kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۲۴۹۵
تاریخ انتشار : ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۳

آمریکا با مشاهده مقاومت سرسختانه کره شمالی از گزینه نظامی عقب‌نشینی کرد

مقاومت سرسختانه پیونگ‌یانگ در برابر تهدیدهای نظامی و اتمی توخالی واشنگتن اثر کرد و مسئولان آمریکایی مجبور به عقب‌نشینی در برابر این کشور اتمی شدند.



چند هفته پس از تهدیدهای پی‌درپی آمریکا علیه کره‌شمالی و پاسخ مشابه پیونگ‌یانگ، مسئولان آمریکایی اعلام کردند خواهان بازگرداندن پیونگ‌یانگ به مسیر گفت‌وگو و مذاکره درخصوص برنامه هسته‌ای و موشک‌های بالستیک این کشور و حل مسالمت‌آمیز اوضاع هستند.
به گزارش تسنیم، «جیمز ماتیس» وزیر دفاع، «رکس تیلرسون» وزیر خارجه و «دان‌کوتس» مدیر سازمان اطلاعات ملی آمریکا درپی نشستی «فوق‌العاده» در کاخ سفید با «ژوزف دانفورد» رئیس‌ ستاد ارتش آمریکا و 100 سناتور آمریکایی اعلام کردند «ما با اعضای مسئول در جامعه بین‌المللی، متعهد به فشار بر کره‌شمالی برای متقاعد کردن نظام این کشور درخصوص لزوم آرامش اوضاع و بازگشت به مسیر گفت‌وگو هستیم.»
مقامات آمریکایی افزودند: «روش دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا متکی به فشار بر کره شمالی از طریق تشدید تحریم‌های اقتصادی و ادامه مسیر دیپلماتیک با هم‌پیمانان و شرکای منطقه‌ای برای برچیدن برنامه هسته‌ای و موشک‌های بالستیک خود است.» آنها در عین‌حال گفتند: «ما همچنان برای دفاع از خود و دفاع از هم‌پیمانانمان نیز آماده خواهیم بود.»
وزیر خارجه آمریکا نیز در مصاحبه‌ با شبکه «فاکس‌نیوز» تصریح کرد که «واشنگتن به دنبال تغییر نظام در کره شمالی نیست و فقط می‌خواهد به هدف خلع تسلیحات هسته‌ای در شبه‌جزیره کره نائل آید.»
تنش‌ها بین آمریکا و کره شمالی در چند هفته اخیر بر سر آزمایش‌های موشکی کره شمالی شدت گرفته و دولت ترامپ درباره روی میز بودن «اقدام نظامی» به اشکال مختلف هشدار داده بود. در آخرین مورد ترامپ پنجشنبه شب از احتمال یک «مناقشه‌ جدی» با کره شمالی سخن گفت اما تاکید کرد که ترجیح می‌دهد اختلافات با دیپلماسی حل شود و این کار سختی است. کره‌شمالی نیز پا به پای تهدیدهای واشنگتن آمده و بارها بر نابودی آمریکا و متحدانش با استفاده از سلاح‌های اتمی و هیدروژنی تأکید کرده بود. پیونگ‌یانگ چند رزمایش بزرگ و کم‌سابقه نیز برگزار کرده بود.
مخالفت سئول
 با پرداخت هزینه «تاد»
خبر دیگر اینکه «سئول» روز جمعه با درخواست رئیس‌جمهور آمریکا برای پرداخت هزینه یک میلیارد دلاری استقرار سامانه ضد موشکی دو کشور در کره جنوبی برای مقابله با تهدیدهای پیونگ یانگ مخالفت کرد. مقام‌های ارشد آمریکایی گفته‌اند که تاد تا چند روز آینده وارد فاز عملیاتی می‌شود.
خبرگزاری رویترز به نقل از ترامپ گزارش داده «به کره جنوبی اطلاع دادم که مناسب است هزینه آن را پرداخت کند.» اما سئول اعلام کرده کشورش، زمین استقرار تاد و زیرساختارهای آن را در اختیار خواهد گذاشت و آمریکا باید هزینه استقرار و عملیات آن را برعهده بگیرد.
مخالفت چین با تاد
انتقال نخستین بخش‌های سامانه ضد موشکی «تاد» که در زمین گلفی در کره جنوبی مستقر می‌شود، خشم چین را در بحبوجه تشدید تنش‌ها بر سر برنامه‌های موشکی و هسته‌ای‌اش برانگیخته است. کاخ سفید از چین خواسته تلاش بیشتری برای کنترل کره شمالی به کار گیرد اما پکن از استقرار سامانه تاد خشمگین است زیرا نگران تضعیف توان بالستیکی خود بوده و معتقد است که استقرار این سامانه‌ها توان امنیتی در منطقه را تضعیف می‌کند. سخنگوی وزارت خارجه چین با انتقاد از استقرار سامانه موشکی تاد در کره جنوبی، گفت که این کار آمریکا و کره جنوبی موجب بر هم زدن توازن استراتژیک منطقه شده و تنش در شبه جزیره کره را افزایش خواهد داد.