kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۴۱۳۰
تاریخ انتشار : ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۸:۵۲
اهمیت انتخابات و مشارکت بالای مردم در نظام اسلامی- بخش پایانی

فردا؛ مشارکت میلیونی و تجلی مردم‌سالاری دینی


 ایرج نظافتی

 سوال: آیا شرکت در انتخابات جمهوری اسلامی ایران شرعا واجب و عدم شرکت حرام است؟
پاسخ: شرکت در انتخابات نظام جمهوری اسلامی برای افراد واجد شرایط، یک وظیفه شرعی، اسلامی و الهی است.
این یکی از استفتائات مهم از رهبری معظم انقلاب است که پاسخ داده‌اند.
فردا جمعه- 29 اردیبهشت- و روز انتخابات دوازهمین دوره ریاست جمهوری و پنجمین دوره شورای اسلامی شهر و روستا است.
فردا روز سرنوشت‌سازی برای ملت ایران است و مردم با حضور گسترده و یکپارچه خود در پای صندوق‌های رای سرنوشت چهار ساله اجرایی کشور را مشخص می‌کنند.
فردا رای مردم در صندوق‌ها قبل از اینکه رای به فرد خاصی باشد در وهله اول «آری» به جمهوری اسلامی و رفراندوم بزرگ نظام اسلامی است
فردا مردم نشان خواهند داد که گوش به فرمان امام و مقتدای خود و برای انجام یک فریضه‌ای الهی و دینی در پای صندوق‌های رای حاضر خواهند شد و به فرد اصلح رای خواهند داد تا سرنوشت چهار ساله کشور را به او بسپارند.
فردا پایان تمام بحث‌ها و بگو مگوهای انتخاباتی است و هر فردی که از صندوق‌های رای منتخب مردم شد رئیس‌جمهور همه ملت ایران است و باید تمام رقابت‌ها به رفاقت مبدل شود و طرفی که مورد اقبال مردم قرار نگرفت باید شکست را بپذیرد، چرا که دیگر دوران رقابت‌ها به پایان آمده و باید همه با هم به دولت منتخب کمک کنند تا در تحقق وعده‌ها و در جهت خدمت به نظام اسلامی قدم بردارد.
حتی یک رای هم موثر است
بی‌تفاوتی در انتخابات معنایی ندارد و نباید نسبت به سرنوشت کشور خود بی‌تفاوت باشیم، چرا که گاهی حتی یک رای هم می‌تواند مسیر یک انتخابات را به خوبی تغییر دهد، از همین رو شرکت آحاد مختلف مردم در انتخابات می‌تواند بسیار سرنوشت‌ساز باشد.
مقام معظم رهبری حضرت امام خامنه‌ای درباره اهمیت حتی یک رای در انتخابات در بیست و ششم بهمن سال 1378 می‌فرمایند: «‌گاهی یک رأی هم مؤثّر است؛ هیچ‌کس نگوید رأی منِ تنها چه تأثیری دارد. گاهی یک رأی یا چند رأی، در سرنوشت یک کشور اثر می‌گذارد... مهم این است که در روز انتخابات، ان‌شاءالله همه‌ مردم - زن و مرد، پیر و جوان و هرکس که از لحاظ قانونی می‌تواند رأی بدهد- بروند و رأی بدهند و انتخابات را پُرشور و پُررونق کنند. هرکس که به نظام اسلامی علاقه دارد، در این انتخابات شرکت خواهد کرد. هرکس که به سربلندی نظام جمهوری اسلامی علاقه‌ای دارد، در این انتخابات شرکت خواهد کرد. پیش‌بینی من این است: آن‌چنان که ما از این ملت بزرگ و آگاه و هوشمند تاکنون حضور در همه‌ صحنه‌ها را دیده‌ایم، ان‌شاءالله در این انتخابات هم پُرشور و با علاقه شرکت می‌کند و حضور خودش را اعلام خواهد کرد و در واقع طرفداری‌اش را از اسلام و نظام اسلامی نشان خواهد داد.»
حضرت امام خامنه‌ای در جای دیگری در باب اهمیت حضور در پای صندوق‌های رای نیز در روز 14 خرداد سال 92 می‌گویند: «اصل مطلب در مسئله‌ انتخابات، ایجاد حماسه‌ سیاسی است؛ حضور حماسی مردم در پای صندوق‌ها است. حماسه یعنی چه؟ حماسه یعنی آن کار افتخارآفرینی که با شور و هیجان انجام می‌گیرد. هر رأیی که شما به یکی از این نامزدهای محترم بدهید، رأی به جمهوری اسلامی داده‌اید. رأی به هر نامزدی، رأی به جمهوری اسلامی است؛ رأی اعتماد به نظام و ساز و کار انتخابات است. اینکه شما وارد عرصه‌ انتخابات می‌شوید؛ چه آن کسی که نامزد ریاست جمهوری است، چه آن کسی که انتخاب می‌کند- مثل من و شما- نفس ورود در این میدان، به معنای اعتماد به جمهوری اسلامی و اعتماد به سازوکار انتخابات است؛ در درجه‌ دوم هم، رأی به کسی است که یا شما، یا آن برادر و خواهر دیگر، یا بنده‌ حقیر تشخیص داده‌ایم که برای آینده‌ کشور مفیدتر از دیگران است.»
به عملکردها رای می‌دهیم نه شعارها
مردم و کارشناسان سیاسی معتقدند که در انتخاب فرد اصلح باید به برنامه رای بدهیم نه به شعارهای رنگارنگ و فریبنده‌ای که بعضا برخی از نامزدها سر داده‌اند، و اینجاست که داشتن بصیرت سیاسی حرف اول را می‌زند.
فرید رستم‌خانی دبیر آموزش و پرورش در پاسخ به سئوال گزارشگر روزنامه کیهان می‌گوید: «‌فردا مردم به نامزدی رای خواهند داد که برنامه داشته و در برنامه‌هایش رسیدگی به مشکلات مردم و خصوصا اقشار آسیب‌پذیر به خوبی دیده می‌شود.»
وی در ادامه می‌گوید: «‌حقیقتا مردم از شعار و وعده‌های بی‌سرانجام خسته شده‌اند و دنبال نامزدی هستند تا بتواند در کار و زندگی آنان رونق ایجاد کند.»  
محمد آبشناسان دانشجوی سال آخر رشته علوم سیاسی در تهران در گفت‌وگو با گزارشگر روزنامه کیهان می‌گوید: «مهم‌ترین عنصر ماندگاری و حفاظت از انقلاب اسلامی در عصر حاضر، مردم هستند که فردا با حضور گسترده خود در پای صندوق‌های رای مهر تأیید دیگری بر مقبولیت نظام اسلامی ایران خواهند زد.»
وی در ادامه تصریح می‌کند: «بصیرت سیاسی که بارها مقام معظم رهبری بر آن تاکید داشتند اینجا خود را نشان می‌دهد، چرا که فرد بصیر می‌داند به چه کسی رای بدهد تا اقتدار میهن اسلامی حفظ شود.‌»
محسن اکبریان دانشجوی دیگری که او هم سال آخر رشته علوم سیاسی است مخاطب گفت‌وگوی ما قرار می‌گیرد، وی می‌گوید: «بدون شک حضور پرشور مردم در انتخابات فردا بزرگ‌ترین  پشتوانه نظام جمهوری اسلامی است، چرا که با حضور پرشور مردم  در صحنه‌های مهمی همچون انتخابات عیار چانه‌زنی نظام اسلامی در منطقه و مجامع بین‌المللی افزایش می‌یابد و دشمنان نظام اسلامی می‌دانند که با نظامی سر و کار دارند که مردمی است و اقتدار خود را از پشتوانه مردم دارد و از همین رو دیگر سایه تهدید و تحریم از سر ما کم خواهد شد، به بیان دیگر باید گفت همان‌طور که مقام معظم رهبری فرمودند حضور مردم سایه جنگ را از سر کشور کوتاه کرد، بدون شک حضور گسترده و با شکوه مردم در انتخابات فردا به نوعی اقتدار نظام اسلامی در عرصه جهانی را دو چندان خواهد کرد.»
مهدی طرفی عضو شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی کشور نیز با اشاره به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در روز جمعه 29 اردیبهشت می‌گوید: «‌روشنگری در فضای دانشگاه و جامعه باید اولویت همه کاندیداها قرار بگیرد. اینکه بعضی کاندیداها مسائل کلان و اصلی کشور و مشکلات مردم از جمله اشتغال را با بیان مسائل جزیی و غیرضروری به حاشیه ببرند عین فریب مردم است.»
وی با بیان اینکه برخی نامزدهای ریاست جمهوری سعی می‌کنند مردم را فریب دهند، می‌گوید: «امروز بصیرت مردم بسیار بالا است و همه چیز را به خوبی می‌بینند و تحلیل می‌کنند و مطمئنا عوام‌فریبی برخی کاندیداها را به خوبی متوجه می‌شوند. در این میان متاسفانه برخی از نامزدها تمامی مسائل و مشکلات موجود را به دولت‌های قبل برمی‌گردانند و مسئول تمام نابسامانی‌ها را دولت قبل می‌دانند، این درست نیست، چرا که مردم از نامزدها کارنامه و برنامه دقیق و مدون می‌خواهند نه شعار و ادعا.»
توصیه آِیت‌الله بهجت
حضرت آیت‌الله بهجت(ره) به کسانی که در انتخاب نامزد اصلح مردد هستند، توصیه می‌کند: ببینید کدامیک از دو حزب، با ولایت علی(ع) موافق یا موافق‌تر است، و کدام، اعتقاد او عملاً انتظار مهدی(ع) را دارد یا متأکّدتر است. کدام در صفات، شبیه به کفر یا نفاق و کدام، دورتر است؟

مبارزه با مفاسد اقتصادی در راس برنامه‌های رئیس‌جمهور آینده
یکی از خواسته‌های به حق مردم از مدیر ارشد اجرایی کشور این است که باید خود در راس مبارزه با مفاسد اقتصادی قرار بگیرد و در این میدان مبارزه حضوری جدی داشته باشد، نه اینکه اطرافیانش همگی به نوعی دست در کیسه بیت‌المال داشته باشند و وزرایش هر کدام عضو هیئت مدیره چندین شرکت تجاری و اقتصادی باشند.
عبدالرضا مصری عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در پاسخ به گزارشگر روزنامه کیهان می‌گوید: «هیچ‌وقت با دستمال کثیف نمی‌توان شیشه‌ای را پاک کرد و بر همین اساس دولتی که خودش آلوده به مفاسد اقتصادی است و اعضاء کابینه‌اش هر کدام به نوعی به دنبال کاسبی خودشان هستند قطعا نمی‌تواند با مفاسد اقتصادی مبارزه کند و مردم هم نسبت به چنین دولتی رویگردان هستند.»
وی با اشاره به معضل قاچاق در کشور بیان می‌کند: «رئیس‌جمهور باید پایبند به اقتصاد مقاومتی باشد و نگاه او به بیرون از مرزها نباشد، ما ملت فقیری نیستیم رئیس‌جمهور باید در برابر زیاده‌خواهی استکبار بایستد.‌»
این عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس به اهمیت انتخابات در نظام اسلامی اشاره می‌کند و می‌گوید: «عزت و اقتدار ملی در صحنه حضور در انتخابات تجلی پیدا می‌کند و انتخابات آبروی ملی ما است.»
مصری انتخابات را اقتدار ملی و یکی از دو ستون مردم‌سالاری انقلاب شکوهمند اسلامی ایران می‌داند و تصریح می‌کند: «حضور میلیونی مردم در انتخابات بسیار مهم است و یقینا در طول تاریخ انقلاب حضور گسترده و مقتدرانه مردم بزرگترین برنامه‌ریزی‌ها و توطئه‌های دشمن را قبل از اینکه به اجرا برسد، نقش بر آب کرده است.»
وی در ادامه تصریح می‌کند: «پیام انتخابات ایران، برنامه‌های پرهزینه و پرمطالبه دشمن را نقش بر آب کرده، استکبار به دنبال روزنه و گشایشی برای خود و به دنبال ایجاد فضایی برای پیاده کردن نقشه‌های خود است اما تا حالا ذره‌ای خدشه در عزم و اراده مردم نتوانسته ایجاد کند.»
مصری با بیان اینکه پیوند امت با رهبری و نگاه پرنفوذ رهبری به مسایل داخلی و خارجی همیشه نقشه‌های دشمن را نقش بر آب کرده است،تصریح می‌کند: «‌قطعا حضور انقلابی و میلیونی مردم در انتخابات فردا جمعه نقشه‌های دشمن را نقش بر آب خواهد کرد.»
وی در ادامه با بیان ویژگی‌های یک رئیس‌جمهور انقلابی از دیدگاه مقام معظم رهبری اظهار می‌دارد: «رهبر معظم انقلاب  در طلیعه امسال در مورد انتخابات فرمایشاتی داشتند و اشاره به مدیر جهادی، خستگی‌ناپذیر، همت جهادی نمودند، فردی که از قهر استکبار و دشمن دلش خالی نشود و شجاع و نترس باشد.»
مصری اتکا به قدرت مردم را از دیگر ویژگی‌های رئیس‌جمهور اصلح می‌داند و می‌گوید: «اگر کسی به اقتدار ملت ایران آگاه باشد قطعا قدرت‌های خارجی نمی‌توانند کاری کنند قدرت مردم ایران از تمام قدرت‌های دنیا بالاتر است و البته قدرت خداوند بالای همه قدرت‌هاست. امام راحل به مردم معتقد بود و فرمود من به پشتوانه این مردم توی دهن دولت می‌زنم؛ و لذا مومن و با تقوا بودن و متوکل به خدا بودن از ویژگی‌های یک رئیس‌جمهور باید باشد.»
این عضو کمیسیون برنامه و بودجه ادامه می‌دهد: «رئیس‌جمهور باید ساده‌زیست باشد و از اشرافی‌گری دوری کند و متصل به منابع ثروت و قدرت نباشد. مقام معظم رهبری ۱۹ بار فرمودند که رئیس‌جمهور باید استکبارستیز باشد و فکر او دوستی با دشمن در قالب تعامل و... نباشد. رئیس‌جمهور باید در برابر فشارهای دشمن مقاوم باشد.‌»
وی می‌گوید: «رئیس‌جمهور باید کارآمد و خستگی ناپذیر باشد و همت متعالی داشته باشد و نیاز و درد مردم را احساس کند. امروز جوان تحصیل‌کرده از بیکاری افسردگی پیدا کرده و این درد برطرف می‌شود اگر اقتصاد مقاومتی نسخه شفا بخش اشتغال باشد و رئیس‌جمهور اهل اجرای عدالت و با مردم صمیمی باشد.»
مصری با بیان اینکه نباید در امر انتخابات به مسائل قومی و مذهبی دامن زد، تاکید می‌کند: «‌پرچم اسلام باعث وحدت کشور است و نیروی انسانی با غیرت و قدرت نفوذ منطقه‌ای داریم و امنیت ما بالاترین امنیت خاورمیانه است و ما اعتماد مردم به انقلاب و ثروت‌های عظیم ما نفت و گاز و معادن و قدرت نظامی داریم و امروز باید اقتصاد مقاومتی را اجرا کنیم و جلوی کالای قاچاق را بگیریم و داخل را فعال کنیم.‌»