kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۲۳۸۷
تاریخ انتشار : ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۰:۴۲

حملات جنون‌آمیز ترکیه به خاک عراق و سوریه به بهانه مبارزه با تروریسم!

جنگنده‌های ارتش ترکیه در دومین روز متوالی مناطقی از خاک عراق و سوریه را به شدت بمباران کردند و دست کم 80 نفر را طی این حملات، کشتند و ده‌ها تن را نیز زخمی کردند.


به گزارش خبرگزاری اهل‌بیت(ع)، جنگنده‌های ارتش ترکیه دیروز نیز مناطقی از خاک عراق و سوریه را بمباران کردند. این حملات با اعتراض واشنگتن و وزارت پیشمرگ حکومت منطقه خود مختار کردستان عراق مواجه شد. ولی «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه اعلام کرد که اربیل و واشنگتن از قبل در مورد این حملات، مطلع بوده‌اند ترکیه می‌گوید مواضع تروریست‌ها را هدف قرار داده است.
به گزارش ایسنا، اردوغان گفته که ترکیه هرگز اجازه نمی‌دهد «سنجار» عراق به پایگاه «پ.ک.ک» تبدیل شود و به حملات خود ادامه خواهد داد.
دیروز منطقه «دریک» «سنجار» از جمله مناطقی بود که به مدت چند ساعت بمباران شد. منبع فوق شمار تلفات این بمباران مکرر را گزارش نکرده، ولی خبرگزاری فارس شمار کشته‌های این بمباران را 50 نفر ذکر کرده است. در میان کشته شدگان همه طیف دیده می‌شود. شبه نظامی، غیر نظامی و زن و کودک! اما، وزارت دفاع آمریکا اعلام کرده ترکیه بدون موافقت ائتلاف (آمریکایی ضد داعش) این حمله را ترتیب داده و این حمله به هم‌پیمانان ما تلفات جانی وارد کرده است. البته وزارت دفاع آمریکا اعتراف کرده که یک ساعت قبل از آغاز حملات هوایی ترکیه، از این حملات مطلع شده است.
وزارت خارجه آمریکا نیز گفته «اقداماتی از این قبیل به نیروهای ائتلاف ضرر می‌رساند. ما حمله غافلگیرکننده ترکیه به گروه‌های هم‌پیمان (آمریکا) و همچنین، نقض حریم هوایی عراق را محکوم می‌کنیم.»
«مارک تونر» سخنگوی وزیرخارجه آمریکا نیز گفته «ما مستقیماً نگرانی خود را به ترکیه ابلاغ کردیم.»جنگنده‌های ترکیه علاوه بر سنجار عراق، منطقه «جبل قره تشوک» در شمال شرق سوریه را نیز بمباران کردند. در این حمله هم 30 تن کشته و 18 نفر مجروح شدند.
واکنش بغداد
وزارت خارجه عراق تجاوز نظامی ترکیه به منطقه کوهستانی سنجار را «نقض آشکار منشورها و معاهده‌های بین‌المللی» دانسته و گفته ما از جامعه جهانی می‌خواهیم موضع دوراندیشانه و نهایی را در قبال تجاوز ترکیه اتخاذ کنند.»در بیانیه وزارت خارجه عراق آمده همچنین «عراق از تمامی روش‌های حقوقی و دیپلماتیک برای محکومیت تجاوز ترکیه و تضمین عدم تکرار آن استفاده خواهد کرد.»
حملات روز سه‌شنبه جنگنده‌های ترکیه به مناطق کردنشین شمال عراق و سوریه، ده‌ها کشته برجای گذاشته بود. ارتش ترکیه شمار این کشته‌ها را 70 تن اعلام کرده و مدعی شده بود که همه آنها شبه نظامی کرد بوده‌اند.
در همین حال، «غیاث السورچی» مسئول اطلاع‌رسانی «اتحادیه میهنی کردستان عراق»، اعلام کرد: ترکیه در حال برنامه‌ریزی برای تسلط بر شهرهای «تل‌عفر»، «سنجار» و «بعشیقه» عراق است.
واکنش‌ها
صدها نفر از ساکنان شهر «سلیمانیه» عراق بمباران منطقه «سنجار» توسط جنگنده‌های ترکیه را محکوم کردند.
وزارت خارجه عراق نیز اعلام کرد، هرگونه حمله ترکیه به شمال عراق، محکوم است.
«مسعود بارزانی» رئیس منطقه خودمختار کردستان عراق هم به خاطر اظهارات اردوغان، مبنی بر اینکه بارزانی از قبل، در جریان این حملات قرار گرفته بود، تحت فشار افکار عمومی منطقه کردستان قرار گرفته است.
«شیخ محمد» نائب رئیس پارلمان عراق نیز حمله ترکیه را نقض حاکمیت عراق خواند. گروه‌های سیاسی منطقه کردستان عراق نیز علیه حملات ترکیه بیانیه اعتراض‌آمیز صادر کردند.
هلاکت 500 تکفیری
نیروهای ارتش عراق اما در جریان آزادسازی منطقه «التنک» در بخش غربی موصل، 500 تکفیری را کشتند.
به گزارش تسنیم در جنوب موصل نیز نیروهای بسیج مردمی 12 روستا را در منطقه «الحضر» آزاد کردند و کل منطقه را نیز تحت محاصره خود گرفتند.
از موصل همچنین خبر رسید؛ شماری از تروریست‌های داعش با پوشیدن لباس افراد پلیس فدرال عراق، در یکی از محله‌های قدیمی موصل 15 غیرنظامی را کشتند. در میان کشته شدگان شماری زن و کودک دیده می‌شود.