kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۳۳۵۷
تاریخ انتشار : ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۰

بشار اسد: سوریه را تا 2 سال آینده به طور کامل آزاد می‌کنیم

رئیس‌جمهور سوریه در جریان دیدار با شخصیت‌های لبنانی در دمشق گفته تا دو سال دیگر کل سوریه را آزاد می‌کند و در غیر این صورت، از پست خود کناره‌گیری خواهد کرد.


تعدادی از شخصیت‌های لبنانی که جهت دیدار با «بشار اسد»، به دمشق رفته بودند، می‌گویند بشار اسد به آنها گفته که تا دو سال دیگر سوریه را از دست تروریست‌ها و تکفیری‌ها آزاد خواهد کرد. بشار اسد همچنین به حاضران گفته: «فکر نکنید آتش‌بس‌هایی که حاصل می‌شوند، موقتی هستند. ارتش سوریه قدرت خود را به دست آورده و ما از حمایت حزب‌الله لبنان و روسیه برخوردار هستیم.» بنابر اظهارات این افراد رئیس‌جمهور سوریه تصریح کرد «مبارزانی برای یاری به سوریه از کشورهای عربی آمده‌اند و طرح (رجب طیب) اردوغان، قطر و عربستان به طور کامل شکست خورده است. اردن (نیز) نمی‌تواند کاری بکند. بسیج مردمی عراق از ارتش سوریه در تمامی جبهه‌ها حمایت می‌کند و از هم اکنون تا دو سال دیگر کل سوریه را آزاد خواهیم کرد و اوضاع را به قبل بازمی‌گردانیم.» به گفته رئیس‌جمهور سوریه «ما از دست این اوباش و گروه‌های مسلح رها خواهیم شد و آنها را از روستاها و شهرهای سوریه بیرون خواهیم کرد. بعد از بازسازی سوریه، در به روی آوارگان باز خواهد شد.» در این دیدار همچنین اسد اعلام کرده که تمامی گروه‌های تکفیری و تروریستی در سرنگونی نظام شکست خوردند. ما پیروز شدیم و به زودی وارد «دیر الزور» و «رقه» شده و از دست داعش خلاص خواهیم شد. بعد از آن، وارد «ادلب» شده و به عمر «جبهه النصره» پایان خواهیم داد. اما، حومه دمشق از غوطه تا حرستا، دوما و محله جوبر همگی طرح محرمانه‌ای دارند و به وجود تکفیری‌ها در این مناطق به طور کامل پایان خواهیم داد.
بشار اسد این را هم گفته که «اگر ظرف دو سال سوریه را آزاد نکنم استعفا می‌دهم. اما من صد درصد اطمینان دارم که سوریه از دست تروریسم رهایی خواهد یافت. به مذاکرات و مسائل مانند آن نگاه نکنید، طرح واقعی، آزادی سوریه از تروریست‌ها و تکفیری‌ها و بازگرداندن نقش منطقه‌ای سوریه است. من با «اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه آشتی نکردم، چرا که او سبب قتل مردم سوریه شده است، عربستان هم بسیار پشیمان خواهد شد.» اسد گفته: «ما با شرکت گاز بروم روسیه درباره استخراج گاز از ساحل سوریه توافق‌نامه امضا کردیم و سومین کشور در جهان خواهیم بود که گاز را صادر خواهد کرد. همین مسئله به تنهایی در بازسازی سوریه نقش خواهد داشت. ذخایر عظیمی از ارزهای خارجی که در اختیار داریم نیز در بازسازی و شکوفایی سوریه سهم خواهد داشت.»
مناطق کاهش تنش
به گزارش تسنیم، نماینده دائم روسیه در سازمان ملل هم پیش‌نویس قطعنامه مربوط به حمایت از توافق مناطق کاهش تنش در سوریه را جهت بررسی، به شورای امنیت تحویل داد. این توافق اخیراً (96/2/5) در آستانه امضا شد. «استر ژیژوفسکی» سخنگوی نماینده دائم روسیه در سازمان ملل در این رابطه گفت: «تأیید می‌کنیم که این سند را برای بررسی به اعضای شورای امنیت ارائه داده‌ایم، و امیدواریم که رأی‌گیری در مورد آن، هشت الی 9 مه صورت گیرد.»
طبق توافق آستانه، چهار منطقه شمال، جنوب و غرب سوریه و شرق دمشق مناطق کاهش تنش خواهد بود و هیچگونه عملیات هوایی و زمینی نباید در این مناطق صورت گیرد. مدت این توافق نیز شش ماه است.