kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۳۳۴۴
تاریخ انتشار : ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۹:۱۵

آثار و برکات امر به معروف و نهی از منکر(پرسش و پاسخ)



پرسش:
امر به معروف و نهی از منکر که یکی از اهداف امام‌حسین(ع) در نهضت عاشورا بود از منظر آموزه‌های وحیانی چه آثار و برکاتی برای جامعه اسلامی دارد؟
پاسخ:
در بخش نخست پاسخ به این سؤال به 8 مورد از آثار و برکات امر به معروف و نهی از منکر شامل: 1- مشمول عزت الهی شدن 2- تأیید مؤمنان و ذلت فاسقان 3- نجات از عذاب عمومی 4- نجات عده‌ای به برکت امر به معروف و نهی از منکر 5- به خیر دنیا رسیدن 6- مشمول رحمت خدا شده 7- زبان گویا پیدا کردن 8- افضل اعمال مردم پرداختیم. اینک در بخش پایانی دنباله مطلب را پی‌ می‌گیریم.
9- عمر و روزی را کم نمی‌کند.
امام علی(ع) می‌فرماید: همانا امر به معروف و نهی از منکر مرگ را نزدیک نمی‌کند و از روزی انسان کم نمی‌نماید. (نهج‌البلاغه- حکمت 374)
10- در حکم نماز بودن
از پیامبر گرامی اسلام(ص) نقل شده که فرمود: امر تو به معروف و نهی تو از منکر در حکم نماز است. (الترغیب و الترهیب، ج3، ص224)
11- در حکم صدقه بودن
از پیامبر گرامی اسلام(ص) نقل شده که فرمود: امر به معروف صدقه است، و نهی از منکر در حکم صدقه می‌باشد. (همان)
12- جانشین خدا و رسول شدن
از پیامبر گرامی اسلام(ص) نقل شده که فرمود: کسی که امر به معروف و نهی از منکر کند، جانشین خدا در روی زمین و جانشین رسول خدا و جانشین کتاب خداست. (الفردوس بما ثورالخطاب، ج3، ص586)
13- بهترین مردم شدن
از پیامبر گرامی اسلام(ص) نقل شده که فرمود: بهترین مردم کسانی هستند که تقوای بیشتری نسبت به پروردگارشان داشته و صله رحم بیشتری نمایند و امر به معروف و نهی از منکر بیشتر نمایند. (الترغیب و الترهیب، ج3، ص230)
14- ثواب انجام‌دهنده را داشتن
از پیامبر گرامی اسلام(ص) نقل شده که فرمود: امر کننده به معروف همانند انجام‌دهنده آن در  ثواب است. (کترالعمال، ج3، ص73)و نیز آن حضرت فرمود: کسی که امر به معروف و نهی از منکر کند یا بر خیر راهنمایی نموده یا اشاره کند شریک در عمل آن است و کسی که امر به کار زشت کرده یا بر آن راهنمایی یا اشاره کند شریک در عمل آن است.
(فصال صدوق، ج1، ص138)
15- اجر سلف صالح را دارد
پیامبر گرامی اسلام(ص) فرمود: همانا از امتم قومی است که ثواب و اجر سلف صالح را دارند و آنان کسانی هستند که نهی از منکر می‌کنند. (مجمع‌الزوائد، ج7، ص271)
16- در مسیر حق قرار داشتن
امام علی(ع) می‌فرماید: کسی که امر به معروف و نهی از منکر کند داخل در باطل نمی‌شود و از حق خارج نمی‌گردد. (مکارم‌الاخلاق، ص477)
17- حکم شهید را داشتن
پیامبر گرامی اسلام(ص) می‌فرماید: امر کننده به معروف و نهی کننده از منکر حکم شهید را دارد. (مسند امام زید، ص316)