kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۲۵۶۵
تاریخ انتشار : ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۸:۱۹

آثار و برکات امر به معروف و نهی از منکر(پرسش و پاسخ)



پرسش:
امر به معروف و نهی از منکر که یکی از اهداف امام‌حسین(ع) در نهضت عاشورا بود از منظر آموزه‌های وحیانی چه آثار و برکاتی برای جامعه اسلامی دارد؟
پاسخ: فریضه امر به معروف و نهی از منکر برای رشد و تعالی جامعه اسلامی آثار و برکات فراوانی دارد که اینک به اهم آنها از منظر آیات و روایات می‌پردازیم:
1- مشمول عزت‌الهی شدن
امام صادق(ع) می‌فرماید: امر به معروف و نهی از منکر دو مخلوق از مخلوق‌های خداوند متعال است، که اگر کسی آن دو را یاری کند خداوند متعال او را عزیز گرداند و هر کس که آن دو را خوار نماید خداوند متعال نیز او را ذلیل کند. (کافی، ج5، ص59)
2- تأیید مومنان و ذلت فاسقان
امام علی(ع) می‌فرماید: کسی که امر به معروف کند، کمر مؤمنان را محکم نماید و کسی که نهی ازمنکر نماید بینی فاسقان را به خاک مالیده است. (تصنیف غررالحکم، ص332)
3- نجات از عذاب عمومی
اگر کسی امر به معروف و نهی از منکر کند، از عذابی که قرار است بر عموم مردم وارد شود نجات می‌یابد؛ خدای متعال درباره حضرت هود(ع) از آن جهت که نهی از منکر کرده است می‌فرماید: و هنگامی که فرمان ما فرا رسید، هود و کسانی را که با او ایمان آورده بودند، به رحمت خود نجات دادیم، و آنها را از عذاب شدید، رهایی بخشیدیم (هود- 58) و درباره حضرت صالح(ع) می‌فرماید: و هنگامی که فرمان (مجازات) ما فرا رسید، صالح و کسانی را که با او ایمان آورده بودند، به رحمت خود (از آن عذاب) و از رسوایی آن روز، رهایی بخشیدم. (همان-66) و درباره شعیب(ع) می‌فرماید: و هنگامی که فرمان ما فرا رسید شعیب را نجات دادیم (همان- 94)
4- نجات عده‌ای به برکت امر به معروف و نهی از منکر
خدای متعال می‌فرماید: هنگامی که فرمان ما فرا رسید، شعیب و کسانی را که به او ایمان آورده بودند را نجات دادیم (همان- 50)
و نیز درباره اصحاب سبت می‌فرماید: هنگامی که تذکراتی را که به آنها داده شده بود فراموش کردند. (لحظه عذاب فرا رسید و) نهی‌کنندگان از بدی را رهایی بخشیدیم و کسانی را که ستم کردند، به خاطر نافرمانی‌شان به عذاب شدیدی گرفتار ساختیم. (مریم- 49)
5- به خیر دنیا رسیدن
خدای متعال درباره مناظره و نهی از منکر حضرت ابراهیم(ع) با عمویش آذر می‌فرماید: هنگامی که از آنان و آنچه به جای خدا می‌پرستیدند کناره‌گیری کرد، ما اسحاق و یعقوب را به او بخشیدیم. (همان- 50)
6- مشمول رحمت خدا شدن
خدای متعال در ادامه همان موضوع می‌فرماید: و از رحمت خود به آنان عطا کردیم. (همان)
7- زبان گویا پیدا کردن
خدای متعال در ادامه همان قصه بیان می‌فرماید: برای آنها نام نیک و مقام برجسته‌ای (در میان همه امت‌ها) قرار دادیم. (همان)
8- افضل اعمال مردم
از امام‌علی(ع) نقل شده که فرمود: امر به معروف بهترین اعمال خلق است. (تصنیف غررالحکم، ص331)
ادامه دارد