kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۲۵۹۴
تاریخ انتشار : ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۶
در گفت‌وگو با کیهان مطرح شد

ناگفته‌های فاجعه خان‌شیخون به روایت تحلیلگر ارشد لبنان


پس از حادثه شیمیایی «خان شیخون» سوریه، انگشت اتهام آمریکا طبق معمول به سوی بشار اسد و دولت سوریه نشانه رفت، این در حالی بود که تحقیقات اولیه درباره این حادثه هم هنوز آغاز نشده بود! از سوی دیگر سوریه چندین سال پیش و در همان ابتدای بحران تمام سلاح‌های شیمیایی خود را تحت نظارت سازمان ملل، روسیه و آمریکا از کشور خارج کرده بود پس از گذشت چند هفته اما برخی کارشناسان از جمله یک افسر سابق سیا اذعان کردند این حادثه، کار مشترک آمریکا، عربستان و رژیم صهیونیستی بود. دکتر «مروا عثمان» تحلیلگر ارشد لبنانی و استاد دانشگاه در مصاحبه با کیهان به زوایای مختلف این رویداد پرداخته و گفته که چگونه این توطئه تبدیل به دست‌آویزی برای آمریکا شد تا ضمن دهن‌کجی به قوانین بین‌المللی ، تمامیت ارضی سوریه را نیز نادیده بگیرد . مصاحبه با تحلیلگر سیاسی «راشا تودی» و مقاله نویس آمریکا «هرالدتریبیون» را در ادامه می‌خوانید.

* بر اساس مشاهدات شما، علت اصلی حمله آمریکایی‌ها به شهر «حمص» که به بهانه استفاده بشار اسد از سلاح‌های شیمیایی علیه مردم خود صورت گرفت چه بود؟
- به نظرم مفروضاتی که در سؤال مطرح کردید را می‌توان به شکل صحیح تری مطرح کرد . من به هیچ وجه از عبارت غربی‌ها که می‌گویند، «بشار اسد سلاح‌های شیمیایی را به سمت مردم خود شلیک کرده است» استفاده نمی‌کنم. چراکه این ادعا اصلا ثابت نشده است. آمریکا بدون اخذ هیچ مجوزی به کشور مستقل سوریه حمله کرده و یکپارچگی این کشور را نقض کرده است، بنابراین بهتر است گفته شود که آمریکا در حمله‌ای غیرقانونی به حمص این شهر را بمباران کرد . اظهار نظرات بعضی از مقامات اروپایی در رابطه با حمله خان شیخون قبل از پایان تحقیقات نیز در نوع خود قابل توجه بود. «فدریکا موگرینی» سیاستمدار اروپایی و عضو ارشد اتحادیه اروپا دولت سوریه را متهم کرده و گفته که« بشار اسد مسئول حملات شیمیایی به خان شیخون است.» حتی بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل و سازمان عفو بین‌الملل نیز چنین اظهار نظری کرده بودند. تنها ساعاتی پس از این اظهارنظر‌ها اطلاعاتی از سمت معارضین درز کرد که این ادعاها را رد می‌کرد و ثابت می‌نمود که عامل جنایت همان «کلاه سفیدها» هستند. در تصاویری که از ثانیه‌های نخست این جنایت منتشر شده می‌بینیم که، کلاه سفیدها مشغول حمل جسدهای مظلوم مردم سوریه با دست‌های خود هستند.  نکته‌ای که در این تصاویر وجود داشت آن بودکه کلاه سفیدها هیچ‌گونه ادوات ایمنی را بر تن خود نکرده بودند، منظورم وسایلی همچون ماسک و لباس‌های مخصوص ضد گاز سارین است. چون گاز سارین به شدت و خیلی سریع بر روی سیستم عصبی انسان تاثیر می‌گذارد، طوری که انسان در آن شرایط به سختی می‌تواند سر پا بایستد. وقتی که گاز سارین به منطقه متراکمی شلیک می‌شود قابلیت کشتن هزاران نفر را دارد.
پس چگونه است که کلاه سفیدها بدون هیچ توجهی از برخورد مواد سمی با بدن هایشان در حال حمل جنازه‌ها هستند. این واقعیت شک بزرگی در انسان ایجاد می‌کند.
من معتقدم استفاده از سلاح‌های شیمیایی به دست بشار تنها بهانه‌ای برای حمله به حمص بود ، ترامپ به این بهانه توانست فرودگاهی را مورد هدف قرار دهد که سوریه از آن موشک‌های اس 200 را به سمت تروریست‌ها شلیک می‌کرد. ضمنا از همین مکان بود که جنگنده‌های اسرائیلی در حین حمله به شهر پالمیرا مورد هدف قرار گرفتند. بنابراین حمله آمریکا به فرودگاه الشعیرات به نظر من بزرگ‌ترین خدمت این کشور به اسرائیل بود.
* چه کسی یا چه نهادی از حمله شیمیایی به سوریه بهره می‌برد؟ این حملات به نفع دولت سوریه بوده و یا مخالفین؟
-  قبل از ادعای دروغین حمله شیمیایی ارتش سوریه به خان شیخون در ادلب، سوری‌ها به سرعت در حال پیشروی بودند، مخصوصا پس از بازپس گیری شهر ادلب، اگر به زمان این ادعا توجه کنید خواهید فهمید که طرح این ادعا صرفا به بهانه متوقف ساختن پیشرفت‌های ارتش سوری در برابر پیشروی‌ها بوده است. شاید این سؤال به ذهن خطور کند که چرا آمریکا باید چنین کاری را انجام دهد در حالی که خود می‌خواهد تروریست‌ها را شکست دهد؟ کافی است به شرایطی که در «دیرالزور» و «رقه» وجود دارد بنگرید تا متوجه شوید که آمریکا می‌خواهد از چه چیزی اذهان جهان را منحرف کند . آمریکا می‌خواهد تا جهان متوجه حضور آرام کردهای استقلال‌طلب در منطقه نشوند، آمریکا می‌خواهد با کمک کردها سوریه را تجزیه کند.
* پیش‌بینی شما در رابطه با تحولات سوریه چیست؟ تا چه اندازه و با چه قوتی مداخله نظامی آمریکا در سوریه پیش خواهد رفت؟
ـ به نظرم مداخله نظامی تا آنجایی پیش خواهد رفت که بنگاه‌های صنعتی و اقتصادی آمریکا از حملات نظامی نفع کافی را ببرند. همیشه اختلافات و جنگ‌ها در سوریه به خاطر دلایل مشابهی بوده است؛ پول، ارتقای حوزه تاثیر‌گذاری و کنترل از جمله این علت‌ها بوده است. آمریکا 3 دلیل برای این مداخلات دارد که عبارتند از:
۱- سوریه از ایران و روسیه حمایت می‌کند و از  آن سو، ایران و روسیه، نیز از سوریه حمایت می‌کنند و این به منزله کاهش نفوذ آمریکا در این منطقه است.
۲- دلیل دیگر مخالفت مستمر بشار اسد با استقرار لوله انتقال گاز از کشورهای خلیج‌فارس به اروپا است که این خود معادلات آمریکایی‌ها را به هم می‌زند.
۳- سوریه همچنین با جایگزینی یورو با دلار در خریدهای محصولات خارجی «نه» بزرگی به آمریکا گفته است.
بنابراین تا وقتی که آمریکا راه حلی برای این مشکلات پیدا نکند و نتواند منافع خود را در این کشور تامین کند ، به فعالیت‌های نظامی خود ادامه خواهد داد و به آتش جنگ در سوریه دامن خواهد زد.
* شما بارها گفته‌اید که علت اصلی حمله آمریکا به سوریه تجزیه این کشور است. اگر همچنان معتقد به این موضوع هستید. کمی درباره آن توضیح دهید.
- ابتدا باید خاطرنشان کنم که ترامپ جنگ سوریه را آغاز نکرد، بلکه وی ادامه دهنده مسیری بود که آن را اوباما آغاز کرده بود، پس جنگ سوریه حاصل سیاست گذاری‌های باراک اوباما بوده است. اوباما هنگامی که متوجه شد با گروه‌های مورد حمایت خود نمی‌تواند سوریه را تجزیه کند تصمیم گرفت که از آنها در راستای نابودی کامل این کشور حمایت کند. نکته جالب توجه درباره ادعای استفاده حکومت بشار اسد از سلاح‌های شیمیایی آنکه، آمریکایی‌ها و روسیه در توافقی که در سال 2013 شکل گرفت، تمام انبارهای سلاح‌های شیمیایی سوریه را تخلیه کردند. دولت اوباما در این سالها انواع تحریم‌ها را ضد دولت سوریه وضع کرد، تنها به این دلیل که سیاست‌های خود را شکست خورده یافت. همان‌طور که در مصاحبه با «راشا تودی» گفتم نقشه جدید سوریه به دست کیسینجر در سخنرانی‌های مختلف به طور تلویحی اشاره و ترسیم شده است . وی معتقد است که سوریه فعلی در سال 1920 شکل گرفته و اصلا از ابتدا این گونه نبوده است، بلکه فرانسه به خاطر تسلط بهتر و فراگیر‌تر در منطقه خاورمیانه این جغرافیا را به سوریه داده است. کیسینجر معتقد است که سوریه تا حد زیادی مصنوعی است و اقوام و گروه‌های مذهبی نا آشنا که در طول تاریخ ارتباطی با هم نداشته‌اند در آن جمع شده‌اند. حتی سران رژیم صهیونیستی هم در پی اجرای پروژه تفکیک سوریه هستند. نقش شوم آنها به نظر من تقسیم سوریه به سه کشور ، کرد ، سنی مذهب و علوی مذهب است. امیدوارم که نظرم اشتباه باشد.