kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۳۰۸۴
تاریخ انتشار : ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۱:۳۲

حکمتیار در کابل: از اهداف طالبان حمایت می‌کنم!

رهبر حزب اسلامی افغانستان که پس از 20 سال وارد پایتخت شد، در کاخ‌ ریاست‌جمهوری گفت: (افراد) طالبان را برادران خود می‌دانم و از اهداف خوب این گروه حمایت می‌کنم.


«گلبدین حکمتیار» پس از مراسم استقبال رسمی از وی در «ارگ» (کاخ‌ ریاست‌جمهوری)، طی سخنانی اظهار داشت: حامد کرزای (افراد) طالبان را برادران خود می‌خواند و بسیاری از افراد بر او خرده می‌گرفتند، اما ای کاش کرزای بر سخن خود تاکید و اصرار می‌ورزید.حکمتیار افزود: من هم طالبان را برادران خود می‌دانم و از اهداف خوب آنها حمایت می‌کنم، چرا که در میان طالبان هم خوب وجود دارد و هم بد... (من) به طالبان پیشنهاد می‌کنم، مرا به عنوان میانجی برای صلح با حکومت افغانستان قبول کند.رهبر حزب اسلامی خطاب به سران طالبان گفت: اول جنگ را متوقف کنید و سپس به نیروهای خارجی بگویید نیاز به حضور شما نیست.حکمتیار گفت: نیروهای خارجی در جنگ با مخالفان مسلح در افغانستان پیروز نمی‌شوند و نکته مهم‌تر اینکه در حقیقت، پیروزی با توپ و تانک ممکن نیست و فقط خانه‌های مردم ویران می‌شود.وی در ارتباط با رویکرد سیاسی آینده خود و  حزبش گفت: برخی تبلیغ کرده‌اند که حزب اسلامی با آمدنش، در همان ابتدا، قانون اساسی را رد می‌کند، باید بگویم که این دروغ است، ما آمده‌ایم تا به حکومت فعلی کمک کرده و بر مبنای قانون عمل کنیم.
با این حال، رهبر حزب اسلامی افغانستان در ادامه گفت: من نظام پارلمانی در افغانستان را باور و قبول نداشته و به نظر من، حکومت ائتلافی در این کشور نتیجه نمی‌دهد. وی تصریح کرد: از همین جا اعلام می‌کنم که حزب اسلامی هیچ چیزی را از حکومت نمی‌خواهد و ادعای سهم‌خواهی در قدرت را ندارد.
اظهارات حکمتیار در ارتباط با همسویی با طالبان در حالی صورت می‌گیرد که طی دهه‌های گذشته دستان وی مثل تروریست‌های طالبان، به خون مردم بیگناه و غیرنظامیان آغشته است.خبرهای دیگر از افغانستان همچنین حاکی است، عناصر طالبان با حمله به مناطقی در شهرستان «صیاد»  استان «سرپل»، 10 پاسگاه پلیس (نیروهای دولتی) را به اشغال خود درآوردند. در ارتباط با تلفات احتمالی این حمله که پنجشنبه شب رخ داده، گزارشی نرسید.