kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۲۴۴۸
تاریخ انتشار : ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۲:۲۵
گزارش خبری تحلیلی کیهان

جهانگیری گفت می‌خواهد رئیس‌جمهور شود و خندید!


سرویس سیاسی -
گرچه شاید اظهارات روز گذشته جهانگیری به نوعی برای کاستن از بار تحقیرآمیز واژه نامزد پوششی و ضربه گیر باشد اما این آشی است که خودی‌ها برای جهانگیری پخته‌اند. به عبارت دیگر «جهانگیری» در حال تبدیل شدن به «عارف» دیگری است که از این پس به عنوان دور برگردان از وی استفاده خواهد شد.
«اسحاق جهانگیری» که نامش این روزها نه به عنوان معاون اول اصلاح‌طلب دولت یا نامزد بالقوه ریاست جمهوری، بلکه به عنوان کاندیدای ضربه گیر و پوششی حسن روحانی مطرح است و با ورود تحقیر آمیز خود به عرصه انتخابات و ثبت‌نام در دقایق پایانی دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری به نامزد در سایه، نامزد پوششی و یا نامزد ضربه گیر در محافل سیاسی و رسانه‌ای ملقب شده بود، روز گذشته و در حاشیه نشست هیئت دولت در جمع خبرنگاران طی اظهاراتی عنوان کرد که تا به حال در زندگی‌ام انصراف نداده‌ و از رقابت‌های ریاست جمهوری هم انصراف نمی‌دهد چرا که خودش می‌خواهد رئیس‌جمهور شود. رسانه‌ها خبر داده‌اند جهانگیری با خنده و شوخی این جملات را بر زبان آورده است و گویا خود نیز به آنها باور ندارد!
پس از این اظهارات و انتشار آن در سایتها و خبرگزاری و همچنین شبکه‌های اجتماعی ، جریانهای حامی دولت نیز با عباراتی نظیر «اقدام غیراخلاقی برخی رسانه‌ها» و «انتشار شوخی‌های جهانگیری در مورد رقابت با روحانی در قالب سخنانی جدی» به آن واکنش نشان دادند و درواقع مقصودشان از این اعتراضها این بود که وی همچنان کاندیدای ضربه گیر و پوششی روحانی است و قصد رقابت با وی را ندارد.
پدیده نامزد «پوششي» که از سرانگشتان دولت «تدبير و اميد» در عرصه رقابت‌هاي انتخاباتي ظهور و بروز پيدا كرده است؛ پديده‌اي است که طي آن اسحاق جهانگيري معاون اول اصلاح‌طلب رئيس‌جمهور به عنوان يار ضربه گیر در كنار روحاني آمده تا از عملكرد اقتصادي دولت يازدهم دفاع كند و پس از مناظره‌هاي انتخاباتي از گردونه رقابت‌ها كنار برود.
جهانگیری خود پس از ثبت‌نام رسماً گفته بود صرفاً برای کمک به روحانی وارد عرصه انتخابات شده است.
اين پديده که با واكنش‌هاي مختلفي از سوي فعالان سياسي و حقوقي مواجه شده و سؤالات متعددی ایجاد کرد از جمله اینکه آیا امکانات صدا وسیما باید در اختیار کسی قرار گیرد که مردم می‌دانند نمی‌توانند او را انتخاب کنند؟ آیا مردم باید پای تلویزیون بنشینند و مناظره کاندیدای بدلی را ببینند؟مفهوم پوششی یعنی چه؟ چه چیزی را قرار است پوشش دهد یا بپوشاند؟ حتي برخي معتقدند شوراي نگهبان با علم به اين مسئله بايد او را تأييد صلاحيت نمي‌كرد، ليكن سخنگوي شوراي نگهبان در گفت‌وگويي تأكيد كرد اين شورا نمي‌تواند نيت خواني كند، بلكه آنچه مورد بررسي آنها قرار مي‌گيرد، شرايط احراز صلاحيت نامزدهاست.
گرچه شاید اظهارات روز گذشته جهانگیری به نوعی برای کاستن از بار تحقیرآمیز واژه نامزد پوششی و ضربه‌گیر باشد اما این آشی است که خودی‌ها برای جهانگیری پخته‌اند.
چه آنکه تعریف این روزهای اصلاح‌طلبان از کاندیداتوری پوششی جهانگیری نیز بیشتر توهین به او محسوب می‌شود.آنها می‌گویند جهانگیری هر حرفی روحانی زد را باید گوش کند و عملا در انتخابات هم هیچ کاره است.
در همین رابطه یدالله طاهرنژاد فعال سیاسی اصلاح‌طلب در روزنامه آرمان نوشت: « نکته‌ای که باید درخصوص حضور اسحاق جهانگیری در این انتخابات به آن توجه کرد این است که او تا چه زمانی قصد دارد در انتخابات دوره یازدهم ریاست جمهوری، در عرصه باقی بماند. آقای جهانگیری از ابتدا با هماهنگی آقای روحانی به انتخابات ورود کرد و در آینده نیز با نظر او ادامه فعالیت خواهد داد و هر زمانی که آقای روحانی صلاح بداند او از انتخابات انصراف خواهد داد. تا زمانی که آقای روحانی به حضور جهانگیری احساس نیاز کند، او در انتخابات می‌ماند.»
توهین و تحقیر اسحاق جهانگیری از سوی اصلاح‌طلبان در حالی است که محمد دهقان نماینده طرقبه و چناران شان وی را بالاتر از نامزد ضربه‌گیر و پوششی برای حسن روحانی می‌داند.
وی معتقد است که شان جهانگیری این نیست که همه تخم‌مرغ‌های خود را در سبد روحانی بچیند و اگر جهانگیری به عنوان دنباله‌روی روحانی در انتخابات حضور یابد برای همیشه به مهره سوخته تبدیل می‌شود.
دهقان در گفت‌و‌گو با مهر با بیان اینکه شان جهانگیری بالاتر از آن است که در انتخابات همچنان بخواهد صحبت‌هایی در خصوص عملکرد دولت‌های نهم و دهم کند اظهار داشت: آقای جهانگیری بهتر است صادقانه گزارشی از عملکرد دولت در اجرای اقتصاد مقاومتی ارائه دهد و از همه اقدامات دولت دفاع نکند. حتی موانعی که در دولت برای اقدامات ایشان وجود داشته است را تشریح کند.
 گرچه در این میان برخی چهره‌های اصلاح‌طلب نیز تلاش کردند تا به نوعی چنین شیوه برخورد توام با حقارت اصلاح‌طلبان و دولت نسبت به جهانگیری را توجیه کنند و با برجسته کردن برخی مزیت‌های وی در برخی موارد حتی جهانگیری را چیزی فراتر از یک کاندیدای پوششی در انتخابات 96 معرفی کنند اما وزن سیاسی فعلی اصلاح‌طلبان در سپهر سیاسی کشور (بنا به تعبیر تاجیک مشاور رئیس‌دولت اصلاحات که بايد در زير سايه ديگران در سياست زيست كنند و براي ادامه حيات خود با كارت ديگران بازي كنند) از یک سو و سابقه دور خوردن چهره‌های شاخص اصلاح‌طلب از سوی زعمای این جریان در زدوبندهای پشت پرده از سوی دیگر احتمال‌ها را تقریبا به یقین تبدیل کرده که جهانگیری نیز در نهایت با فشار اصلاح‌طلبان پس از ایفای نقش در قالب ضربه‌گیری برای روحانی به نفع وی از دور انتخابات کنار خواهد رفت و اجازه هرگونه بازیگری در عرصه انتخابات از وی سلب خواهد شد.
به عبارت دیگر «جهانگیری» با پذیرفتن چنین نقشی در حال تبدیل شدن به «محمد رضا عارف» دیگری است که از این پس به عنوان دور برگردان از وی استفاده خواهد شد که همواره از سوی همراهان و هم‌طیفی‌هایش دور زده می‌شود.