kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۲۳۱۶
تاریخ انتشار : ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۹

تهدید پیونگ‌یانگ به استفاده از بمب هیدروژنی/ کاخ سفید خواستار تشکیل جلسه اضطراری شد

در پی تهدید پیونگ یانگ مبنی بر داشتن توانایی لازم برای نابودی آمریکا و متحدان این کشور با استفاده از بمب‌های هیدروژنی، کاخ سفید کل اعضای مجلس سنا را فراخواند.

نماینده ویژه وزارت خارجه کره‌شمالی از آمادگی این کشور برای جنگ با سلاح هسته‌ای یا هیدروژنی خبر داد و تاکید کرد که پیونگ یانگ قادر است با سه یا چهار بمب هیدروژنی تمام جهان را نابود کند.
به گزارش تسنیم به نقل از سایت آمریکایی«دیلی کالرنیوز» «الخاندروستاو‌دی بینوس» شهروند اسپانیایی که به عنوان نماینده ویژه وزارت خارجه کره شمالی فعالیت می‌کند درگفت‌وگو با یک پایگاه آرژانتینی و  در پاسخ به این مطلب که «آمریکا بیشتر از کره شمالی موشک دارد»، تصریح کرد: «مسئله کمیت نیست بلکه قدرت تخریبی است. یک بمب هیدروژنی 100 برابر قویتر از یک بمب هسته‌ای است. سه یا چهار بمب هیدروژنی برای پایان دادن به دنیا کافی است.» وی که در زمینه دفاع از نظام کره شمالی فعالیت می‌کند، افزود: «نمی‌توان به کره شمالی خدشه‌ای وارد کرد و اگر به ملت این کشور خدشه‌ای وارد شود، آنها با سلاح و موشک از خود دفاع خواهند کرد.» الخاندرو این را هم گفت که کره شمالی برای جنگ با سلاح هسته‌ای یا هیدروژنی کاملا آماده است.کره شمالی در ژانویه سال 2016 میلادی هم اعلام کرده بود که یک بمب هیدروژنی را با موفقیت آزمایش کرده است. «پاک یونگ سیک» وزیر دفاع کره‌شمالی نیز گفت که نیروهای نظامی کشورش با در اختیار داشتن ابزارها و پیشرفته‌ترین تسلیحات هسته‌ای، برای حمله به آمریکا آماده‌اند. وی تصریح کرد «کره شمالی تسلیحات هسته‌ای را که می‌تواند با آنها خاک آمریکا و پایگاه‌های این کشور در آسیا و اقیانوس آرام هدف قرار دهد، روی سکوهای پرتاب قرار داده است.» پیشتر نیز گزارش شده بود که کره شمالی دست کم 2 فروند موشک قاره‌پیمای بالستیک با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای را روی سکوهای پرتاب مهیا کرده است.وزیر دفاع کره شمالی افزود، «یک بار دیگر به دشمن هشدار می‌دهیم خیال خام و باطلی برای حمله به کره شمالی نداشته باشد در غیر این صورت پایگاه‌های اصلی و مرکزی آنها هدف حمله قرار گرفته و از روی کره زمین محو خواهند شد. هرگونه رفتار نامناسب و عملیات تجاوزگرانه آمریکا باعث آغاز جنگ اتمی خواهد شد.»
رزمایش بزرگ توپخانه‌ای
پیونگ یانگ همچنین به مناسبت روز ارتش، روز گذشته یکی از بزرگترین رزمایش‌های توپخانه‌ای و واحدهای راکت‌انداز خود را در بخش شرقی و در نزدیکی ناحیه «وون سان» برگزار کرد و «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی هم از نزدیک نظاره‌گر آن بود. کره شمالی سال گذشته میلادی 2 آزمایش اتمی و بیش از ۲۰ آزمایش موشکی بالستیک انجام داد و چندین بار از سوی شورای امنیت مورد تحریم قرار گرفت.
واکنش آمریکا
 این اظهارات در شرایطی مطرح می‌شود که دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا روز دوشنبه در گفت‌وگوی تلفنی با سران چین و ژاپن اوضاع منطقه را مورد بحث و بررسی قرار داده است.  منابع رسمی در آمریکا می‌گویند رئیس‌جمهوری آمریکا، فردا میزبان جلسه‌ای اضطراری درباره کره ‌شمالی با حضور کلیه اعضای مجلس سنا خواهد بود.
مقام‌های کاخ سفید مکررا برای تشریح مسائل امنیت ملی به کنگره می‌روند اما حضور کل اعضای سنا در کاخ سفید «غیرعادی» است. دولت آمریکا می‌گوید بیش از پیش نگران آزمایش‌های موشکی و اتمی کره ‌شمالی و تهدیدهایی است که متوجه همسایگانش و آمریکا می‌کند. جلسه کاخ سفید با حضور 100 سناتور و همچنین «رکس تیلرسون» و «جیمز ماتیس» وزرای خارجه و دفاع برگزار خواهد شد. دستیاران کاخ سفید اعلام کرده‌اند که مجلس نمایندگان کنگره هم خواستار قرار گرفتن در جریان گزارشی مشابه درباره کره ‌شمالی است.
دولت آمریکا  در اقدامی دیگر‌، مصرانه از اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا (آ.سه.آن) که نشست سران آن روز شنبه در مانیل پایتخت فیلیپین برگزار می‌شود، خواسته بیانیه‌ای شدیداللحنی علیه کره شمالی صادر کند. افزایش تنش در شبه جزیره کره انتظار می‌رود یک مسئله مهم مورد بحث بین 10 تن از رهبران کشورهای عضو آ.سه.آن باشد که نشست آن از روز چهارشنبه تا شنبه در مانیل برگزار می‌شود.بسیاری از کارشناسان به شدت نگران وقوع جنگ اتمی بین آمریکا و کره شمالی هستند.