kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۲۸۴۷
تاریخ انتشار : ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۲:۵۱
گزارش کیهان از متن و حاشیه سخنرانی رئیس‌جمهور در روز کارگر

خُرد ‌‌کردن دهان کارگران پاسخ شایسته‌ای به مشکلات آنان نیست


در برنامه تبلیغاتی دیروز رئیس‌جمهور که در مرقد مطهر حضرت امام(ره) برپا شده بود، در حالی که عده قابل توجهی از کارگران حاضر در این جلسه نسبت به شرایط کاری و معیشتی خود اعتراض کرده و انتظار داشتند به درد دل آنها رسیدگی شود، مجری برنامه با لحنی بی‌ادبانه و تحریک‌آمیز وعده خرد کردن دهان را به آنها داده و آنان را مزدور خطاب کرد!
حامیان تشکیلاتی و ستادی روحانی از مدتها قبل تلاش زیادی کرده بودند تا به بهانه «روز کارگر» یک میتینگ انتخاباتی برای وی برگزار کنند و از روزهای قبل به هر نحوی به دنبال پر کردن مرقد امام راحل بودند و هر تدبیری اندیشیدند تا از ورود رسانه‌های غیرهمسو به این مراسم ممانعت بعمل آورند و همچنین از حضور فرزند مرحوم هاشمی و نوه حضرت امام(ره) نیز نهایت بهره‌برداری را برای فیلم انتخاباتی رئیس‌جمهور صورت دهند.
حجت‌الاسلام روحانی رئیس جمهور روز گذشته در حالی برای سخنرانی تبلیغاتی خود به بهانه گرامیداشت روز کارگر در مرقد مطهر حضرت امام (ره) رفت که با اعتراض جدی هزاران کارگری که اغلب به صورت اجباری به این مراسم برده شده بودند مواجه شد .کارگرانی که در شعارهای اعتراضی خود «روز کارگر» را «روز عزا» نامیدند و ادامه شعارهای آنها مانع از سخنرانی آقای روحانی شد.
صدها کارگرِ از کار بیکار شده کارخانجات تعطیل و نیمه تعطیل نیز  با حمل پارچه نوشته‌هایی  با مضمون «به داد ما کارگر‌ها برسید» به حضور تبلیغاتی رئیس جمهور در جمع کارگران واکنش نشان دادند .
روحانی در این مراسم در سخنانی  بدون اشاره به دوره مسئولیتی 4 ساله خود، تمامی مشکلات کارگران را بار دیگر به دولت قبل نسبت داد و گفت: متاسفانه سالها در زمینه بهبود زندگی کارگران تلاش لازم انجام نشد. وقتی به هشت سال قبل از 92 نگاه می‌کنیم، می‌بینیم که در طول این هشت سال، فقط 76 هزار اشتغال خالص به وجود آمده است.
روحانی با بیان اینکه معنا و مفهوم ایجاد فقط 76 هزار شغل در طول هشت سال روشن است، اظهار داشت: وقتی می‌بینیم چراغ صدها و هزاران بنگاه تولیدی خاموش شده، برای ما روشن است که چه مشکلاتی برای قشر کارگران جامعه پیش آمده است. در برابر این وضعیت یا باید راه و مسیر شعار و وعده دادن را برگزینیم و مدام به مردم وعده و شعار بدهیم که فردا چنین و چنان خواهیم کرد، یا اینکه با دیدن واقعیتها برای بهبود و پیشرفت پایدار زندگی مردم به ویژه کارگران ،طراحی و برنامه‌ریزی کنیم.
وی ادامه داد: اولین بخش از آزادی که ما از آن سخن می‌گوییم، ایجاد فضای کار و شغل است، تا کارگران امکان انتخاب داشته باشند. از شما کارگران عزیز می‌پرسم که آیا امروز در مقایسه با سال 91، کارگاهها، بنگاههای اقتصادی و مزارع ما در مسیر گشایش و فعالیت بیشتر است یا در مسیر بسته شدن و بیکار شدن کارگران؟
رئیس جمهور در حالی مدعی شد وضعیت بنگاههای اقتصادی کشور در 4 سال گذشته رو  به گشایش بوده است که در طول این 4 سال و بدلیل ناکارآمدی و سوءمدیریت در دولت وی  اقتصاد ایران به چنان رکودی دچار شد که به گواه اکثر اقتصاددانان و فعالان برجسته اقتصادی و همچنین آمار نهادهای رسمی در سالهای بعد از پیروزی انقلاب اسلامی بی‌سابقه بوده است که تنها یکی از اثرات آن تعطیلی حداقل ۳۰ برند و کارخانه از معروف‌ترین برندهای اقتصادی کشور از جمله ارج، داروگر، آزمایش، پارس الکتریک، پلی‌اکریل اصفهان، کاشی ایرانا، ماشین‌سازی تبریز، ایستک، دوچرخه‌سازی ایساک، قند ورامین، روغن‌نباتی‌قو، چیت‌سازی ری و ایران چوب بوده  و تعطیل شدن این برندها به بیکار شدن حدود یک میلیون نفر طی چهار سال گذشته انجامیده است.
همچنین تعطیلی قریب ۶۰ درصد از کاخانجات کشور و فعالیت ۴۰ درصد کارخانجات با ۳۰ درصد ظرفیت  در چهار سال گذشته از یک سو و اخراج 20 تا 25 درصدی پرسنل کارخانجات نیمه تعطیل از سوی دیگر  مشکلات و مشقات زندگی کارگران را دو چندان نموده است.    
روحانی در ادامه اظهارات خود افزود:  شعار و وعده دادن، کار آسانی است در این دولت 2 میلیون شغل جدید برای جوانان و میان‌سالان ایجاد کردیم، اما غصه و رنج ما تمام نشده است، اگر امروز 2 میلیون شغل ایجاد شده هنوز بیش از 3 میلیون نفر بیکار هستند و درد و رنج بیکاران باید خواب را از چشم ما برباید.
این در حالی است که رئیس جمهور در جریان تبلیغات انتخاباتی خود شعار ایجاد 4 میلیون شغل داده بود که در جریان مناظرات اخیر انتخاباتی ابتدا از اساس آن را منکر شد و وقتی هم که با سند اظهارات خود از سایت ریاست جمهوری روبرو شد سعی در توجیه کردن آن نمود .
روحانی در ادامه سخنان خود خطاب به کارگران با اشاره به اینکه 29 اردیبهشت روز امتحان بزرگ و سرنوشت‌سازی است، گفت: در این روز باید بین «وعده و شعار» و «تدبیر و عمل» انتخاب صورت بگیرد.
در حین سخنرانی رئیس جمهور اما، کارگران اعتراض شدیدی به وضعیت اقتصادی و معیشتی خود کرده و از عملکرد دولت انتقاد کردند.
کارگران در این مراسم با شعارهای «عزا عزاست امروز  روز عزاست امروز زندگی کارگر رو به فناست امروز» و «عزا عزاست امروز روز عزاست امروز  جامعه‌ کارگری  صاحب عزاست امروز»، اعتراض خود را به عملکرد دولت یازدهم اعلام کردند.
پس از این شعارها مجری برنامه تبلیغاتی روحانی که از اعضای سازمان اصلاح طلب «خانه کارگر» بود، به این اعتراض کارگران واکنش نشان داد و  با  ادبیاتی سخیف آنان را تهدید کرد، و گفت؛ کارگرانی که شعار می‌دهند «مزدور» هستند و پول اندکی گرفته‌اند که در این مراسم اخلال ایجاد کنند و از «خرد کردن دهان» آنها سخن گفت. «خرد کردن دهان» کارگری که پیامبر اکرم (ص) سفارش به بوسیدن دستانش را کرده بود و در مرقد امامی که حیات جامعه را مرهون کار آن دانسته بود.
پیش از این نیز بارها شاهد بودیم که آقای روحانی مخالفان خود را با «تعابیر ناشایستی» نظیر بی‌سواد و بی‌شناسنامه و برید به جهنم و ... مورد خطاب قرار می‌داد.
روحانی چندی قبل و در جریان سفر به کرمانشاه و سخنرانی در استادیوم ورزشی این شهر نیز هنگامی که با اعتراض گسترده مردم نسبت به وضعیت معیشتی، فساد اداری و شعار «بیکاری- بیکاری» مواجه شد، مطالبه به حق مردم را به «شعر و شعار» تنزل داد و گفت: «خب... گوش نمی‌کنید و مدام شعار می‌دهید. با این شعارها که مشکلات حل نمی‌شود. با شعر که مسائل برطرف نمی‌شود».