kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۳۰۰۶
تاریخ انتشار : ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۱:۴۶

خالد مشعل: راهبرد حماس تغییر نکرده است

رئیس‌دفتر سیاسی حماس تصریح کرد، این جنبش در «سند سیاسی جدید» این جنبش راهبردهایش را تغییر نداده و صرفاً تغییر تاکتیک داده است.

 

خالد مشعل در گفت‌وگویی با «تلویزیون العربی»، وجود هر گونه تشابه در این تحول با تجربه جنبش فتح که از راهبردش به اسم «روش‌های تاکتیک» دست برداشته را تکذیب کرد. وی گفت، «سند سیاسی جدید حماس منتشر شد تا گویای هویت حماس و دیدگاه آن باشد و این سند نتیجه اعمال فشار هیچ طرفی نبود.»
وی در خصوص علت عدم ذکر نام اخوان‌المسلمین در سند سیاسی جدید حماس نیز گفت: «از سال 1987 که سال تاسیس حماس است، تفکر ما اخوانی بوده و یک مکتب معتدل و میانه‌‌رو است و همچنان ادامه دارد اما از نظر گروهی، حماس «مستقل» است.» مشعل بر بهبود روابط با مصر نیز تأکید کرد و گفت: «ما به بهبود روابط خود با مصر به حکم همجواری اصرار داریم، روابط خود با قاهره را از خلال حل بحران‌ها، عدم مداخله در امور داخلی و عدم ضربه به امنیت ملی مصر توسعه خواهیم داد.»
ادامه واکنش‌ها
سند سیاسی جدید حماس دوشنبه هفته جاری منتشر شد و واکنش‌های متفاوتی به دنبال داشت. شیخ «نعیم قاسم» معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان ضمن تأکید بر ادامه حمایت از مقاومت فلسطین، گفت: «اگر هدف مقاومت، آزادی کامل فلسطین نباشد، فایده‌ای ندارد.» وی افزود: «اگر ما اسرائیل را متجاوز و اشغالگر می‌دانیم ارزیابی ما از جهان استکبار نیز همین است و هیچ تفاوتی نمی‌کند. آنطور که ادعا می‌کنند حقوق جهانی انسانی وجود ندارد و برای عدالت انسانی تلاش نمی‌کنند، طرفدار استقلال و حقوق مردم و صاحبان سرزمین و آینده نیستند.» شیخ نعیم قاسم در ادامه اظهار داشت: «ما همواره تأکید داریم که طرفدار مقاومت در فلسطین هستیم. مقاومت در فلسطین یک شکل ندارد و مردم فلسطین همگی جزو مقاومت هستند. ما با مقاومتی نیستیم که فلسطین را به دو کشور تبدیل کند و خون را با زمین مبادله کند. ما با مقاومتی هستیم که تنها زمین آزاد شده را به صورت کامل و بدون قید و شرط قبول کند تا فلسطینی‌ها به سرزمینشان با عزت و سربلندی بازگردند.»
فتح
جنبش فتح اما گفته حماس مسئله جدیدی ارائه نکرده و باید از سازمان آزادی بخش فلسطین به دلیل ۳۰ سال «خیانت و انکار» عذرخواهی کند! فتح در بیانیه‌ای تاکید کرده «اعلام موافقت حماس با تشکیل کشور فلسطین براساس مرزهای سال ۱۹۶۷ میلادی با اقداماتش در راستای جدا کردن غزه و پذیرش کشوری با مرزهای موقت تناقض دارد.» شبکه خبری بی‌بی‌سی نیز طی گزارشی اعلام کرده حماس صرفاً به تغییر کلمات و واژگان بسنده کرده و تغییری در راهبرد این جنبش در این سند دیده نمی‌شود.  وزارت خارجه آمریکا نیز اعلام کرد انتشار این سند سیاسی هیچ تغییری در موضع آمریکا نسبت به حماس ایجاد نکرده و این جنبش همچنان در فهرست تروریسم آنها قرار دارد.