kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۳۰۸۷
تاریخ انتشار : ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۱:۳۲

ویکی‌لیکس برای افشاکنندگان نام حامیان عضویت عربستان در کمیسیون حقوق زنان جایزه تعیین کرد

سایت افشاگر ویکی لیکس برای افشای نام کشورهایی که به عضویت عربستان در کمیسیون حقوق زنان ملل متحد رای مثبت دادند جایزه تعیین کرد!


اخیرا شماری از کشورهای اروپایی در عین ناباوری به عضویت عربستان در کمیسیون حقوق زنان ملل متحد رای مثبت دادند. این امر از آنجا بسیار عجیب است که در عربستان زن هیچگونه جایگاهی نداشته و حتی حق رانندگی و تنهایی بیرون رفتن از خانه را نیز ندارد. همین مسئله باعث اعتراض‌های زیادی به عضویت عربستان در این کمیسیون شد. به گزارش باشگاه خبرنگاران، شبکه خبری راشا تودی در این باره گفت: «واقعا جالب است شماری از کشورهایی که ادعا می‌کنند پیشتاز حمایت از حقوق بشر هستند به عضویت عربستان در کمیسیون حقوق زنان سازمان ملل رای داده‌اند. این در حالی است که به گفته همین کشورها، عربستان جایی است که زنان بیش از هر کشور دیگری مورد تبعیض قرار می‌گیرند. جالب‌تر این است که تقریبا هیچکدام نمی‌خواهند به رای خود اعتراف کنند.» به گفته دیده‌بان حقوق بشر، سازمان ملل متحد مستقر در ژنو، دست‌کم 15 کشور از 22 کشوری که نامشان را در قالب یک فهرست منتشر کرده است به عضویت عربستان در این کمیسیون رای داده‌اند.
اسناد رأی را افشا کنید و جایزه بگیرید!
در همین حال گروه‌های افشاگر از جمله ویکی لیکس برای افرادی که اسناد رای این کشورها را منتشر کنند جایزه تعیین کرده است. ویکی لیکس گفته است برای اسناد رای سوئد درباره این مسئله 10 هزار یورو جایزه می‌دهد. حزب مخالف نروژ نیز از دولت خواسته است که رأی خود به عربستان را اعلام کند. در انگلیس نیز دولت تحت فشار است اما از رد این مسئله که به عربستان رای داده است، خودداری می‌کند. این درحالی است که تنها یک کشور اروپایی یعنی بلژیک رای مثبت خود به ریاض را اعلام کرده و از این اقدام ابراز تاسف کرده است.
از سوی دیگر، «کیم شریف»، رئیس مرکز حقوق بشر یمن اعلام کرد: «قوانین نادیده گرفته شده است. نشست‌های مخفی برگزار شده و بده بستان‌های مخفی صورت گرفته است. پشت درهای بسته درباره این آرا معامله شده است. این شرم‌آور است. در آینده این تحولات در کلاس‌های تاریخ به عنوان دوره دو رویی و معیارهای دوگانه مورد بررسی و مطالعه قرار خواهند داد.»