kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۴۱۶۲
تاریخ انتشار : ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۶
علی‌رغم وعده‌های دولت راستگویان رخ داد

ورود 4 هواپیمای ملخی به جای ده‌ها ایرباس و بوئینگ در آستانه انتخابات

دولت روحانی در آستانه انتخابات ریاست جمهوری اقدام به وارد کردن هواپیما‌های کوچک ملخی نمود، این در حالی است که دولت پیش‌تر وعده ورود هواپیما‌های پیشرفته و پهن‌پیکر را داده بود.


این چهار هواپیمای ملخی ظرفیت اندکی دارند و برخلاف تبلیغات فراوان دولتی‌ها مبنی بر ورود هواپیماهای پهن‌پیکر و پیشرفته و مدرن به کشور در پسابرجام یادآور هواپیمای قدیمی می‌باشند.
هواپیماهای مذکور در حالی دو روز مانده به انتخابات ریاست جمهوری در فرودگاه مهرآباد به زمین نشستند که به نظر می‌رسد این حرکت  بیشتر در راستای تبلیغات انتخاباتی حسن روحانی انجام شده وگرنه به زعم برخی کارشناسان اولا قرار نبود گلابی برجام به هواپیمای ملخی که یادآور جنگ جهانی دوم است منجر شود و ثانیا پیشتر برخی شرکت‌های داخلی تولیدکننده پرنده‌ها در ایران از آمادگی برای ساخت این نوع هواپیما‌ها در داخل خبر داده بودند.
چندی پیش خبرگزاری نسیم گزارش دادکه در جریان مذاکرات هسته‌ای، حسن روحانی و تیم او علاوه بر تاکید ویژه و مانور رسانه‌ای بر روی بحث برداشته شدن تحریم‌ها در صورت امضای توافق با گروه کشورهای 1+5، بحث مفصلی را نیز در خصوص نوسازی ناوگان هوایی کشور و خرید چندین هواپیمای پهن‌پیکر خارجی آغاز کردند.
آن‌ها با پر و بال دادن به حوادث هوایی در سال‌های گذشته تلاش کردند که از این رهگذر یک مطالبه دست چندمی قریب به اتفاق مردم و یک اولویت بخشی از جامعه که البته دارای برد رسانه‌ای و تبلیغاتی ویژه‌ای هم بود را فعال کرده و از آن به عنوان پشتوانه‌ای برای ادامه مذاکرات و به نتیجه رسیدن آن استفاده کنند.
اما پس از توافق هسته‌ای و در شرایطی که برداشته شدن تحریم‌ها با چالش‌های متعددی روبرو شد، طبیعتاً مسئله خرید هواپیما نیز به بن‌بست رسید.
مذاکرات فراوانی در سفرهای متعدد حسن روحانی و تیم دیپلماتیک وی به فرانسه برای خرید هواپیما از ایرباس صورت گرفته بود و حتی قرارداد خرید 118 فروند ایرباس نو نیز امضا شده و در حال نهایی شدن بود که با منتفی شدن مسئله رفع تحریم‌های اقتصادی و محدودیت‌های وضع شده از سوی آمریکا برای کنسرسیوم‌های بین‌المللی و مجموعه‌های اقتصادی و تجاری، راه به جایی نبرد.
بر این اساس تلاش‌های دیپلماتیک ایران در ماه‌های اخیر نتایج ویژه‌ای در پی نداشت و نهایتا ایران پس از بن بست دیپلماتیک برای خرید از ایرباس، به سراغ بوئینگ رفت ولی در آمریکا هم شرایط، تفاوتی با فرانسه نداشت و دست آخر دولت یازدهم مجبور شد برای خرید هواپیما به سراغ شرکتی ژاپنی برود که هنوز خط تولید آن به محصول نرسیده و قرار است در سال‌های آینده اولین هواپیمای خود را تولید کند.
زمانی که دیپلمات‌های دولت حسن روحانی در رفع تحریم‌ها و جذب سرمایه‌های خارجی ناکام ماندند، تمام تلاش خود را به کار گرفتند تا با تمرکز نقطه‌ای و انعقاد یک قرارداد مهم و قابل توجه با یک شرکت بزرگ بین‌المللی، به اصطلاح یخ تحریم‌ها را بشکنند و نشان دهند که آمریکا راه ورود ایران به تبادلات تجاری بین‌المللی را باز کرده و لذا مانعی برای ورود مابقی سرمایه‌گذاران خارجی و شرکت‌های تجاری به بازار ایران و تعامل با مجموعه‌های داخلی وجود ندارد، اما قصه ناتوانی خرید هواپیما به خاطر مسایل مربوط به تحریم هنوز حل نشده است
گفتنی است چندی پیش، شرکت علوم و تکنولوژی هوایی عربستان با همکاری شرکت آنتونوف اوکراین اولین هواپیمای ترابری «آنتونوف 132» چند منظوره و ویژه جنگ الکترونیک و شناسایی را تولید کردند. به عبارت دیگر در حالی که حتی عربستان به عنوان کشوری که بسیاری از سرمایه‌گذاری‌های کشور خود را مدیون آمریکاست هم وارد عرصه تولید هواپیما شده اما ما دلخوش به وارد کردن هواپیماهایی هستیم که هر روز سطح آن تنزل می‌کند!