kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۳۹۶۱
تاریخ انتشار : ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۱

تظاهرات جهانی روز نکبت با شعار «آزادی برای فلسطین»

مردم شهرهای مختلف جهان همزمان با فرارسیدن شصت و نهمین سالگرد «روز نکبت» ضمن برپایی تظاهرات ضد اسرائیلی با فلسطینی‌ها اعلام همبستگی کردند.


معترضان، در تظاهرات ضد اسرائیلی برلین، پایتخت آلمان شعارهایی مانند «فلسطین را آزاد کنید» سر دادند. آن‌ها دست‌نوشته‌هایی نیز حمل می‌کردند که روی آن‌ها نوشته شده بود: «آزادی برای فلسطین»، «اسرائیل به اشغال پایان دهد»، یکی از تظاهرکنندگان، روز نکبت را روز «اتحاد فلسطینیان» خواند و گفت: «برای نشان دادن مخالفت فلسطینیان به خیابان آمده‌ایم.»  روز نکبت به روزی گفته می‌شود که صهیونیست‌ها صدها هزار فلسطینی را از سرزمینشان بیرون و «استقلال اسرائیل» را اعلام کردند. این حادثه شوم در 15 مه اتفاق افتاده است. تخمین زده شده در حال حاضر، بیش از پنج میلیون فلسطینی در سراسر جهان آواره هستند.
در تظاهرات تورنتو در کانادا نیز معترضان در مقابل کنسولگری رژیم صهیونیستی تجمع و همبستگی خود را با اسرای فلسطینی که در زندان‌های اسرائیل اعتصاب غذا کرده‌اند، اعلام کردند. یکی از معترضان تأکید کرد «باید فشارها بر دولت کانادا به‌منظور حمایت از حقوق فلسطینیان در مناقشه با اسرائیل تشدید شود.» در غزه و کرانه باختری نیز تظاهرات روز نکبت و اعلام همبستگی مجدد با اسیران فلسطینی برگزار شد. بسیاری از شهرهای دیگر کشورهای مختلف دنیا شاهد برگزاری تظاهرات روز نکبت بود. در همین رابطه «مروان البرغوثی» از رهبران جنبش فتح که هم اکنون در زندان رژیم صهیونیستی به سر می‌برد و هدایت‌کننده اعتصاب غذای اسیران فلسطینی است در بیانیه‌ای تحت عنوان «اعتصاب آزادی و کرامت» بر ادامه این اعتصاب تا برآورده شدن همه اهداف آن تأکید کرد و از مردم فلسطین خواست تا به نافرمانی مدنی و افزایش مقابله با اشغالگران برای حمایت از اسیران فلسطینی بپردازند.