kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۳۲۹۳
تاریخ انتشار : ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۱:۴۲

هزاران عضو مسلح حزب گلبدین حکمتیار سلاح‌های خود را تحویل دولت افغانستان دادند

چند روز پس از ورود «گلبدین حکمتیار» به کابل، اعضای حزب وی سلاح های خود را تحویل دولت افغانستان دادند و جذب نیروهای مسلح این کشور شدند.


به گزارش تسنیم، «امین کریم» از رهبران «حزب اسلامی» اعلام کرد، 3500 نفر از افراد مسلح این حزب سلاح‌های خود را به نهادهای امنیتی دولت افغانستان تحویل دادند. با این اقدام که در چارچوب توافق میان کابل و حکمتیار صورت گرفته، حزب اسلامی عملا خلع سلاح شده است. به گفته این عضو ارشد حزب اسلامی، حزب اسلامی فهرست 100 نفره‌ای از اعضای حزب را هم در اختیار دولت قرار داده و قرار است که از میان آنها، 80 نفر در وزارت دفاع افغانستان جذب شوند.
در ارتباط با احتمال جذب آنها نیز «دولت وزیری» سخنگوی وزارت دفاع افغانستان اعلام کرده این افراد افغانستانی هستند و مشکلی برای جذب آنها وجود ندارد. البته نحوه استخدام این افراد، وابسته به راهبرد دولت است.
جذب افراد فوق، مخالفانی در کابل دارد، ولی بیشتر مقامات افغان معتقدند، منافع ادغام حزب‌ اسلامی در دولت، از آفت‌های آن، به مراتب بیشتر است. حکمتیار اواخر هفته گذشته پس از 20 سال وارد کابل شد. وی طی سخنانی در کاخ «ارک» گفته بود که از اهداف طالبان حمایت می‌کند.
با پیوستن حکمتیار و حزب وی به دولت کابل، جبهه تروریسم عملا تضعیف شده است. با این حال، چالش‌های سیاسی و امنیتی همچنان جامعه افغانستان را آزار می‌دهد. خاستگاه حکمتیار و حزبش، استان شمالی «قندوز» است.
خبر دیگر از افغانستان اینکه، «باتور دوستم» فرزند ژنرال دوستم به عنوان سرپرست «حزب جنبش ملی» انتخاب شد. ژنرال دوستم که معاون رئیس‌جمهور افغانستان است، تاکنون رهبر این حزب بود.