kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۳۷۳۶
تاریخ انتشار : ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۳

راهپیمایی بزرگ مردم یمن در محکومیت تروریسم سعودی - آمریکایی

ده‌ها هزار یمنی با برگزاری تظاهراتی گسترده در صنعا ادامه حمایت آمریکا از ائتلاف متجاوز سعودی عربستان را محکوم کردند.


در این تظاهرات گسترده مردم شعار «نه به تروریسم آمریکایی» سر می‌دادند. مردم بر پایداری خود در برابر تجاوزات آمریکا و آل‌سعود به کشورشان تأکید کردند. به گزارش ایسنا، یمنی‌ها شعار می‌دادند که آمریکا مردم یمن را شبانه‌روز و طی ۲۶ ماه گذشته به قتل رسانده است.
شرکت کنندگان در این راهپیمایی در حالی که پرچم‌های یمن و پارچه‌نوشته‌هایی در مخالفت با سیاست‌های آمریکا در منطقه در دست داشتند، خواستار مقابله با ائتلاف متجاوز سعودی آمریکایی علیه یمن شدند.
کمیته سازماندهی راهپیمایی «نه به تروریسم آمریکایی علیه یمن»، پیش از این از مردم خواسته بود که در این راهپیمایی شرکت کنند.
 آنها تأکید کردند کسی که از «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا استقبال می‌کند دوست آمریکا و در نتیجه دوست اسرائیل و دشمن فلسطین است. یک استاد و پژوهشگر یمنی در این تظاهرات گفت: «تحرکات آمریکا در منطقه نشان می‌دهد که این کشور رهبری تجاوز علیه یمن را برعهده دارد.
 این مسئله خود را در تلاش نظام سعودی برای گردهم آوردن رهبران عرب در ریاض جهت استقبال از رئیس‌جمهور آمریکا نشان می‌دهد.» محمد علی الحوثی، رئیس‌کمیته عالی انقلابیون یمن نیز خواهان برگزاری تظاهرات گسترده همزمان با سفر ترامپ به ریاض شده است.
خطر حمله
 به بندر الحدیده
از سوی دیگر، سازمان بین‌المللی مهاجرت از سازمان‌های زیرمجموعه سازمان ملل، اعلام کرد که هرگونه حمله به بندر «الحدیده» به آوارگی بیش از 400 هزار نفر منجر خواهد شد. پیش از این نیز، سازمان ملل هشدار داده بود در صورت حمله آل‌سعود به بندر «الحدیده» که شریان حیاتی میلیون‌ها نفر در یمن به شمار می‌رود، بین 200 تا 500 هزار نفر آواره خواهند شد. در سایه تهدید‌های مستمر آل‌سعود و همپیمانان آمریکایی و غربی‌اش در حمله به الحدیده، ارتش و کمیته‌های مردمی یمن نیز اعلام کرده‌اند که آماده دفاع از این بندر هستند و با موشک‌هایی که در اختیار دارند، ناوها و ناوچه‌های نظامی آمریکایی را هدف قرار خواهند داد و ریاض و همپیمانانش تاوان سنگینی پرداخت خواهند کرد.