kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۳۴۲۸
تاریخ انتشار : ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۲:۴۰
آزمون ادعای شفافیت

رئیسی لیست دارایی‌های خود را اعلام کرد /نامزدهای دولتی هم اعلام می‌کنند؟!

در راستای شفاف‌سازی میزان اموال و دارایی‌های نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری و مسئولین و مدیران کشور حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی اولین گام را برداشته و لیست دارایی‌های خود را اعلام کرد.

سرویس سیاسی-

سیدابراهیم رئیسی نامزد انتخابات ریاست جمهوری با انتشار فیلمی لیست اموال خود را اعلام کرد.
به گزارش فارس، رئیسی در پاسخ به سؤالی درباره دارایی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری و مسئولین گفت: من جز خانه شخصی که یک آپارتمان 140 متری است و یک حساب بانکی، چیز دیگری ندارم.
کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: من خیلی سال‌ها مستأجر برخی نهادها بودم، به من هم گفتند همین خانه را بخرید،‌ گفتم یک خلاف شرع و یک خلاف قانون داریم، اما یک ‌چیزی خلاف شأن است، من که مسئول امور بودم گفتم خلاف شأن می‌دانم، ماشین پیکانی داشتم و خودم تنها در بنگاه معاملات می‌گشتم تا یک‌ خانه پیدا کنم، البته چند وقت طول کشید و الان هم در خانه‌ای 140 متری زندگی می‌کنیم.
کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: مطلقاً اموالی مانند باغ، ویلا، سهام کارخانه‌ها ندارم و احساس خسارت هم نمی‌کنم و احساس می‌کنم که خداوند متعال به ما آنچه مرحمت کرده، بیش از آن چیزی است که خودمان توقع داشتیم.
گفتنی است محمدباقر قالیباف نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری نیز در مناظره دوم اعلام کرده است‌: ما در دولت مردم بر این اعتقادیم که باید شفافیت و هوشمندی شکل بگیرد هوشمندی از باب اینکه باید ساختارها اصلاح شود و شفافیت از باب اینکه مردم بدانند رئیس دولت و وزرایش کجا زندگی می‌کنند، اموال آن‌ها چیست.
وی تأکید کرده است: پیشنهادم به همه کاندیداها این است که در مناظره هفته آینده به مردم لیست اموال‌مان را اعلام کنیم به آنان بگوییم که اموال ما و بستگان‌مان چه می‌کنند و چقدر دارایی دارند اگر این‌ها گفته شود فساد از همین‌جا کنترل خواهد شد.
هاشمی‌طبا: اعلام لیست اموال مهمل است!
با وجود اعلام لیست اموال و دارایی‌های حجت الاسلام رئیسی و آمادگی قالیباف برای ارائه لیست دارایی‌ها در مناظره دوم مصطفی هاشمی‌طبا نامزد انتخابات ریاست جمهوری با این مسئله مخالفت کرد!
به گزارش تسنیم هاشمی‌طبا در پاسخ به سؤالی درباره اینکه «آیا شما با پیشنهاد یکی از نامزدهای انتخاباتی مبنی بر اعلام لیست اموال موافق هستید یا خیر؟» گفت: بنده مخالف هستم برای آنکه پیشنهاداتی را که نتوان از آن نتیجه‌ای دریافت کرد مهمل می‌دانم.
هاشمی‌طبا با بیان اینکه اعلام لیست اموال نامزدهای ریاست جمهوری تنها جوسازی است که از سوی یکی از کاندیداها مطرح شده است، افزود: اصل این قضیه را منطبق با حسن نیت نمی‌دانم لذا با این روش مخالف هستم و اعلام هم کرده‌ام که لیست اموال خود را اعلام نمی‌کنم.
به گزارش باشگاه خبرنگاران هاشمی‌طبا همچنین گفت : فرض کنید فردی اموالی ندارد و دیگری دارای مُکنت است، شما کدام یک را انتخاب می‌کنید؟ بنده شاید اعلام کنم آن فرد دارا بهتر باشد. شاید شخص فقیر بعد از انتخاب فرصت را غنیمت شمرده و از بیت‌المال برای خود اموالی فراهم کند اما ممکن هم هست که آن دارا اموال خود را از راه غیرمشروع جمع‌آوری کرده باشد و شخص فقیر درویش‌صفت باشد لذا باید دید ملاک چه چیزی است.
هاشمی‌طبا در حالی افراد دارا را برای تصدی مسئولیت اصلح دانسته و به فقرا اتهام برداشت از بیت المال به صورت غیرقانونی و شرعی می‌کند که در سال‌های گذشته مدیران به گفته هاشمی‌طبا دارا از بیت‌المال حقوق‌های نجومی گرفته‌اند، از سوی دیگر این نوع تحلیل با ابتدائیات اخلاق و ارزش‌های اسلامی سازگار نیست. انقلاب اسلامی به مدد حضور مردم مستضعف به ثمر رسیده و در چهار دهه گذشته همواره این مستضعفین بوده‌اند که در همه عرصه‌ها برای دفاع از کیان اسلام و وطن حاضر شده‌اند و حال چگونه یک نامزد انتخابات مستضعفین را به بی‌عرضگی متهم می‌کند که نتوانسته‌اند زندگی خود را اداره کنند جای سوال دارد.
ضرورت ارائه توضیح  در خصوص نحوه جمع‌آوری اموال
محمداسماعیل سعیدی نماینده تبریز در گفت‌وگو با فارس گفت: کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری در مناظرات بعدی، لیست اموال و دارایی‌های خود و بستگان خودشان را ارائه کنند.
وی افزود: کاندیداها عنوان کنند که دارایی‌های آنها در ابتدای انقلاب چه میزان بوده و امروز چه مقدار است و توضیح دهند که این دارایی‌ها را از کجا آورده‌اند.
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس اظهار داشت: کاندیداها عنوان کنند که دارایی‌هایشان را از کجا و چگونه به دست آورده‌اند و از نظر اقتصادی از چه جایگاه به چه جایگاهی رسیده‌اند.
سعیدی خاطرنشان کرد: مردم از مسئولین و از جمله کاندیداها می‌خواهند که با مردم صادق باشند و به عنوان نمونه به صورت شفاف دارایی‌هایشان را اعلام کنند.
وی در پایان گفت: هریک از این شش کاندیداها که رئیس‌جمهور شدند بعد از دوره چهار ساله ریاست‌جمهوری قوه قضائیه رسیدگی کند که میزان دارایی وی چه مقدار تغییر داشته است.
حجت‌الاسلام حسن نوروزی نماینده رباط‌کریم نیز گفت: کاندیداها به جای زیر سوال بردن دولت نهم و دهم به خود بپردازند، میزان دارایی‌های خود و خانواده‌هایشان را اعلام کنند.
وی افزود: کاندیداها بگویند فرزندان آنها در کجا تحصیل می‌کنند، در ایران به سر می‌برند یا در انگلیس، کانادا و آمریکا.
سخنگوی کمیسیون قضایی مجلس اظهار داشت: نامزدها علاوه بر این معاون اول و اعضای کابینه خود را معرفی کنند تا مردم با آگاهی و شناخت کامل‌ به نامزد موردنظرشان رأی دهند.
نوروزی در پایان خاطرنشان کرد: اعلام دارایی‌های مسئولان و خانواده‌هایشان یک ضرورت در جمهوری اسلامی ایران است و این حق مردم است که بدانند مسئولان آنها چه مقدار حقوق دریافت می‌کنند.
سیدحسین حسینی شاهرودی نماینده شاهرود نیز در گفت‌و‌گو با تسنیم پیرامون پیشنهاد محمدباقر قالیباف کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری مبنی بر اعلام لیست اموال و دارایی‌های مسئولان و بستگان درجه اول آنها به مردم، گفت: به نظر من این موضوع پیشنهاد بسیار خوبی است اما بعید می‌دانم بعضی از آقایان قبول کنند.
وی افزود: ما در قانون داریم که مسئولین اجرایی نظام و وزرا باید لیست اموالشان را به قوه قضائیه اعلام کنند. بهتر است قبل از اینکه از سوی مردم انتخاب شوند این کار را انجام دهند تا مشخص شود جزو افراد متوسط جامعه هستند یا اقشار پردرآمد جامعه  و مردم بتوانند به راحتی در این رابطه تصمیم بگیرند.
دبیر کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه اجرای این پیشنهاد می‌تواند به جلوگیری از فساد کمک کند، تصریح کرد: وقتی در قانون گفته شده مسئولان باید لیست اموال خود و نزدیکان‌شان را اعلام کنند، برای جلوگیری از فساد است. به نظر من پذیرفتن این پیشنهاد نشانه صداقت مسئولان است.