kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۲۳۸۴
تاریخ انتشار : ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۰:۱۲

کوتاه اقتصادی


* عملیات کابل برگردان با هدف توسعه شبکه کابل در مرکز مخابرات دکتر حسابی از تاریخ 7 اردیبهشت ماه آغاز می‌شود. به گزارش روابط عمومی مخابرات منطقه تهران، با اجرای عملیات مذکور ارتباط تلفنی مشترکین در مرکز مخابرات دکتر حسابی با پیش شماره‌های 3961، 6510 الی 6512، 6514 الی 6517، 6519 و 6559 در محدوده مرکز به مدت 72 ساعت با اختلال همراه است.
* بر خلاف وعده مسئولان دولت قیمت گوشت گوسفندی شقه به مرز ۴۰ هزار تومان رسید. به گزارش تسنیم، دیروز هر کیلوگوشت گوسفندی بدون دنبه شقه به‌قیمت 37 تا 39 هزار تومان در نقاط مختلف شهر تهران و در میادین میوه و تره‌بار به ‌نرخ مصوب 35 هزار و 500 تومان به فروش رسید. همچنین برخی اوقات به‌شکلی نامرتب و کم تأثیر این محصول به‌نرخ دولتی 31 هزار و 500 تومان در برخی از میادین میوه و تره‌بار و در دو مرکز مربوط به وزارت جهاد کشاورزی عرضه شد. بنابراین گزارش، مسئولان دولتی معاونت امور دام و حتی بخش تأمین دام بخش خصوصی سال گذشته وعده داده بودند که قیمت گوشت گوسفندی به‌صورت خودبه‌خود در فصل بهار کاهش می‌یابد اما این وعده هم اکنون محقق نشده و قیمت این محصول نه‌تنها نسبت به شب عید کاهش نیافته است بلکه افزایش قیمت هزار تومانی در گوشت شقه داشته است.قیمت سایر قطعات لاشه گوسفندی نیز روند افسارگسیخته‌تری دارد به‌طوری که هر کیلو گوشت راسته تا 70 هزار تومان نیز در بازار به فروش می‌رسد.
* براساس اعلام بانک مرکزی در فروردین ماه نرخ تورم میانگین با 0/5 درصد افزایش نسبت به ماه قبل 9/5 درصد و تورم نقطه به نقطه با 0/7 درصد رشد به 12/6 درصد رسیده است.به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، خلاصه نتایج به‌دست آمده از شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران براساس سال پایه 1390=100به شرح زیر است: شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران در فروردین‌ ماه 1396 به عدد 265/6 رسید که نسبت به ماه قبل 1/1 درصد افزایش یافت. نرخ تورم در دوازده ماه منتهی به فروردین‌ ماه 1396 نسبت به دوازده ماه منتهی به فروردین‌ ماه (تورم میانگین) 1395 معادل 9/5 درصد است. شاخص مذکور در فروردین‌ماه 1396 نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) معادل 12/6 درصد افزایش داشته است.
* یک فعال کارگری گفت: هم اکنون کارگران زیادی در کارخانه‌های تولیدی حقوق پرداخت نشده و معوق دارند ولی در چنین شرایطی همچنان مشغول کار در واحدهای تولیدی هستند. علی اکبر سیارمه در گفت‌وگو با ایسنا، افزود: متاسفانه سال‌های سال است که به مسئولان بلند پایه وزارت کار این مسئله را هشدار می‌دهم که در شرایط سخت اقتصادی و تولید و اشتغال شاهد برخی سوء‌استفاده‌ها توسط یک عده منفعت طلب هستیم، به طوری که در بیشتر کارخانه‌ها نیروی انسانی با وجود آنکه ماه‌ها و شاید سالها باشد که دستمزد نگرفته اما برای حفظ اشتغال و بیکار نشدن خود، ماندن در چنین شرایطی را تحمل می‌کند.وی تصریح کرد: متاسفانه تولیدکنندگانی هم که صادقانه و با کمترین بضاعت و توان به کار و تولید می‌پردازند با مشکل استهلاک ماشین آلات و تجهیزات صنعتی ‌و هزینه سنگین مالیات و عوارض مواجه هستند. به گفته سیارمه،  قرار بود دولت از محل حامل‌های انرژی به بخش تولید یارانه بدهد که این اتفاق نیفتاد و وعده‌هایی که دولت درباره پرداخت غیر مستقیم یارانه به تولیدکنندگان می‌داد محقق نشد. در نتیجه برخی کارفرمایان از این شرایط به نفع خود و سوددهی واحدهایشان استفاده نامشروع کردند تا جایی که امروز در بسیاری از اقلام خوراکی و غیر خوراکی افزایش شدید و غیر منطقی قیمتها دیده می‌شود.