kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۴۱۸۲
تاریخ انتشار : ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۱:۲۱
رئیس‌سازمان غذا و دارو:

روغن کشى در مغازه‌ها مورد تایید نیست

رئیس‌سازمان غذا و دارو با اشاره به روغن کشى در عطارى‌ها و سلامت روغن‌ها گفت: سلامت این روغن‌ها به هیچ وجه مورد تایید سازمان غذا و دارو نیست.


به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، رسول دیناروند در پاسخ به اینکه آیا روغن کشى در عطارى‌ها یا مغازه‌ها و روغن‌های گرفته شده سالم است یا خیر، گفت: روغن‌کشى و روغن‌هاى گرفته شده از این طریق در عطارى‌ها و فروشگاه‌ها به هیچ وجه مورد تایید سازمان غذا و دارو نیست.
دیناروند ادامه داد: افرادى که این کار را انجام مىدهند با این عنوان که این روغن‌ها طبیعى است و جلوى چشم شما روغن‌کشى انجام مىشود مردم را ترغیب به خرید این روغن‌ها مى‌کنند.
وی درباره مواد اولیه مورد استفاده در این روغن‌ها، گفت: چند مشکل جدى در این روغن‌ها وجود دارد، یکى از موارد مهم این است که مواد اولیه مانند زیتون و کنجدى که این روغن‌ها از آن گرفته مى شوند کنترل نشده بوده و سلامت و بهداشت آنها جایى تایید نشده است.
رئیس‌ سازمان غذا و دارو با اشاره به فسادپذیرى سریع روغن، عنوان کرد: روغن کشى به این سادگى که در مغازه‌ها و عطارى‌ها انجام مى‌شود نیست زیرا برخى مواد روغن فسادپذیر بوده و باید از روغن‌ها حذف شود، گاهى اوقات باید پایدارکننده طبیعى به روغن اضافه کنیم تا روغن اکسید نشود.
وی اظهار داشت: این روغن‌ها در زمان کوتاهى فاسد و اکسید مى شوند و پراکسید آنها به شدت افزایش پیدا مى‌کند و به میزان زیادى براى سلامتى خطرناک هستند، به همین دلیل مورد تایید سازمان غذا و دارو نیست.
دیناروند تصریح کرد: این روغن‌ها مى‌تواند سم آفلاتوکسین بالایى داشته باشد که این سم قارچی طبیعی هستند. این سموم اگر از راه موادغذایی وارد بدن شوند می‌توانند سرطانزا باشند که بر وجود این ماده مضر در این روغن‌ها کنترلى صورت نمى‌گیرد.
وی با بیان اینکه در تولید صنعتى نظارت‌ها و کنترل به دقت صورت مىگیرد، افزود: در تولید صنعتى روغن مواد اولیه و خروجى کارخانه مورد بررسى قرار مىگیرد علاوه بر این سازمان غذا و دارو در سطح عرضه بازار روغن‌ها را چک و بررسى مى کند تا از سلامت آنها اطمینان حاصل شود.
رئیس‌سازمان غذا و دارو گفت: روغن کشى در عطارى‌ها به دلیل آنکه روغن در لحظه گرفته شده و بلافاصله به مشترى تحویل مى شود امکان نظارت و کنترل بر سلامت آن از سوى سازمان غذا و دارو وجود ندارد و خطرات مصرف این روغن‌ها به عهده مصرف‌کننده است.
وى تاکید کرد: مردم از خرید روغن‌ها روغن کشى در محل به دلیل وجود ماده سمى آفلاتوکسین و آلاینده‌ها اجتناب کنند زیرا سلامت آنها به هیچ وجه مورد تایید نیست.
دیناروند با بیان اینکه براى جلوگیرى از آسیب به سلامت مردم ناشى از مصرف روغن‌هاى روغن‌کشى‌ها نیاز به آگاهى‌رسانى است، افزود: مردم باید در مورد این موضوع مطلع باشند، البته ممکن است که عطارى یا مغازه روغن‌کشى بهترین ماده اولیه مانند کنجد را استفاده کند و روغن‌کشى در زمان کوتاهى انجام شود که مردم با مصرف آن ضررى به سلامتى آنها وارد نمى‌شود.
رئیس‌سازمان غذا و دارو افزود: یک درصد واحدهاى روغن‌کشى ممکن است روغن سالم تحویل مشترى دهند، اما در کل ما آن را تایید نمى‌کنیم، این موضوع مشابه شیر سنتى است که با وجود هشدار‌ها مردم آن را تهیه مى‌کنند که سلامت آن مورد تایید ما نیست.