kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۴۱۶۴
تاریخ انتشار : ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۶
از سوی دولت رخ داد

وعده جذب نیرو و افزایش حقوق در آستانه انتخابات

دولت یازدهم در آستانه انتخابات ریاست جمهوری، با اعلام وعده جذب 2 هزار و 500 نیروی جدید، به افزایش حقوق تعداد زیادی از کارمندان دولت اقدام کرد.



به گزارش فارس دولت در حالی از رفتارهای پوپولیستی نزدیک انتخابات انتقاد می‌کند که مسئولان وزارت نفت به خصوص بیژن زنگنه وزیر نفت هفته گذشته راهی مناطق نفت‌خیز جنوب شد و در این سفر دیدارهایی با کارکنان و دانشجویان صنعت نفت داشت.
پس از این سفر در آستانه انتخابات وزارت نفت ضمن اعلام وعده جذب 2 هزار 500 نیروی جدید و تغییر وضعیت نیروهای قرارداد مستقیم به حالت رسمی، افزایش حقوق و افزایش شایستگی و همچنین پرداخت پاداش ۶ ماه دوم سال ۹۵ کارکنان خود را اعمال کرد.
زنگنه که سال گذشته دانشجویان صنعت نفت را بی‌سواد خطاب کرده بود و از جذب نیروهای تازه‌نفس خودداری می‌کرد و این رفتار موجب تحصن دانشجویان صنعت نفت در مقابل مجلس شورای اسلامی در چندین نوبت شد، هم‌ اکنون معاونانش از جذب 2 هزار و 500 نفر از فارغ‌التحصیلان دانشگاه صنعت نفت خبر می‌دهند.
همچنین زنگنه که بارها می‌گفت ما 100 هزار نیروی مازاد در صنعت نفت داریم به یکباره در دیدار با مسئولان مناطق نفت‌خیز جنوب از جذب 2500 ‌نیروی جدید در صنعت نفت خبر داد.
این گزارش حاکی است رفتارهای پوپولیستی وزارت نفت به اینجا ختم نمی‌شود، چرا که در آستانه انتخابات وزارت نفت به یکباره تصمیم گرفت بر خلاف رویه‌های گذشته میزان افزایش حقوق و افزایش شایستگی کارکنان صنعت نفت را که در سنوات گذشته با تاخیرهای چند ماهه ابلاغ می‌کرد در سال 96 و نزدیک به ایام انتخابات ابلاغ و اجرایی کند و جدای این کار پاداش 6 ماه دوم سال 95 را قبل از انتخابات در فیش حقوقی کاکنان صنعت نفت بیاورد که نشان از واریز این مبلغ در روزهای آتی دارد.
بنا بر این گزارش در همین رابطه برخی از کارکنان صنعت نفت معتقدند این برخورد وزارت نفت که نشان از رفتارهای پوپولیستی دارد توهین به شعور کارکنان صنعت نفت است.
این کارکنان نفت در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس ضمن ابراز گلایه این سؤال را مطرح کردند که چرا در سال‌های گذشته که کارکنان صنعت نفت با مشکلات عدیده‌ای مواجه بودند این اقدامات صورت نگرفت.
به گفته آنها اقدامات اخیر وزارت نفت تنها برای جذب آرای کارکنان خدوم مناطق عملیاتی صنعت نفت است و پس از انتخابات دوباره به همان رویه قبل باز خواهد گشت و تضمینی برای بهبود رفتار مسئولان صنعت نفت نخواهد بود.
افزایش 20 درصدی
 حقوق معلمان
در یک مورد دیگر، دولت حقوق معلمان را در آستانه انتخابات افزایش داد. عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در این رابطه خبر داد: دولت با انگیزه‌های انتخاباتی دو روز مانده به انتخابات حقوق معلمان را در احکام جدید 20 درصد افزایش داده و در خصوص یارانه نقدی فروردین و اردیبهشت نیز اعتبارات آن را به جای پرداخت از محل هدفمندی یارانه‌ها از بودجه عمومی کشور پرداخت کرده است.
حسینعلی حاجی‌دلیگانی در گفت‌وگو با فارس، گفت: با توجه به اینکه در آستانه انتخابات ریاست جمهوری قرار داریم با صدور دستوری از سوی رئیس‌جمهور 16 هزار میلیارد تومان از محل منابع مختلف برداشت و برای افزایش حقوق و پرداخت حقوق‌های عقب‌افتاده برخی دستگاه‌ها که می‌توانند در انتخابات تأثیرگذار باشد اختصاص داده شده است.
 وی افزود: به عنوان نمونه 3‌هزار و200 میلیارد تومان برای پرداخت حقوق معلمان با توجه به احکام جدید آنها در نظر گرفته شده که این احکام جدید معلمان 20 درصد افزایش حقوق را نشان می‌دهد و بنا بوده تا ظرف این یکی، دو روز پرداخت شود.
 عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس اظهار داشت: از سال 92 تاکنون در دو ماه اول سال تنها 6 درصد از اعتبارات وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های مختلف پرداخت شده اما ما شاهد هستیم که در دو ماه اول امسال در خصوص اعتباراتی که برای کمک به افراد حقیقی و حقوقی در اختیار رئیس‌جمهور قرار می‌گیرد 43 درصد آن در اختیار رئیس‌قوه مجریه قرار گرفته است.
 حاجی‌دلیگانی خاطرنشان کرد: همچنین 3 هزار و 500 میلیارد تومان برای پرداخت یارانه نقدی در فروردین ماه و 3 هزار و 500 میلیارد تومان دیگر برای پرداخت یارانه نقدی در اردیبهشت ماه برداشت شده که برداشت این مبالغ نه از محل افزایش قیمت حامل‌های انرژی و هدفمندی یارانه‌ها بلکه از بودجه عمومی کشور انجام شده است.  وی گفت: این گونه اقدامات با انگیزه‌های انتخاباتی انجام می‌شود که البته این گونه رفتارها توهین به شعور ملت است و مردم هرگز تحت تأثیر این اقدامات برای رأی دادن قرار نخواهند گرفت.
همچنین به گزارش نسیم آنلاین دولت یازدهم در آستانه انتخابات و در اقدامی عجیب حقوق بازنشستگان لشکری و کشوری را 5 روز زودتر پرداخت کرد. این در حالی است که حقوق افراد مذکور همواره از اول ماه بعد پرداخت می‌شد.
یک بازنشسته در واکنش یه این اقدام دولت گفت: هیچ‌گاه در سال‌های اخیر پرداخت زودهنگام حقوق سابقه نداشته و به نظر می‌رسد این اقدام عجیب دولت انتخاباتی باشد.