kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۲۲۶۱
تاریخ انتشار : ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۱:۳۹
دادستان کل کشور:

همه دستگاه‌های مربوطه وجود امکان صوتی «تلگرام» را خلاف امنیت کشور دانستند

دادستان کل کشورگفت: با توجه به اینکه همه دستگاه‌های اطلاعاتی، امنیتی و انتظامی وجود امکان صوتی «تلگرام» را خلاف امنیت کشور دانستند، گفت: در دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی تصمیم گرفته شد فعلا از این سیستم صوتی استفاده نشود تا به امنیت کشور و سلامت انتخابات، لطمه وارد نشود.



به گزارش خبرگزاری صداوسیما، حجت‌الاسلام محمدجعفر منتظری در برنامه نگاه یک سیما با بیان اینکه مجلات و روزنامه‌های دولتی و یا یکسری سایت‌ها و خبرگزاری‌هایی هستند که مرتبط با دولت هستند یا از بودجه‌های دولتی استفاده می‌کنند، گفت: در قانون پیش‌بینی شده که اینها در اختیار کاندیداهای ریاست جمهوری به صورت عادلانه و منصفانه باشد.
منتظری با بیان اینکه هیچ روزنامه ای نمی‌تواند به صورت خاص برای یک کاندیدای معین تبلیغ کند، افزود: تمام روزنامه‌های دولتی هم از لحاظ صفحه، تیتر، تصویر و میزان مطلبی که نوشته می‌شود باید برای همه کاندیداها علی‌السویه باشد حتی در خصوص اخبار در جلسه کمیسیون بررسی تبلیغات انتخابات تصمیم گرفته شد اخباری که مرتبط با برخی کاندیداهاست که بیشتر روی آنتن هستند اینها هم در حد خبر پخش شود و نباید حتی خبر نیز جنبه تبلیغاتی داشته باشد.
وی ادامه داد: آنچه که برای روزنامه‌ها از نظر قانونی (ماده 68 قانون) ممنوع است این است که آنها حق ندارند له یا علیه یک کاندیدا مطلب پخش کنند. از همه روزنامه‌ها درخواست می‌کنیم خطوط قرمز را رعایت کنند و چنانچه رعایت نشود ما با قانون با آنها برخورد می‌کنیم.
دادستان کل کشور درباره پخش زنده مناظره‌ها نیز گفت: وقتی خبر زنده نبودن مناظره‌ها پخش شد مواجه شدیم با خواست عمومی مبنی بر زنده بودن این مناظرات، لذا درکمیسیون مجدد طرح شد و توانستیم رای اعضا را به سمت زنده بودن آوریم.
منتظری افزود: کاندیداها می‌توانند با درخواست قبلی از فضاهای فیزیکی برخی از دستگاه‌های دولتی در سراسر کشور استفاده کنند، البته همه اینها مشروط بر داشتن برنامه است که باید کاندیداها از قبل آن را ارائه کنند.
وی درباره تبلیغات در فضای مجازی گفت: فضای مجازی را به صورت 24 ساعته و جدی رصد می‌کنیم.
منتظری با اشاره به اینکه سایت‌ها و کانال‌های فضای مجازی شناسنامه‌دار، کمتر دچار تخلف می‌شوند، افزود: برخی ازشبکه‌ها و کانال‌های فضای مجازی در داخل کشور هستند اما شناسنامه ندارند و اگر جرمی مرتکب شوند از طریق نهادهای اطلاعاتی و امنیتی و وزارت ارتباطات، شناسایی و با آنها برخورد و فیلتر می‌شوند.
دادستان کل کشور گفت: دشمن از طریق شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی به شدت برنامه‌ریزی و به انتخابات حمله می‌کند تا سلامت آن را مخدوش کند و انواع و اقسام مطالب دروغ و کذب را منتشر می‌کند.
منتظری با بیان اینکه در طول هفته چند هزار کانال و شبکه‌های مجازی متخلف داخل کشور را فیلتر می‌کنیم، افزود: مشکل ما شبکه‌ها و کانال‌هایی است که سرور آن در خارج از کشور است که متاسفانه یکی از بزرگترین آنها، تلگرام است که این پیام‌رسان بسترهایی را برای استفاده برخی فراهم کرده است.
دادستان کل کشور گفت: مقابله با این پیام‌رسان خارجی مشکل است زیرا سرور آن در خارج از کشور و تابع مقررات نظام جمهوری اسلامی ایران نیست و عده‌ای از طریق آن شیطنت‌هایی را انجام می‌دهند که امیدواریم با رصد، آن را به حداقل برسانیم.
وی درباره دستگیری برخی از مدیران کانال‌های تلگرامی گفت: از آنجا که پرونده این موضوع در حال رسیدگی و تحقیقات هنوز تکمیل نشده است فعلاً به جزئیات آن نمی‌توانم بپردازم، اجمالاً می‌توانیم بگوییم که آنها در راستای مسائل انتخاباتی حرکت می‌کردند و اطلاعاتی به دستگاه قضایی رسید که برخی اقداماتی مجرمانه را مرتکب شدند و دستگاه قضایی هم ورود پیدا کرد. تعدادی از آنها دستگیر شدند و مدارک قوی به دست آمد که آنها با اهداف خاصی آن اقدامات را انجام می‌دادند.
منتظری با بیان اینکه برخی از این افراد آزاد شدند و برخی هنوز آزاد نشده‌اند، افزود: منشاء اقدامات این افراد هم داخلی و هم خارجی بود.
دادستان کل کشور درباره فیلتر شدن امکان صوتی پیام‌رسان «تلگرام» گفت: مایل نیستیم که برخی امکانات را که عموم می‌توانند از آن بهره‌برداری خوب کنند محدود کنیم.
وی با بیان اینکه برای ما در سراسر کشور آنچه که فوق‌العاده مهم و در درجه نخست است امنیت کشور است، افزود: چهار طرف کشور ما آتش و جنگ و خونریزی و جنایت است اما کشور ما آرام و امن است و این امنیت آسان به دست نیامده است و هزینه‌های زیادی برای آن می‌شود.
منتظری ادامه داد: شبکه‌های خارجی به ویژه آنهایی که در دشمنی با جمهوری اسلامی ایران ریشه دارند از این فضا حداکثر استفاده را برای ضربه زدن انجام می‌دهند.
وی افزود: همه دستگاه‌های اطلاعاتی، امنیتی و انتظامی ما وجود امکان صوتی«تلگرام» را خلاف امنیت کشور دانستند، بنابراین شد این موضوع در شورای عالی فضای مجازی مطرح شود که در جلسه مطرح شد و به عللی تصمیم بر بسته شدن این فضا نشد. این موضوع در دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی مطرح شد و به اتفاق آرا، این سیستم را برای کشور ناامن دانستند لذا تصمیم گرفته شد تا زمانی که نکات امنیتی آن لحاظ نشده، از این سیستم صوتی استفاده نشود تا به امنیت کشور و سلامت انتخابات، لطمه وارد نشود.
دادستان کل کشور با تاکید بر اینکه امنیت برای کشور ما بسیار مهم است، گفت: اگر امنیت نداشته باشیم نمی‌توانیم انتخابات، اقتصاد و زندگی آرام داشته باشیم.
منتظری با تاکید بر اینکه همه ما باید دقت کنیم تا کوچکترین خدشه‌ای به این امنیت وارد نشود، افزود: احراز کردیم این سیستم به امنیت کشور لطمه وارد می‌کند مگر اینکه مسئولان مربوط بتوانند از نظر فنی، مشکلات را بر طرف کنند.
وی ادامه داد: برخی از احزاب و افراد در جهت حمایت از نامزد مورد نظر خود هزینه‌هایی را با نیت خیر انجام می‌دهند اما اگر غیر از این باشد مشمول پول کثیف می‌شود یعنی خدای نکرده از اعتبارات و امکانات بیت‌المال در جهت منافع خاص یک نامزد استفاده می‌کنند و یا افراد سرمایه‌دار پول خود را در این فضا سرمایه‌گذاری تا در آینده بهره‌برداری و سهم خود را طلب کنند که مشمول پول کثیف می‌شود. براساس قانون اگر مشخص شود پولی که هزینه انتخابات شده نارواست قطعاً دستگاه قضایی با آن برخورد می‌کند.
منتظری گفت: وجدان عمومی باید نسبت به سلامت هزینه‌ها و رفتارهای نامزدهای انتخاباتی قضاوت کند.
وی با اشاره به اینکه دستگاه قضایی سالم و عادل دستگاهی است که بر اساس استدلال، دلایل و مدارک کار کند، افزود: دستگاه قضایی نمی‌تواند به صرف اینکه پولی هزینه شده است فردی را مجرم بداند، اگر علل و مدارکی مبنی بر ناسالم و ناپاک بودن هزینه‌ها باشد دستگاه قضایی از جمله سازمان بازرسی کل کشور وارد می‌شود.