kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۲۷۵
تاریخ انتشار : ۲۹ فروردين ۱۳۹۳ - ۲۰:۵۱

تشکیل زنجیره انسانی در مصر علیه نامزدی ژنرال السیسی

هواداران اخوان‌المسلمین در اعتراض به «نامزدی ژنرال السیسی» برای انتخابات ریاست جمهوری مصر زنجیره انسانی تشکیل دادند.
هواداران اخوان‌المسلمین در استان «الفیوم» مصر روز پنجشنبه با تشکیل زنجیره انسانی علیه ژنرال السیسی، رهبر کودتای نظامی علیه محمد مرسی که قصد رسیدن به پست ریاست جمهوری را دارد، شعار دادند.
به نوشته روزنامه «الحیات» چاپ لندن، معترضان همچنین خواستار توقف صدور احکام زندان علیه تظاهرکنندگان و آزادی فوری آنها شدند. با وجود این اعتراض‌ها، دادگاه مصر علیه 119 نفر دیگر از زندانیان حامی اخوان که حین تظاهرات ضد کودتا دستگیر شده بودند حکم زندان صادر کرد. به نوشته سایت خبری «صدای روسیه» این افراد به اتهام شرکت در اعتراضات ماه اکتبر گذشته به تحمل سه سال زندان محکوم شدند. خبرگزاری «شینهوا» نیز از محکومیت «حازم ابواسماعیل» کاندیدای سابق انتخابات ریاست جمهوری مصر به هفت سال زندان خبر داد. «جعل سند در رقابت‌های انتخاباتی» اتهام این سیاستمدار اعلام شده است.
روز چهارشنبه 27 فروردین 93 نیز 37 نفر از حامیان اخوان به جرم شرکت در تظاهرات ضد کودتا به 5 سال زندان محکوم شده بودند. پس از کودتای ارتش علیه تنها رئیس جمهور غیرنظامی و قانونی تاریخ مصر، هواداران اخوان و رهبرانشان به شدت از سوی کودتاچیان سرکوب و بازداشت شدند. این عده که به گفته اخوان المسلمین هزاران نفر هستند، مدتی است با تشکیل پی درپی جلسات دادگاه، به زندان و حتی اعدام محکوم می‌شوند. کودتاچیان حتی مدتی است، با تروریستی معرفی کردن اخوانی‌ها، آخرین تلاش‌ها برای حذف این جریان اسلامگرا را آغاز کرده‌اند. در این بین کشورهای غربی و مدعی حقوق بشر نیز تنها به «محکومیت‌های ظاهری» بسنده کرده و در عمل هیچ اقدامی برای توقف این روند صورت نمی‌دهند. وزیر خارجه کانادا روز پنجشنبه گفت نگران قرار گرفتن گروه اخوان‌المسلمین مصر در لیست گروه‌های تروریستی است!