kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۳۳۵۸
تاریخ انتشار : ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۰

نتانیاهو سند سیاسی جدید حماس را به سطل زباله انداخت

به رغم وجود برخی شبهه‌ها درباره عقب‌نشینی حماس از برخی آرمان‌های فلسطین در سند سیاسی جدید این جنبش، نتانیاهو این سند را مقابل دوربین‌ها پاره کرد و به سطل زباله انداخت. مقاومت آیا درس می‌گیرد؟


بنیامین نتانیاهو در سخنانی که فایل ویدیوئی آن هم توسط رسانه‌ها منتشر شده، اعلام کرد حماس با این سند سعی در فریب جهانیان را دارد. وی با تاکید بر این مسئله که هرگز دولت فلسطین تشکیل نخواهد شد. افزود: «سند حماس کاملا بر روی واقعیت‌ها سرپوش گذاشته و اعلام کرده است که اسرائیل هیچ‌گونه حق موجودیتی ندارد و هر سانتی متر از سرزمین فلسطین به فلسطینیان بازگردانده خواهد شد.»
جنبش مقاومت اسلامی «حماس» هفته گذشته سند 42 بندی خود را منتشر کرد که در آن به رغم اینکه بر پایبندی بر مقاومت تاکید شده است از تشکیل کشور فلسطین در مرزهای 1967 خبر داده شده بود نه سال 1948، به عبارت دیگر یک عقب‌نشینی و موافقت ضمنی با تشکیل دولت اسرائیل! اگرچه برخی معتقدند حماس هیچ عقب‌نشینی نکرده است.
 این در حالی است که کمیته وزارتی قانونگذاری دولت صهیونیستی روز یکشنبه با اتفاق آرا پیش نویس قانون «کشور قومیتی» را که به موجب آن رژیم صهیونیستی «کشور قومیت یهودی» به شمار می‌رود و هیچ طرفی غیر از «ملت یهود» حق تعیین سرنوشت در این رژیم را ندارند، تصویب کرد.
به گزارش مرکز اطلاع رسانی فلسطین، این قانون که موافقت کمیته وزارتی قانونگذاری به معنای ملزم بودن تمامی فراکسیون‌های ائتلاف دولتی برای حمایت از آن در زمان رای گیری در کنست درباره آن است، خواستار به رسمیت شناخته شدن «اسرائیل» به عنوان «کشور یهودی و دموکراتیک» و پایتختی قدس برای آن است. بر اساس این قانون، زبان عبری زبان رسمی این رژیم خواهد بود و جایگاه زبان عربی که تاکنون به موجب قوانین قیمومیتی زبان رسمی در رژیم صهیونیستی به شمار می‌رفت، تنزل پیدا خواهد کرد. تصویب پیش‌نویس این قانون در کمیته وزارتی امور قانونگذاری مقدمه‌ای برای ارائه آن به کنست به منظور رای گیری درباره آن در شور مقدماتی طی هفته آینده است.
«نفتالی بنت»، وزیر آموزش رژیم اسرائیل نیز طی اظهاراتی اعلام کرده «ما قصد نداریم سرزمینی را واگذار کنیم. ما قصد نداریم به خاطر فرصت بزرگی که برای مذاکره با عرب‌ها فراهم می‌کنیم به آنها هدیه بدهیم. ما باید راستش را بگوییم. و راستش این است که بیت المقدس را تقسیم نخواهیم کرد.» برخی تحلیلگران از تغییر موضع حماس و در پیش گرفتن رویکرد معتدلانه در قبال رژیم صهیونیستی سخن گفته‌اند.
مغربی‌ها به اعتصابیون فلسطینی پیوستند
خبر دیگر اینکه حدود ۱۵۰۰ فعال مغربی در بیش از 50 شهر این کشور به نشانه همبستگی با اسرای فلسطینی اعتصاب‌کننده غذا، دست به اعتصاب غذا زدند.
طبق گزارش خبرگزاری «آناتولی»، این اعتصاب غذا در برخی از شهرها یک روزه و در برخی از شهرها بیشتر طول خواهد کشید.تعدادی از اعتصاب‌کنندگان نیز در ساختمان «جمعیت مغربی برای حقوق بشر» واقع در رباط حضور پیدا کرده و پرچم‌های فلسطین را در این ساختمان برافراشتند .همچنین تصاویر تعدادی از اسرا و پلاکاردهایی که در آن «آزادی برای اسرا» و «اعتصاب کرامت» نوشته شده بود در این مکان قرار داده شده است. حدود 2000 اسیر فلسطینی در بند زندان‌های رژیم صهیونیستی از حدود 20 روز پیش در اعتراض به شرایط نامساعد زندان‌ها و استمرار بازداشت این اسرا دست به اعتصاب غذا زده‌اند و این اعتصاب به تدریج جنبه بین‌المللی به خود گرفته است. شمار زیادی از گروه‌ها و فعالان اجتماعی در سراسر جهان با برگزاری تظاهرات و راهپیمایی و تجمع‌ها حمایت و پشتیبانی خود را از اسیران فلسطینی در کرانه غربی و نوار غزه و اراضی 1948 اعلام کرده‌اند. این اعتصاب در اعتراض به شرایط بسیار وخیم زندان‌های اسرائیلی آغاز شده است.