kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۳۳۶۴
تاریخ انتشار : ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۱

فروپاشی اقتصاد مالزی تا 4 ماه آینده /حقه انتخاباتی یا واقعیت؟

«رقیب هراسی» روشی است که گویا در مالزی نیز برخی جریان‌های سیاسی برای رسیدن به قدرت در دستور کار قرار داده‌اند. گفته می‌شود اقتصاد مالزی تا ماه سپتامبر از هم فرو می‌پاشد مگر اینکه به یک جریان خاص رأی داده شود!


کشور مالزی که با سیاست‌های «ماهاتیر محمد» نخست زیر مالزی، به اقتصاد غرب پیوند خورده، برای بار دوم دچار شرایط بد اقتصادی شده است.
پیش از این و در دهه 1990 «جرج سوروس» سرمایه‌دار صهیونیست، با خارج کردن نقدینگی از بازار مالزی، این کشور را دچار بحران بی‌سابقه‌ای کرده بود و این موردی است که ماهاتیرمحمد رسما به آن اعتراف کرده است.
اما اکنون نیز مدتی است مالزی آن رونق سابق را ندارد و با بحران مواجه شده است؛‌ پدیده‌ای که دستمایه تبلیغاتی مخالفان و رقبای سیاسی «نجیب تون رزاق» نخست‌وزیر مالزی قرار گرفته است.در حال حاضر که چند ماهی به برگزاری چهاردهمین دوره انتخابات پارلمانی در مالزی باقی مانده، حملات تندی از سوی برخی جریان‌های سیاسی این کشور علیه جناح مقابل می‌شود.
برخی جریان‌های سیاسی در این کشور می‌گویند در صورتی که مردم به آنها رای ندهند، این بحران ظرف 4 ماه آینده اقتصاد مالزی را از هم فروخواهد پاشید.
گفتنی است، اقتصاد مالزی مدتی است دچار چالش‌های جدی شده و مخالفان نیز علت این شرایط را به فساد جریان حاکم نسبت می‌دهند. هرچند این اتهام تا حدودی ممکن است درست باشد، ولی باید دانست که اقتصاد مالزی مثل دیگر کشورهای جنوب شرق آسیا، ادامه اقتصاد غرب است و تزلزل در شرایط اقتصادی غرب، اثرات خود را روی اقتصاد مالزی نیز گذاشته است. مورد دیگری که در ارتباط با مالزی باید گفت این است که برملا شدن شرایط وخیم اقتصادی در مالزی، علت استقبال گرم مقامات کوالالامپور از شاه عربستان را رمزگشایی می‌کند؛ در شرایطی که به خاطر جنایات رژیم آل‌سعود، معمولا سران کشورها از این رژیم فاصله می‌گیرند، دولت مالزی به گرمی از «ملک سلمان» در زمستان گذشته استقبال کرده بود، که به گفته کارشناسان ردو‌بدل شدن دلارهای نفتی در این میان بی‌تأثیر نبوده است. ملک سلمان در این سفر، قراردادهای سرمایه‌گذاری به ارزش حدود 10 میلیارد دلار با طرف‌های مالزیایی امضاء کرده بود.