kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۲۳۸۸
تاریخ انتشار : ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۰:۴۲

سامانه موشکی تاد به کره‌جنوبی رسید/اعتراض گسترده مردم به جنگ‌افروزی آمریکا

در جریان اعتراضات صورت‌گرفته از سوی مردم کره جنوبی علیه استقرار سامانه دفاع موشکی آمریکا در این کشور دست کم ۱۰ نفر زخمی شدند؛ با این وجود، آمریکا بخشی از این سامانه را در این کشور مستقر کرد.


ساکنان بخش «سئونگجو» کره‌جنوبی در استان «جیئونگسانگ شمالی» پس از اقدام آمریکا در انتقال بخش‌هایی از سامانه دفاع موشکی تاد به یک زمین گلف، در آنجا با پلیس درگیر شدند.  درگیری با روستاییان محلی که ماه‌هاست به استقرار تاد اعتراض می‌کنند، در همان نخستین ساعات روز گذشته و پس از ورود شش تریلر حامل رادار و سایر تجهیزات سخت‌افزاری سامانه دفاع موشکی تاد به سایت نصب آن آغاز شد.
به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری راشا تودی، زد و خورد زمانی شروع شد که پلیس تلاش کرد تا حدود ۲۰۰ تن از معترضان را در ورودی این زمین گلف متوقف کند. در جریان درگیری معترضان با نیروهای پلیس حداقل 10 نفر زخمی شده‌اند. معترضان قصد دارند همچنان به اعتراضات خود ادامه دهند تا دولت در تصمیم خود برای استقرار سامانه دفاع موشکی تاد در این منطقه بازنگری نماید. فعالان محلی هم به شدت معترض استقرار این سیستم آمریکایی هستند و تاکید دارند که استقرار تاد آنها را به «هدفی بالقوه» برای پیونگ‌یانگ تبدیل می‌کند. معترضان همچنین تاکید دارند که این سیستم خطراتی را برای سلامت آنها ایجاد می‌کند و مشکلات زیست‌محیطی ایجاد می‌کند.
فرماندهی نیروهای آمریکایی مستقر در کره درباره این اعتراض‌ها هنوز اظهار نظر نکرده اما وزارت دفاع ملی کره‌جنوبی آغاز استقرار کامل سامانه تاد را تایید کرده است. ارتش آمریکا، بر اساس برنامه‌ای از پیش تعیین شده‌، انتقال بخش‌هایی از سامانه دفاع ضد موشکی تاد را به کره‌جنوبی آغاز کرده است. ماه مارس (فروردین) هم اولین سری از تجهیزات سامانه تاد وارد کره‌جنوبی شده بود. به عقیده کارشناسان منطقه ‌این اقدام آمریکا موجب افزایش بیش از پیش تنش‌ها باکره‌شمالی خواهد شد. آمریکا و کره‌جنوبی توافق کرده‌اند که در واکنش به تهدیدات کره‌شمالی، سامانه دفاعی تاد را مستقر کنند. اما چین می‌گوید، برای جلوگیری از این اقدام‌های کره‌شمالی تلاش نخواهد کرد.
سخنگوی «مون جائه این» نامزد پیشتاز انتخابات ریاست جمهوری کره جنوبی نیز در اظهاراتی تاکید کرده «اقدام آمریکا در انتقال بخش‌هایی از سامانه دفاع موشکی تاد، به شدت تاسف بار است». چین و روسیه نیز پیش از این مخالفت خود را با استقرار سامانه دفاع موشکی تاد در کره جنوبی اعلام کرده‌اند. این در حالی است که رزمایش مشترک نظامی بین کره جنوبی و آمریکا چهارشنبه در پچئون، ۶۵ کیلومتری شمال شرق سئول برگزار شد. تنش‌ها بین آمریکا و کره‌شمالی در شبه‌جزیری کره به حدی بالا رفته که کارشناسان وقوع جنگ اتمی بین این دو را اصلا «بعید» نمی‌دانند!