kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۳۸۴۹
تاریخ انتشار : ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۱

دولت مورد حمایت غرب در لیبی به داعش پیوست

روزنامه ساندی تایمز چاپ انگلیس از حمایت تسلیحاتی دولت مورد حمایت غرب در لیبی از گروه تروریستی داعش در این کشور پرده برداشت.



از زمان تشکیل گروه تروریستی داعش اسناد زیادی در مورد حمایت غرب از این گروه منتشر شده است. در واقع ظهور گروه‌های تروریستی در منطقه کاملا در راستای منافع آمریکاست و این کشور به روش‌های مختلف آن‌ها را تجهیز می‌کند. این بار نیز پرده از حمایت‌های غرب از داعش در لیبی افتاد. به گزارش تسنیم، روزنامه «ساندی تایمز» در مطلبی با عنوان «دولت لیبی شبه نظامیان هم پیمان داعش را مسلح می‌کند»، نوشت: «دولت لیبی به ریاست» فایز سراج «که غرب آن را به رسمیت شناخته است، به نظر می‌رسد که در مسلح کردن شبه نظامیان هم پیمان با داعش دست دارد که دیپلمات‌های غربی این امر را «نقضی آشکار» می‌دانند.» این روزنامه نوشت: گشتی‌های دریایی در طول شش ماه گذشته، پنج بار کشتی‌های متعلق به دولت سراج را بین شهرهای مصراته و بنغازی لیبی توقیف کرده‌اند که هربار در داخل آنها مقادیری سلاح وجود داشته است.
گزارش این روزنامه می‌افزاید مقصد این تسلیحات شبه نظامیان هم پیمان داعش هستند که با نیروهای تحت امر خلیفه حفتر در بنغازی می‌جنگند. «ساندی تایمز» معتقد است دلیل این اقدام دولت سراج آن است که وی خلیفه حفتر را دشمن اصلی دولتش می‌داند.
لیبی از زمان انقلاب 2011 مردم این کشور با مداخله آمریکا و برخی کشورهای اروپایی، درگیر خشونت و بی‌ثباتی سیاسی شده است. از دو سال پیش لیبی بر اثر اختلافات میان احزاب و گروه‌ها، دارای دو پارلمان (پارلمان طبرق در شرق و پارلمان طرابلس، پایتخت لیبی) و دو ارتش است. پارلمان طبرق مورد حمایت ارتش ملی لیبی به فرماندهی حفتر است. از سوی دیگر، دولت وفاق ملی فایز سراج که مورد حمایت غرب و آمریکا است، در شهر طرابلس مستقر است.
اوضاع در برخی حوزه‌ها، درعراق و سوریه نیز شبیه لیبی است. یعنی آمریکا و متحدانش بارها به تروریست‌های تکفیری سلاح ارسال کرده یا آنها را آموزش داده و مجروحانشان را درمان کرده‌اند. بسیاری از نیروهایی را هم که غربی‌ها تحت عنوان «مخالفان میانه‌رو» آموزش داده و تجهیز کرده‌اند به تروریست‌های تکفیری پیوسته‌اند.