kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۴۱۳۸
تاریخ انتشار : ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۱

وزارت دفاع عراق: ارتش در یک قدمی پیروزی نهایی است

بنابر اعلام وزارت دفاع عراق، آزادی کامل شهر «موصل» از اشغال «داعش» بسیار نزدیک است.


وزارت دفاع عراق اعلام کرد، تاکنون حدود 90 درصد از مناطق شهر «موصل» از کنترل تروریست‌های داعش خارج شده و آزادسازی کامل این شهر، بسیار نزدیک است.در عرصه میدانی نیز اعلام کرده‌اند با پیروزی‌های جدید، فضا بر داعش در موصل تنگ‌تر شده است.
به گزارش ایسنا، «یحیی رسول» سخنگوی ارتش عراق هم اعلام کرده، نیروهای عراقی موفق شدند عناصر داعش را تنها در یک منطقه 12 کیلومتر مربعی محصور کنند و جنگنده‌های عراقی نیز با پخش اعلامیه‌هایی، به غیر نظامیان اطمینان دادند که عملیات رو به پایان است.
«سامر علی» یکی از فرماندهان نیروهای عملیاتی ارتش عراق نیز با گفتن اینکه «نیروهای امنیتی مشترک عراق وارد جنگ خیابانی شدیدی علیه عناصر داعشی در محله «الرفاعی» شدند و توانستند دو مدرسه و یک پاسگاه پلیس را پس بگیرند» این گزارش را تکمیل کرد.
به گفته سامر علی اعضای 800 خانواده ساکن در الرفاعی که تحت محاصره داعش بوده‌اند نیز از این منطقه بیرون آورده شدند. علاوه بر محله الرفاعی، نیروهای دولتی نیمی از محله «17 تموز» در غرب موصل را هم تحت کنترل گرفتند. این محله اولین منطقه‌ای است که داعش سال 2014 آن را اشغال کرده بود.
اعتراف آمریکا
همزمان، «جان دوربان» سخنگوی ائتلاف ضد داعش به سرکردگی آمریکا هم اعتراف کرد: داعش در شرف شکست کامل در موصل است و نیروهای امنیتی عراق برای شکست دادن داعش در مناطق دیگر آماده می‌شوند.
دوربان برای اینکه نقش ائتلاف آمریکایی ضد داعش را در این پیروزی پررنگ نشان دهد، مدعی شد: ائتلاف بین‌المللی بیش از 200 تونل و دست‌کم 100 موضع داعش را منهدم کرده است!
اما نام مناطق دیگری که قرار است در آنجاها عملیات شود را «حیدر عبادی» نخست‌وزیر عراق، ذکر کرد: وی گفت که یک عملیات نظامی در حد فاصل و مناطق مرزی استان‌های کربلا و الانبار آغاز شده و هدف از آن، نابودی عناصر داعش در این مناطق است.  دو منطقه‌ای که در حد فاصل آنها عملیات فوق انجام می‌شود، «الرحالیه» و «النخیب» هستند.
عبادی این را هم گفت که با آزاد شدن استان «نینوا» و شهر موصل، زمینه برای انجام عملیات آزادسازی شهر «الحویجه» در استان «کرکوک» فراهم می‌شود.
تروریست‌ها تسلیم شوند
وی از عناصر تروریستی داعش نیز خواست که خود را تسلیم کنند. عبادی گفت: «اگر تروریست‌های داعش خود را تسلیم کنند، به صورت عادلانه محاکمه می‌شوند.
قیروان
عملیات علیه داعش در مناطق اطراف شهر اشغالی و مرزی قیروان در غرب موصل هم ادامه دارد. به گزارش تسنیم، نیروهای بسیج مردمی از روز جمعه تاکنون توانستند مناطق بسیاری را آزاد کنند. پیش‌بینی می‌شود که نیروهای بسیج به اطراف شهر قیروان برسند و عملیات آزادسازی این شهر را کلید بزنند.
همچنین، «هادی عامری» از فرماندهان بسیج مردمی عراق اعلام کرد، این نیروها همه اراضی تحت اشغال تروریست‌های داعش را صرف نظر از اینکه ساکنان آن چه کسانی هستند، آزاد خواهند کرد.