kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۳۸۴۴
تاریخ انتشار : ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۰

اعتراف تکان‌دهنده بازیگر مستند «کلاه سفیدها» از پشت پرده جنایات سازمان یافته تروریست‌ها در سوریه

یکی از عوامل مستند «کلاه‌سفیدها» مستندی که اخیراً جایزه اسکار هم گرفته فاش کرد بسیاری از فیلم‌هایی که این گروه از جنایت‌های صورت گرفته در سوریه تهیه کرده، جعلی هستند.



کلاه سفید‌ها نام گروهی است که ازسوی ام.آی.6 انگلیس و طی 2 سال اخیر و به ظاهر برای کمک به غیر نظامیان صدمه دیده از جنگ سوریه راه‌اندازی شده است. حتی کار به جایی رسید که فیلم مستند «کلاه سفیدها» هم ساخته شد و جایزه اسکار گرفت تا بدین ترتیب القاء شود بشاراسد جنایتکار جنگی است.
مجله «نیوزویک» اما درباره این گروه می‌نویسد: «این سازمان ظاهراً بدون در نظر گرفتن مذهب و با بی‏طرفی به انجام وظایفش می‌پردازد و اعضای این سازمان غیر مسلح هستند.
اما دهها تصویر و ویدئو خلاف این مسئله را ثابت می‌کند و آشکار می‌سازد که کلاه سفیدها به طور مستقیم با گروه‌های مسلح که در میان آنها جبهه النصره نیز هست همکاری می‌کنند. این سازمان در کمپین‌های ضد حکومت سوریه با دست بردن در تصاویر و اخبار با هدف تاثیر گذاشتن بر روی افکار عمومی مشارکت می‌کنند.»
بر اساس گزارش‌ها اصلی‌ترین کارکرد کلاه سفیدها تهیه فیلم‌های ساختگی و تبلیغاتی برای وارونه‌نمایی شرایط جنگ در سوریه است. آنها در این راه از هیچ ترفند و تقلبی دریغ نمی‌کنند. از این جهت اعطای جایزه اسکار به عنوان نماد داستان پردازی تصویری هالیوودی به این گروه را باید کاملاً بجا دانست! امروز تروریست‌ها در میدان نبرد سوریه درمانده‌تر و از هم پاشیده‌تر از همیشه هستند. اعطای اسکار به کلاه سفیدها را می‌توان تزریق امید به بازوی تبلیغاتی و جنگ روانی القاعده و داعش در جنگ سوریه دانست.
تاریخ تاسیس این سازمان و نیز مواضع سیاسی مدیرانش و همچنین منابع مالی و پشتیبانی دفاع مدنی باعث می‌شود در بی‌طرفی این سازمان تردید ایجاد شود. این سازمان در 2013 به دست کارمند سابق اداره اطلاعات نظامی و کارشناس امنیتی انگلیس، جمیز لو میجرر تاسیس شده است و در واقع باید آن را بازوی تبلیغاتی ام.آی.6 در سوریه دانست. این گروه با گروه موسوم به «ناظران حقوق بشر سوریه» که دفتر اصلی آن در لندن است، رابطه‌ای تنگاتنگ دارد و به نوعی مکمل هم محسوب می‌شوند.  
افشاگری تازه
در همین راستا یک تروریست شاید پشیمان، بخش دیگری از سیاست کثیف کلاه سفیدها را در سوریه فاش کرد. «ولید هندی» تروریستی است که در جعل کردن فیلمها و تصاویری دست داشته است که یک شبکه تلویزیونی ترکیه در جریان حمله شیمیایی در حلب آن را تدوین کرده است. وی در این فیلم در کنار «کلاه سفیدها» حضور دارد. وی اعتراف می‌کند که در جریان پیوستن به یکی از گروه‌های تروریستی در کلاه سفیدها، به مدت سه سال مبالغ مالی از سوی «شورای محلی» و حامیان عرب حاشیه خلیج‌فارس دریافت می‌کرده است.
این تروریست فاش کرد «به آنها گفتند به ما حمله شیمیایی خواهد شد. برایمان لباس‌های محافظ هم آورده‌اند تا آماده باشیم.» ما نیز برای یک شبکه ترکیه‌ای بازی کردیم تا نشان دهیم که در این مرکز چه کاری انجام می‌دهیم.
هندی می‌گوید که، در هنگام تصویربرداری از این حمله جعلی، یک مسئول تصویربرداری به نام «ابراهیم الحاج» و فرد دیگری به نام «محمد السید» این صحنه‌ها را ضبط می‌کردند.
 آنان آژیرهای خطر را به صدا در می‌آوردند و برای انتقال افراد مثلاً آسیب دیده، برانکارد آماده می‌کردند! سپس این کلیپها را در اینترنت قرار می‌دادند تا ارتش سوریه را متهم به انجام این حمله دروغین کنند. وی اذعان کرد که بیش از چند بار در صحنه‌های تصویرداری از این حملات جعلی حضور داشته است.
گفتنی است پیش از این نیز پشت پرده تصاویر جعلی که این گروه با سوءاستفاده از کودکان تهیه کرده و منتشر می‌کردند فاش شده و آنها را رسوا کرده است.