kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۳۸۴۳
تاریخ انتشار : ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۰
کارشناس آمریکایی در گفت‌وگو با کیهان:

جنگ آمریکا و کره ‌شمالی پیروز ندارد هر دو کشور نابود خواهند شد


آمریکا با روی کار آمدن ترامپ تهاجمی‌تر شده تا آنجا که چندی پیش، پس از اعلام کره شمالی مبنی بر آزمایش موشک‌های هسته‌ای جدید ترامپ اعلام کرد که در صورت انجام ادامه آزمایش، جواب سختی را به رهبر کره‌شمالی خواهد داد. وی همزمان چندین ناو هواپیما بر خود را به سمت شبه جزیره کره روانه کرد. ترامپ که گمان می‌کرد اقدامات تهاجمی و ادبیات تندش کره شمالی را به عقب نشینی وادار خواهد کرد، شاهد عزم کره شمالی در انجام آزمایش‌های بیشتر موشکی بود، پیونگ یانگ اعلام کرد هرزمانی که صلاح بداند آزمایش موشکی انجام خواهد داد و آماده نبرد با آمریکا ست. «استفان لندمن» کارشناس آمریکایی و نویسنده کتاب‌هایی نظیر «اشغال بانکداران» و «چگونه وال استریت جیب آمریکا را خالی کرد؟» اما در مصاحبه با کیهان به بررسی تنش در شبه جزیره کره پرداخته و امکان وقوع حمله و عواقب آن را بیان کرده است، این مصاحبه را در ادامه می‌خوانید :  
به اعتقاد شما، آیا آمریکا امکان حمله نظامی به کره شمالی را دارد؟ واکنش پیونگ یانگ چه خواهد بود؟
در رابطه با حمله آمریکا و یا متحدین آن به کره شمالی باید گفت اگر چنین حمله‌ای صورت بگیرد نیروهای زمینی آمریکا یا کره جنوبی از مسیر‌های زمینی به این کشور حمله نخواهند کرد. حمله احتمالی می‌تواند به صورت حملات موشکی یا جنگنده‌های هوایی باشد. این حملات به طور قطعی سایت‌های هسته‌ای و دیگر مکان‌های نظامی را نشانه خواهد رفت، اما حالت دومی هم وجود دارد این حمله می‌تواند همانند جنگ دهه 1950 میلادی باشد ، در آن صورت قسمت عمده‌ای از کشور کره شمالی نابود و میلیون‌ها نفر از بین خواهند رفت. اما این نکته را هم نباید فراموش کرد که، چون کره شمالی بازدارندگی دارد، اگر از آمریکا خطایی سر بزند ،این کشور نیز با شلیک موشک‌های هسته‌ای خود می‌تواند آمریکا را از بین ببرد و میلیون‌ها تن را به کام مرگ بکشاند . جنگ بین این دو کشور، خسارات بسیار سنگینی بر هر دو وارد خواهد کرد .
اگر آمریکا مرتکب چنین اشتباهی شود و به کره شمالی حمله کند، واکنش کره‌شمالی به متحدان آمریکا نظیر ژاپن و کره جنوبی چگونه خواهد بود؟
در صورت رخ دادن جنگ ، توان نظامی کره‌شمالی قطعا کره جنوبی را تحت‌الشعاع قرار خواهد داد. کره شمالی دارای پیشرفته‌ترین ابزارهای موشکی است که توانایی هدف قرار دادن سئول را دارد. واکنش احتمالی دیگر کره‌شمالی می‌تواند حمله هسته‌ای به خاک آمریکا باشد. اگر فرض استفاده از بمب‌های هسته‌ای را قطعی فرض کنیم که البته آن را محتمل نمی‌دانم . تمام منطقه زیر بار آتش خواهد رفت از چین تا شرق روسیه و ژاپن.
آمریکایی‌ها در ماه‌های گذشته اقدام به تحرکات گسترده نظامی در منطقه شبه جزیره کره کرده‌اند. هدف واقعی آنها را چه می‌دانید؟
آمریکا همواره و همه جا به دنبال افزایش و گسترش نفوذ خود بوده است، از آمریکای لاتین گرفته تا آفریقا. شرق آسیا نیز از این قاعده مستثنی نیست. آمریکا خیلی زودتر از اینها می‌توانست به کره شمالی حمله کند، اما با محاسباتی که انجام داد از عمل به آن منصرف شد. غالبا این ذهنیت وجود دارد که کره شمالی برای شروع جنگ لحظه شماری می‌کنند، این در حالی است که رهبران کره شمالی بارها قصد داشتند که با آمریکایی‌ها بر سر موضوعات پرمناقشه به بحث بنشینند، اما هر بار از سوی آمریکایی‌ها این درخواست رد شده است. این در حالی است که ادوات نظامی کره شمالی تنها جنبه بازدارندگی دارد و هیچ کشوری را هدف قرار نمی‌دهد مگر آنکه از سوی آن تهدید شود.
ژاپن و کره‌جنوبی همسایه‌های نزدیک کره شمالی هستند. سهم آنها از ماجراجویی‌های ترامپ چه خواهد بود؟
 به دلیل جنون سلطنت آمریکا به جهان که ظاهرا در دوران ترامپ قوت گرفته است، (اگر چه در ظاهر آنها با دخالت در امور دیگران مخالف‌اند) اما ماجراجویی آمریکا در شرق آسیا رسما این منطقه را به خطر انداخته است. اگر میل سیری ناپذیر آمریکا برای سلطه بر جهان اشباع نشود، احتمال جنگ هسته‌ای بسیار زیاد است. البته این را هم یادآوری کنم که روسیه، چین و ایران از جمله قدرت‌های پیش روی آمریکا‌اند. نئوکان‌های تندرو در آمریکا گمان می‌برند که آمریکا برنده مطلق دنیاست حتی اگر جنگ هسته‌ای رخ دهد، غافل از آنکه انسانیت زیر پا گذاشته خواهد شد و شمار زیادی از انسان‌های بی‌گناه از بین خواهند رفت.