kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۲۹۰۰
تاریخ انتشار : ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۲

آستانه امروز میزبان دور جدید مذاکرات سوریه همه می‌آیند، حتی مخالفان

دور جدید مذاکرات صلح سوریه در پایتخت قزاقستان از امروز با حضور نمایندگان دولت دمشق و «مخالفان» و تحت نظارت دبیرکل سازمان ملل به مدت 2 روز آغاز می‌شود.



براساس بیانیه‌ای که دفتر دبیرکل سازمان ملل صادر کرده، «استفان دی‌میستورا» به همراه هیئتی وارد «آستانه» شده است. علاوه بر دبیرکل، نمایندگان دولت سوریه و «مخالفان» نیز به آستانه رفتند.
«دی‌میستورا» به عنوان ناظر، در این نشست حضور دارد و نمایندگان دولت‌های ایران، روسیه و ترکیه هم خودشان را به پایتخت قزاقستان رسانده‌اند. شهر آستانه سال گذشته نیز شاهد چند دور مذاکره در‌باره بحران سوریه بوده است. پس از آنکه مذاکرات موسوم به «ژنو 1و 2و 3» نتیجه نداد، گفت‌وگوهای موازی تحت مدیریت روسیه، در آستانه آغاز شد.
در ارتباط با مذاکرات امروز، مسکو پیشنهاداتی را به «مخالفان» داده و آنها نیز به طور شفاهی آن را پذیرفته‌ و یا حداقل، با آن مخالفت نکرده‌اند.
به هرحال، مقامات روسیه بارها اعلام کرده‌اند که مذاکرات آستانه جایگزین مذاکرات ژنو نخواهد بود، بلکه مکمل آن است.
به همین خاطر، احتمال دارد که طی مذاکرات دو روزه کنونی در آستانه، زمان شروع دور جدید مذاکرات ژنو اعلام شود. آخرین دور مذاکرات ژنو، ماه مارس (اسفند) بدون نتیجه پایان یافت.
از سازمان ملل در مذاکرات آستانه، به عنوان ناظر و از ایران، روسیه و ترکیه نیز به عنوان ضامن مذاکرات، نام برده می‌شود. روز سه‌شنبه نمایندگان کشورهای ضامن با هم مذاکرات فنی درباره سوریه داشته‌اند.
«محمد علوش» رئیس گروه «جیش‌الاسلام» به عنوان نماینده بخشی از مخالفان، در مذاکرات امروز آستانه حضور دارد.