kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۲۴۹۸
تاریخ انتشار : ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۴

افسر سابق سیا: حمله شیمیایی خان شیخون کار مشترک آمریکا، اسرائیل و عربستان بود

یک افسر سابق سازمان جاسوسی آمریکا (سیا) گفت، حمله شیمیایی چند هفته قبل در «خان شیخون» سوریه، کار مشترک آمریکا، اسرائیل و عربستان بود.



«رابرت دیوید استیل» به خبرگزاری مهر گفته حمله شیمیایی خان شیخون نتیجه همکاری سناتور «جان مک‌کین»، «جان برنان» رئیس پیشین «سیا» و مشاور امنیت ملی ترامپ و همچنین اسرائیل و عربستان بوده است. به گفته وی زمانی که با اعزام کمیته حقیقت‌یاب مخالفت می‌شود، سناریو بودن ماجرا نیز بیشتر آشکار می‌شود.
«استیل» در ادامه اظهار داشت: «ادعای وزیر دفاع آمریکا مبنی بر اینکه دولت سوریه هنوز تسلیحات شیمیایی در اختیار دارد، نیز کذب است.»
این مأمور سابق «سیا» در ارتباط با حمله موشکی آمریکا به پایگاه الشعیرات سوریه هم گفت: واقعیت این است که رئیس‌جمهور ترامپ را مشتی خائن و کودک‌صفت احاطه کرده‌اند. گفتنی است، ترامپ به بهانه همین حمله شیمیایی خان‌شیخون به سوریه حمله کرد!
واکنش دمشق به پاریس
در پی اظهارات «جان ایرولت» وزیر خارجه فرانسه مبنی بر اینکه دولت سوریه عامل حمله شیمیایی به خان‌شیخون است، وزارت خارجه سوریه اعلام کرد که همین ادعا نشان می‌دهد که پاریس در حمله شیمیایی به خان‌شیخون دست داشته است. روسیه هم گزارش شیمیایی پاریس را مشکوک خواند.
«خان شیخون» در استان «ادلب» چند هفته قبل شاهد انفجاری مشکوک بود و پس از این انفجار نیز واشنگتن دمشق را متهم به استفاده از بمب شیمیایی در خان شیخون کرد.
در ادامه، چند روز پس از جنجال‌های رسانه‌ای و سیاسی علیه دمشق، دو فروند ناو آمریکایی از دریای مدیترانه 23 موشک به سمت یک پایگاه ارتش سوریه در استان «حمص»، موسوم به «الشعیرات» شلیک کردند.
پس از این حمله موشکی، ایران، سوریه و روسیه خواستار تشکیل کمیته‌ای حقیقت‌یاب و اعزام آن به خان‌شیخون جهت کشف واقعیت ماجرا شدند. اما این خواسته با مخالفت آمریکا و انگلیس مواجه شد.
«بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه هم در گفت‌وگو با یک شبکه ونزوئلایی، تصریح کرد: تروریست‌ها سال‌هاست که از مواد شیمیایی در مناطق مختلف سوریه استفاده می‌کنند و ما از سازمان منع گسترش تسلیحات شیمیایی خواستیم که کمیته‌های حقیقت‌یاب اعزام کنند و هر بار آمریکا در اجرای این تحقیقات، مانع‌تراشی کرد. وی در ارتباط با ماجرای خان‌شیخون هم گفت که آمریکا و متحدان این کشور با درخواست اعزام هیئت تحقیق به خان‌شیخون مخالفت کردند.