kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۳۱۹۳
تاریخ انتشار : ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۲
تاکید مجدد فدراسیون:پرسپولیس، استقلال و تراکتورسازی حق خرید بازیکن خارجی را ندارند

24 خردادماه،آغاز نقل و انتقالات فوتبال ایران

در شرایطی که نقل و انتقالات فوتبال ایران از 24 خردادماه آغاز می‌شود، فدراسیون فوتبال اعلام کرده برخی تیم‌ها از جمله پرسپولیس، استقلال و تراکتورسازی حق جذب بازیکن خارجی را ندارند.


سرویس ورزشی-

فصل شانزدهم لیگ برتر فوتبال هم به پایان رسید و ۱۶ تیم لیگ برتری اکنون در اندیشه تقویت خود و جذب بازیکنان جدید هستند. نکته مهم در این زمینه محدودیت تیم‌ها در جذب بازیکن جدید است. تیم‌های لیگ برتری در نقل و انتقالات نیم‌فصل تنها به شرطی می‌توانستند بازیکن جدید به خدمت بگیرند که ۱۰ درصد از بدهی‌های باشگاه را پرداخت کنند و مبلغ قراردادهای فصل جاری را نیز تا درصد مشخص شده در قراردادها بپردازند.
همین مسئله در فصل نقل و انتقالات تابستانی هم برقرار است با این تفاوت که هنوز مشخص نیست باشگاه‌ها چند درصد از بدهی‌های خود را باید بپردازند تا مجوز جذب بازیکن جدید را بگیرند.
در این میان، برخی تیم‌های لیگ برتری هم هستند که محدودیت ویژه‌ای دارند؛ آنها تحت هیچ شرایطی نمی‌توانند بازیکن خارجی جدید جذب کنند. تیم‌های لیگ برتری که در حال حاضر پرونده باز مربوط به یک بازیکن یا مربی خارجی در فیفا دارند، نمی‌توانند بازیکن جدید خارجی به خدمت بگیرند مگر این که تا پایان مهلت نقل و انتقالات، پرونده‌های خارجی‌شان را ببندند.
در همین خصوص سعید فتاحی مدیر مسابقات سازمان لیگ فوتبال ایران در گفت‌و‌گویی با خبرگزاری ایسنا اظهار داشت: زمان نقل و انتقالات تابستانی فوتبال ایران، بعد از دیدار تیم ملی برابر ازبکستان یعنی از ۲۴ خرداد ماه آغاز می‌شود. در نیم‌فصل، تیم‌های لیگ برتری برای جذب بازیکن جدید باید ۱۰ درصد بدهی‌های خود را پرداخت می‌کردند. قرار است هیئت رئیسه سازمان لیگ تشکیل جلسه بدهد تا مشخص کند که تیم‌ها برای جذب بازیکن در نقل و انتقالات تابستانی چند درصد بدهی‌های‌شان را باید بدهند.
در حال حاضر تیم‌های پرسپولیس، استقلال، تراکتورسازی، پدیده و سیاه جامگان به دلیل شکایت بازیکنان یا مربی خارجی سابق خود در فیفا پرونده دارند. با این حال دیروز بنا بر اعلام گادوین منشا، این بازیکن با باشگاه پرسپولیس قرارداد داخلی دو ساله منعقد کرده است.
برای بازیکنان جدید تراکتورسازی
 کارت بازی صادر نمی‌شود
بعد از صحبت‌های فتاحی نوبت به روزبه وثوق احمدی رئیس‌کمیته تعیین وضعیت بازیکنان رسید تا این موضوع را به صورت کامل تشریح کند. وی در گفت‌و‌گوی دیروز خود ابتدا به آخرین وضعیت تراکتورسازی و اینکه آیا این باشگاه می‌تواند برای فصل آینده از نفراتی چون عالیشاه، بیک زاده و نورالهی استفاده کند ، اشاره کرد و گفت: این یک رابطه دو طرفه بین باشگاه و بازیکن است و اینکه بازیکنان تصمیم می‌گیرند می‌خواهند جدا شوند یا خیر اما چیزی که مشخص است این است که تراکتور نمی‌تواند از آنها استفاده کند. یعنی قراردادشان ثبت نمی‌شود تا برای آنها کارت بازی صادر شود.
وی ادامه داد: حتی اگر محرومیت از جانب پنجره نقل و انتقالات که از سوی فیفا اعمال شده هم تمام شود، محرومیت دوم داخلی که تسویه حساب با بازیکنان و کادر فنی خارجی هست همچنان وجود دارد که با رفع آن می‌توانند از سه بازیکنی که از آنها یاد کردید استفاده لازم را بکنند.
رئیس‌کمیته تعیین وضعیت بازیکنان در مورد اینکه آیا پرسپولیس می‌تواند با منشا قرارداد امضا کند، گفت: من مصداقی صحبت نمی‌کنم اما درباره بحث قبلی یعنی تیم تبریزی باید عنوان کنم که تراکتورسازان می‌توانند با بازیکنان خود تمدید کنند اما تا عدم تسویه حساب با بازیکنان خارجی از سوی فدراسیون ایران برای جذب مربی و بازیکن خارجی منع قانونی دارد.
وی در مورد اینکه آیا مشکل استقلال حل شده یا خیر، گفت: ظاهراً از باشگاه استقلال به آقای تاج گفتند که بدهی‌هایشان را پرداخت کرده که رئیس‌فدراسیون این موضوع را رسانه‌ای کرد اما از فیفا برای ما نامه‌ای نیامده است.
وثوق‌احمدی یادآور شد: به سازمان لیگ اعلام کرده‌ایم هیچ کدام از باشگاه‌ها حق نقل و انتقال خارجی ندارند مگر اینکه از ما مجوز بگیرند و زمانی که سازمان لیگ از ما استعلام می‌کند که برای مثال پرسپولیس می‌تواند بازیکن خارجی بگیرد یا خیر، ما آن زمان از فیفا استعلام می‌گیریم که این تیم پرونده‌هایش باز است یا خیر تا تکلیف تیم‌ها اینچنین مشخص شود ضمن اینکه آخرین استعلام ما 10 روز پیش بود هر چند که در رابطه با پرسپولیس هنوز پرونده ژوزه باز است و نیاز به استعلام نیست. با این حال اگر این پرونده همراه با پرونده‌های دیگر خارجی پرسپولیسی‌ها بسته شود این تیم می‌تواند مجوز ثبت قرارداد با خارجی‌ها را بگیرد.
وی گفت: در مورد استقلال من هم از رسانه‌ها شنیده‌ام که این باشگاه بدهی‌هایش را پرداخت کرده است اما باید از فیفا استعلام بیاید. که تا این لحظه جواب استعلام نیامده است اما چیزی که مشخص است این است که استقلال هم پرونده باز دارد ولی اینکه تسویه شده یا خیر باید از فیفا استعلام گرفت.
رئیس‌کمیته تعیین وضعیت بازیکنان در‌باره اینکه مسئولان استقلال خوزستان نسبت به مذاکره تیم‌ها با بازیکنان این تیم گلایه کرده‌اند، گفت:‌ قانون به بازیکنان و باشگاه‌ها اجازه می‌دهد در مهلت مقرر مذاکراتشان را آغاز کنند. حالا اینکه این تیم در آسیا هست را ما می‌پذیریم اما بحث آزادی مذاکرات را داریم که یک بحث قانونی است.