kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۲۵۵۷
تاریخ انتشار : ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۳:۱۸
با سپری شدن 22 ماه از «هسته‌ای رفت، تحریم‌ها ماند»

کاخ سفید: باید هر 90 روز پایبندی ایران به روح و متن برجام بررسی شود/رفتار منطقه‌ای ایران هنوز تغییر نکرده!

علی‌رغم سپری شدن 22 ماه از امضای توافق هسته‌ای و با وجود پایان تعهدات ایران و سرپیچی آمریکا از انجام تعهدات، مقامات کاخ سفید با اشاره به اینکه هر 90 روز پایبندی ایران به روح و متن برجام را بررسی می‌کنند، تاکید کردند که رفتار منطقه‌ای ایران هنوز تغییر نکرده است!

سرویس سیاسی-

در طول مذاکرات هسته ای، دلسوزان نظام و منتقدان روند مذاکرات، با شناختی که از عهدشکنی آمریکا داشتند، تاکید کردند که نحوه انجام تعهدات طرفین ذیل برجام به هیچ عنوان متعادل نیست. اینکه ابتدا باید ایران تعهدات خود را تمام و کمال انجام دهد و وقتی دستش در زمینه هسته‌ای خالی شد، تازه نوبت انجام تعهدات طرف مقابل آغاز می‌شود. منتقدان هشدار دادند که با توجه به کارنامه سیاه آمریکا در زمینه پایبندی به تعهدات، نه تنها از انجام تعهدات شانه خالی می‌کند، بلکه بهانه‌های دیگری همچون محور مقاومت در منطقه، توانایی موشکی ایران و ادعای حقوق بشر را عنوان خواهد کرد. منتقدان تصریح کردند که در متن برجام به هیچ عنوان تمهیدی درباره عهدشکنی و بهانه‌جویی آمریکا در نظر گرفته نشده است. دولت یازدهم اما با پرخاشگری و توهین به منتقدان و کاسب تحریم و بزدل و... خواندن آنها، بدون توجه به انتقادهای کارشناسی، تعهدات یکطرفه و بازگشت ناپذیر ایران را آغاز کرد.
در فروردین ماه سال 94، کیهان در گزارشی با عنوان «برد برد نتیجه داد، هسته‌ای می‌رود تحریم‌ها می‌ماند» نوشت: «مذاکرات لوزان پس از 9 روز در حالی با قرائت یک متن مشترک به اتمام رسید که ابهامات، نگرانی‌ها و پرسش‌های بسیاری درباره ماهیت و نتیجه این مذاکرات وجود دارد و به نظر می‌رسد از خطوط قرمز بسیاری در این زمینه عبور شده است... در دقایق پایانی نشست لوزان و تقریبا در حالی که ظریف و موگرینی در حال قرائت متن مشترکی درباره رسیدن طرفین به متنی با عنوان «پارامترهای برنامه جامع اقدام مشترک» بودند، به صورت همزمان، متن دیگری با عنوانی مشابه در سایت رسمی وزارت خارجه آمریکا  منتشر شد که با متن ارسالی وزارت خارجه کشورمان تفاوت‌هایی ‌نگران‌کننده ‌داشت... در بخشی از این متن آمده است:«معماری تحریم‌های مرتبط با هسته‌ای ایالات متحده در بخش اعظم دوره توافق حفظ شده و امکان بازگشت فوری آنها درصورت بروز مورد جدی عدم-کارایی را فراهم می‌کند»... جان کری] وزیر خارجه سابق آمریکا[گفت: «برنامه موشک‌های بالستیک پیش روی ماست»... «فیلیپ هاموند» وزیر خارجه‌]پیشین[ انگلیس هم با انتشار بیانیه‌ای از توافق ایران و 1+5 استقبال کرد و تاکید کرد که مشکلات منطقه‌ای با ایران کماکان ادامه خواهد داشت».
امتناع بانک‌های بزرگ فرانسوی از همکاری با ایران
اکنون 22 ماه از امضای برجام و 16 ماه از آغاز اجرای تعهدات 1+5 ذیل برجام سپری شده است. در این مدت دولت ایران به صورت یکطرفه و برگشت ناپذیر، تعهدات را انجام داد و در مقابل، تعهدات طرف مقابل تنها بر روی کاغذ انجام شد. تا جایی که عباس عراقچی رئیس‌ستاد پیگیری اجرای برجام گفت: «تحریم‌ها فقط بر روی کاغذ لغو شده است.»
روز پنج شنبه، علی آهنی سفیر ایران در فرانسه در گردهمایی «بررسی چشم‌انداز حضور در بازار ایران» گفت:« بانک‌های بزرگ فرانسوی با احتیاط بیش از حد و ترس از مجازات‌های آمریکا از همکاری با بانک‌های ایرانی امتناع می‌کنند».
بررسی پایبندی ایران
به روح برجام!
«شان اسپایسر» سخنگوی کاخ سفید در مصاحبه با شبکه خبری فاکس‌نیوز گفت: در حال حاضر رئیس‌جمهور یک تیم بین‌سازمانی از سراسر دولت را برای بررسی برجام گرد هم جمع کرده تا این توافق را ببینند و تعیین کنند که آیا ایران دقیقاً به آن جنبه‌هایی که گفته عمل می‌کند یا خیر- نه فقط آن جنبه‌هایی که امضا کردند بلکه روح توافق.
اسپایسر افزود: در صورتی که دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در بررسی‌های بین‌سازمانی از برجام متوجه شود که ایران «روح توافق هسته‌ای» را نقض کرده به این اقدام پاسخ مناسب خواهد داد.
وی در ادامه گفت: تیم رئیس‌جمهور هر 90 روز بایستی این موضوع  را که ایران به تعهداتش پایبند مانده یا خیر را مورد بررسی قرار دهد.
درخواست آزادی
 ۲ جاسوس در جلسه بررسی نحوه اجرای برجام!
چند روز پس از گرد هم آمدن نمایندگان ایران و 1+5 در وین برای بررسی نحوه اجرای برجام، آمریکایی‌ها از دیگر موارد طرح‌شده در این نشست خبرهایی دادند.
آمریکایی‌ها گفته‌اند که در این نشست، درباره بازداشت سیامک و باقر نمازی و همچنین مفقود شدن رابرت لویسنون، با نمایندگان اعزامی تهران صحبت و «نگرانی جدی» واشنگتن در این خصوص به آنها منتقل شده است.
به گزارش فارس، «مارک تونر» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد که هیئت آمریکا در مذاکرات کمیسیون مشترک برجام در «وین» خواستار آزادی ۲ شهروند آمریکایی ‌]که به اتهام جاسوسی در ایران بازداشت هستند[ شده‌اند.
«سیامک نمازی» فرزند محمدباقر نمازی (از کارگزاران رژیم پهلوی) که در 28 سالگی شرکت مشاوره‌ای(دلالی) را در ایران تاسیس کرد و دلال قراردادهای فاجعه بار کرسنت و استات اویل بود به جرم جاسوسی در ایران دستگیر شده است.
محمدباقر و سیامک نمازی که به جرائم امنیتی در بازداشت به سر می‌برند، تابعیت ایرانی-آمریکایی دارند ولی با توجه به نامعتبر بودن تابعیت ثانویه در قانون مدنی ایران، با آنها مانند هر ایرانی مجرم دیگری برخورد می‌شود و شأنی برای مداخله دولت‌های خارجی در این خصوص، درنظر گرفته نشده است.
رفتار منطقه‌ای ایران هنوز تغییر نکرده!
به گزارش جام، مارک تونر سخنگوی وزارت خارجه آمریکا همچنین مدعی شد: فشار ناشی از تحریم‌ها سبب حضور ایران بر سر میز مذاکره شد.
وی در ادامه گفت: من بایستی بگویم که ما در حال بازنگری جامع توافق هسته‌ای هستیم و این موضوع هم اکنون در دست انجام است. مادامی که این بازنگری کامل نشود و تا زمانی که ما یک جهت گیری شفاف درباره ایران نداشته باشیم قصد داریم به راهبردی که داشته‌ایم همچنان ادامه دهیم. این راهبرد آن است که ایران به  تعهداتی که در رابطه با توافق اتمی وعده داده است، پایبند باشد.
تونر همچنین مدعی شد: دولت این نگرانی را دارد که رفتار منفی ایران در منطقه با وجود آنکه ما توافق هسته‌ای (برجام) را داریم، تغییر پیدا نکرده است. بنابراین ما نیاز داریم راه‌هایی که بتوانیم از طریق آنها نفوذ ایران و اثر گذاری رفتار آن را در منطقه محدود کنیم، بررسی کنیم.
بوئینگ: از دستورالعمل‌های دولت آمریکا تبعیت می‌کنیم
پس از آنکه «فرهاد پرورش» مدیرعامل هما از موجود نبودن بوئینگ 777 درخواستی ایران که قرار بود زودتر از موعد تحویل شود سخن گفت، طرف آمریکایی بدون توضیح دلائل این خلف وعده، یادآور شد که در همه موارد از دستورالعمل‌های دولتش پیروی می‌کند.
ماجرا از آن قرار است که هما چندی پیش اعلام کرده بود یک فروند بوئینگ 777 سفارشی خطوط هوایی ترکیه را که مرجوع شده بود، به جای هواپیماهایی که بناست در سال‌های آینده از بوئینگ تحویل دهد، تحویل می‌گیرد.
بازار گردشگری ترکیه به دلیل تنش‌های سیاسی حاصل از کودتای نافرجام تابستان و انفجارهای گاه و بی‌گاه، کساد شده و به همین دلیل، ترکیش‌ایرلاینز دیگر هواپیمای بردبلند گرانی مثل بوئینگ 777 نمی‌خواهد. دو روز پیش اما پرورش به ناگاه گفت که آمریکایی‌ها از موجود نبودن این هواپیما برای ایران سخن گفته‌اند؛ مدیر ایرانی از مجموعه تحت امر خود دفاع کرد و گفت که کنسل شدن این تحویل زودتر از موعد، به دلیل بی‌پولی هما نیست.
یکی از سخنگوهای بوئینگ که نامش برده نشده، در مصاحبه با رویترز با لحنی که می‌توان آن را برای طرف ایرانی اخطارآمیز تلقی کرد، گفت: در همه قراردادها با ایرلاین‌های تأیید شده ایرانی، از خط و خطوط ترسیم شده توسط دولت آمریکا تبعیت خواهیم کرد.
هشدار لابی آمریکایی حامی تحریم درباره تجارت با ایران
گروه «اتحاد علیه ایران هسته‌ای» که نقش مهمی در لابی‌گری برای تحریم ایران داشته، به کنفرانس تجارت جهانی لندن درباره انجام معاملات با ایران هشدار داد.
گروه «اتحاد علیه ایران هسته‌ای» طی بیانیه‌ای که در روزنامه انگلیسی «ایندیپندنت» منتشر کرد ضمن ارائه 10 خطر بزرگ تجارت با ایران، مدعی شد: «خطرات سیاسی، اقتصادی و حیثیتی شدیدی در انجام معاملات با ایران وجود دارد».
گروه «اتحاد علیه ایران هسته‌ای» در بخشی از این بیانیه مدعی شد: «شرکت‌کنندگان همایش تجارت با ایران(در لندن) باید آگاه باشند که چگونه رفتار تهاجمی و ثبات‌زدای دولت ایران می‌تواند منجر به پیگردهای تجاری شود...از زمان اجرای توافق هسته‌ای، ایران به حمایت از بشار اسد در سوریه ادامه داده و در صدر حامیان دولتی تروریسم باقی‌مانده است.»
ظریف: اکنون وظیفه آمریکا است که به تعهداتش عمل کند
«محمد جواد ظریف» وزیر خارجه ایران در حساب کاربری‌اش در شبکه اجتماعی توئیتر نوشت: «هرقدر هم در گزارش‌ها به اجبار واقعیات را وارونه کنند، نمی‌توانند این حقیقت را منکر شوند که آمریکا پایبندی ایران به برجام راتائید کرده است. اکنون این ایالات متحده است که باید به تعهداتش پایبند بماند.»
رسانه‌ها روز چهارشنبه گزارش دادند رئیس‌جمهور آمریکا متن گزارش رکس تیلرسون، وزیر خارجه این کشور به کنگره درباره توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 را تغییر داده و لحن آن را تندتر کرده است. گزارش وزارت خارجه علی‌رغم تأیید پایبندی ایران به برجام، از این کشور به عنوان «حامی تروریسم» یاد کرده است.
وزارت امور خارجه دولت یازدهم در حالی همچنان به تذکر توئیتری در مقابل نقض فاحش برجام از سوی آمریکا ادامه می‌دهد که در قانون «اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام» مصوب مجلس شورای اسلامی تاکید شده است که «دولت موظف است هرگونه عدم پایبندی طرف مقابل در زمینه لغو مؤثر تحریم‌ها یا بازگرداندن تحریم‌های لغو شده و یا وضع تحریم تحت هر عنوان دیگر را به دقت رصد کند و اقدامات متقابل در جهت احقاق حقوق ملت ایران انجام دهد و همکاری داوطلبانه را متوقف نماید و توسعه سریع برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز جمهوری اسلامی ایران را سامان دهد به طوری که ظرف مدت دو سال ظرفیت غنی‌سازی کشور به یکصد و نود هزار سو افزایش یابد».
«ایسرائیل کاتص» وزیر اطلاعات و حمل‌ونقل رژیم صهیونیستی برنامه‌ای 5 بندی را برای مقابله با قدرت ایران و حزب‌الله در منطقه به آمریکا ارائه کرد.
به نوشته وبگاه نشریه «یدیعوت آحارانوت» این سند که شامل نکات مهم برای تنگ کردن عرصه بر ایران و گروه‌های مورد حمایتش در منطقه است، برای مقابله با افزایش نفوذ تهران در منطقه به ویژه از طریق جنبش مقاومت «حزب‌الله» طراحی شده است.
بیانیه نمایندگان دموکرات و جمهوری خواه برای تشدید تحریم‌ها
به نوشته وبگاه «سان شاین استیت نیوز»، «ایلیانا راس لیتنن» نماینده جمهوری‌خواه ایالت فلوریدا و رئیس کمیته خاورمیانه و آفریقای شمالی مجلس نمایندگان ایالات متحده همراه با «تد دویچ» نماینده دموکرات فلوریدا حاضر در این کمیته، با انتشار بیانیه‌ای به حمایت از فرقه ضاله بهائیت و همجنس‌بازان پرداختند و بدین طریق سعی در زیر سؤال بردن وضعیت حقوق بشر در ایران نمودند.
ایلیانا راس لیتنن که سابقه حمایت‌های همه‌جانبه از گروهک منافقین را یدک می‌کشد در ادامه مدعی شد: «وضعیت حقوق بشر ایران نشان می‌دهد که این کشور غیرقابل اعتماد بوده و باید بخش جدایی ناپذیر رویکرد امنیتی آمریکا باشد. من به دولت توصیه می‌کنم تا با استفاده از تمامی اختیارات خود حداکثر تحریم‌ها علیه ایران را وضع کند»
 دویچ دیگر نماینده مجلس نمایندگان آمریکا نیز به دفاع از همجنسگرایان پرداخت و هم راستا با لتینن مدعی شد: «ایران بهاییان را تحت پیگرد قرار داده و همجنس‌گرایان را زندانی می‌کند. ضرورت دارد آمریکا به طور مستقیم مقابل تخلفات حقوق بشری ایران قرار گیرد. این قطعنامه پاسخی محکم به این رژیم به خاطر رفتارش با بهاییان و حبس آمریکایی‌ها و دیگر اتباع خارجی است.»
محکومیت به اتهام نقض تحریم‌های ایران
یک دادگاه اماراتی یک ایرانی 46 ساله را به اتهام تلاش برای نقض تحریم‌های ایران از طریق ارسال یک ژنراتور برق و دیگر تجهیزات به این کشور به 10 سال حبس و سپس اخراج از امارات محکوم کرد.
این دادگاه مدعی است که این ژنراتور می‌تواند در برنامه هسته‌ای ایران مورد استفاده قرار گیرد.
برجام مشکلات را حل نکرد
پایگاه تحلیلی لافار بلاگ از برجام به عنوان نقطه ضعف دولت روحانی یاد کرده که در رقابت‌های انتخاباتی برای وی دردسر ساز خواهد شد.
این رسانه آمریکایی نوشت: طی یک ماه آینده روحانی باید از برنامه جامع اقدام مشترک دفاع کند؛ برنامه‌ای که انتظارات ایرانی‌ها برای بهبود شرایط اقتصادی را برآورده نکرده است.
علیرغم امضای برجام و تعطیلی نسبی برنامه هسته‌ای ایران، همچنان شاهد رکود و بیکاری جوانان هستیم و مشکلات تجارت خارجی حل نشده‌اند.