kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۳۵۴
تاریخ انتشار : ۲۹ فروردين ۱۳۹۳ - ۲۱:۴۸
باج‌خواهی جدید کاخ سفید

آمریکا برج 36 طبقه ایران در نیویورک را مصادره کرد

در اقدام خصمانه دیگری علیه کشورمان از سوی آمریکا، خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد دادگاه فدرال آمریکا یک برج 36 طبقه متعلق به ایران را مصادره کرده است.
آسوشیتدپرس در گزارش خود نوشت: دادستانی ایالات متحده آمریکا از صدور حکم برای فروش یک ساختمان بزرگ متعلق به جمهوری اسلامی ایران در منطقه منهتن نیویورک خبر داد. آنها می‌گویند که درآمد ناشی از فروش این آسمانخراش به افرادی که مدعی هستند تحت تأثیر حملات مربوط به ایران بوده‌اند داده خواهد شد.
این حکم توسط دادگاه فدرال با 19 شاکی و خواهان صادر شده است. این ساختمان 36 طبقه واقع در خیابان پنجم در قلب شهر نیویورک قرار دارد و در زمینه توسعه و ترویج زبان و فرهنگ فارسی فعالیت می‌کند.
براساس این گزارش، در میان طلبکاران خانواده‌ها و قربانیان بمب‌گذاری مقر تفنگداران دریایی آمریکا در بیروت در سال 1983 و بمب‌گذاری برج «خوبر» در عربستان سعودی هستند.
«کاترین فارست» قاضی دادگاه فدرال آمریکا در حمایت از شکایت سال گذشته دولت آمریکا در این پرونده رأی داد و گفت که مالکان ساختمان تحریم‌ها علیه ایران را نقض کرده‌اند و به پولشویی پرداخته‌اند.
این گزارش مدعی است که این ساختمان متعلق به «بنیاد علوی» است که یک سازمان غیرانتفاعی وابسته به جمهوری اسلامی ایران است. پیش از این 2 بار در سال گذشته رأی به مصادره این ساختمان و اموال آن داده شده بود.
ادعای مصادره این برج به نفع قربانیان انفجار بیروت و برج خوبر عربستان در حالی است که تاکنون هیچ سند و مدرک روشن و معتبری دال بر دست داشتن ایران در این انفجارها ارائه نشده است.
براساس گزارشها، فروش این ساختمان لزوماً قریب‌الوقوع نیست و بنیاد علوی می‌تواند در مورد این حکم فرجام خواهی کند.
براساس گزارش خبرگزاری فرانسه علاوه بر این ساختمان، مقام‌های آمریکایی قرار است اموال بنیاد علوی در دیگر ایالت‌های آمریکا مانند مریلند، کالیفرنیا، تگزاس و ویرجینیا را هم فروخته و حساب‌های بانکیشان را مصادره کنند.
در همین ارتباط عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با تأکید بر اینکه بررسی مصادره ساختمان علوی در اولین جلسه هیأت رئیسه کمیسیون امنیت ملی مجلس را در دستور کار قرار می‌دهیم، گفت: جوهره آمریکایی‌ها فریب و نیرنگ است.
منصور حقیقت‌پور، در گفت‌وگو با فارس درباره تناقض در رفتار آمریکایی‌ها در آزاد کردن بخشی از دارایی‌های کشورمان و مصادره ساختمان علوی اظهار داشت: جوهره آمریکایی‌ها بی‌اعتمادی، نیرنگ و فریب است و ما باید هوشیاری خود را بالا ببریم.
وی در پایان خاطرنشان کرد: قطعاً در اولین جلسه هیئت رئیسه کمیسیون امنیت ملی مجلس این موضوع را بررسی خواهیم کرد.
حمید رسایی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به آزادسازی بخش دیگری از اموال ایران طبق توافقنامه ژنو و بلوکه کردن ساختمان 36 طبقه بنیاد علوی در آمریکا، اظهار داشت: این رفتار آمریکا اقدام تازه‌ای نیست که ما از آن تعجب کنیم.
وی افزود: آمریکایی‌ها از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تا به امروز، بارها نشان داده‌اند که هیچ امتیازی به جمهوری اسلامی ایران نخواهند داد مگر اینکه امتیاز بیشتری از ما بگیرند.
محمد ودود حیدری، رئیس سازمان بسیج دانشجویی کشور نیز در این ارتباط گفت: آزاد کردن سرمایه‌های بلوکه شده ایران و از طرفی مصادره ساختمان ایران در آمریکا از شیطان بزرگ اتفاق عجیبی نیست بلکه اگر رفتارشناسی آمریکا را بدانیم این اتفاق کاملاً عادی است.