kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۲۲۲۳
تاریخ انتشار : ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۱:۲۸
در جلسه غیرعلنی مجلس

وزیر کار: مشکل اشتغال طبیعی است /توقع بیکارها بالا رفته است!

وزیر کار در جلسه غیر علنی با نمایندگان مجلس شورای اسلامی بدون پرداختن به اقدامات دولت برای رفع معضل بیکاری اظهار داشت: توقعات طالبان کار بالا رفته و مشکل اشتغال در دنیا طبیعی است!



حسینعلی حاجی‌دلیگانی نماینده شاهین‌شهر در گفت‌و‌گو با فارس، با اشاره به جلسه غیرعلنی صبح دیروز مجلس گفت: در این جلسه، علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی توضیحاتی در خصوص وضعیت اشتغال در جامعه ارائه کرد و به جای ارائه گزارش از کارهای انجام شده از ابتدای دولت تاکنون، عنوان کرد که کشورهای دیگر نیز درگیر این وضعیت بوده‌اند.
وی افزود: ربیعی در توضیحات خود به دنبال عادی‌سازی وضعیت بیکاری در جامعه بود و گزارشی از کارهای انجام شده برای رفع معضل بیکاری ارائه نکرد.
حاجی دلیگانی همچنین گفت : وزیر کار در جلسه غیرعلنی مجلس عنوان کرد که توقعات افراد جویای کار بالا رفته اما مهارت‌ها پایین آمده است.
نماینده شاهین‌شهر در مجلس اظهار داشت: اینکه در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری،‌ وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی توضیحاتی را برای بحث بیکاری ارائه می‌کند، شائباتی را درست می‌کند که چه شده امروز این مطالب ارائه می‌شود؟
حاجی‌دلیگانی خاطرنشان کرد: ربیعی گفت که رشد اقتصادی لزوماً همراه با ایجاد اشتغال نیست، این توضیحات به نظر بنده سرپوشی بر چالشی است که امروز در کشور در بحث اشتغال وجود دارد و اینکه وزیر بخواهد در آستانه انتخابات وعده‌ای را برای آینده بدهد، توهین به شعور ملت است.
علت بیکاری عظیم
 فارغ‌التحصیلان
محمدعلی پورمختار نماینده بهار و کبودرآهنگ نیز با اشاره به جلسه غیرعلنی دیروز مجلس گفت: منصوری معاون وزیر کار نیز بدون ارائه راهکار برای حل معضل بیکاری، علت بیکاری موجود در جامعه را عدم ارتباط میان دانشگاه و صنعت و همچنین تعداد زیاد فارغ‌التحصیلان دانست.
نماینده بهار و کبودرآهنگ اظهار داشت: در جلسه دیروز کاظم جلالی رئیس‌مرکز پژوهش‌های مجلس در توضیحات خود درخصوص معضل بیکاری در جامعه عنوان کرد «وزارت کار، متولی ایجاد اشتغال در جامعه نیست و به طور دقیق مشخص نیست که چه وزارتخانه و نهادی مسئول و متولی ایجاد شغل است.»
پورمختار خاطرنشان کرد: همچنین در این جلسه سلمان خدادادی رئیس‌کمیسیون اجتماعی مجلس در توضیح علت بیکاری در کشور گفت «منابع تأمین مالی برای ایجاد اشتغال، دچار مشکلاتی است و در ادامه، آثار سوء اجتماعی ناشی از بیکاری در جامعه را تشریح کرد.»
واکنش لاریجانی
 به آمار وزیر کار
پورمختار همچنین گفت: پس از واکنش نمایندگان نسبت به این صحبت وزیر کار که آمار بیکاری در کشور 3/2 درصد است در پایان جلسه وی در اصلاح صحبت‌های خود عنوان کرد که 3/2 میلیون نفر است و 12/5 درصد بیکاری در جامعه را شاهد هستیم که این مطلب وی هم واکنش رئیس‌مجلس را به همراه داشت.
وی افزود: لاریجانی در واکنش به این صحبت وزیر کار عنوان کرد که آمار 3/2 میلیون نفر با 12/5 درصد همخوانی ندارد و نمی‌توان آن را با هم تطابق داد.
نماینده بهار و کبودرآهنگ همچنین اظهارداشت: موضوعاتی که در جلسات غیرعلنی مطرح شد هیچکدام جنبه غیرعلنی نداشت و می‌شد که جلسه به صورت علنی برگزار شود و همه در جریان آن قرار بگیرند که چه بحث‌هایی در حال انجام است.
پورمختار خاطرنشان کرد: مطالبی که در جلسه غیرعلنی در خصوص بحث اشتغال در کشور مطرح شد یکسری مسائل کلی بود و هیچ یک از مطالب ارائه شده حاکی از یک کار اجرایی و کارشناسی در این حوزه نبود. نماینده بهار و کبودرآهنگ در پایان گفت: آقایان 4 سال وقت تلف کردند و این در حالی است که باید نسبت به موضوع بیکاری شناخت می‌داشتند و اقدامی را صورت می‌دادند و اینکه دلایل بیکاری را که بارها ذکر شده آقای وزیر در جلسه امروز برشمرد، هنر نکرده.
تشکیل کارگروه پیگیری وضعیت اشتغال و بیکاری
علی لاریجانی رئیس‌مجلس در آغاز نشست علنی دیروز در سخنان کوتاهی درباره جلسه غیرعلنی خانه ملت، اظهار داشت: مسئله بیکاری یکی از موضوعاتی است که طبق فرموده مقام معظم رهبری، اولویت امسال کشور بوده و جزو موضوعات کلانی است که مجلس به جد آن را دنبال می‌کند.
رئیس‌مجلس تصریح کرد: وزیر کار در نشست غیرعلنی مجلس گزارشی را در بحث اشتغال ارائه کرد و هم کمیسیون اجتماعی و هم مرکز پژوهش‌های مجلس و هم نمایندگان مجلس نظراتشان را مطرح کردند و بنا شد در یک کارگروهی این نظام فکری پیگیری شود و امیدواریم این نظر امسال و سال‌های آینده تأثیرات خود را در حوزه اشتغال کشور بگذارد.
مصوبات نمایندگان
 و نطق‌های میان دستور
نمایندگان مجلس سازمان حفاظت از محیط زیست را مکلف کردند نیاز آبی زیست محیطی تالاب‌ها را تعیین کند و وزارت نیرو نیز مکلف به تأمین این نیاز آبی شد.
مجلسی‌ها همچنین در لایحه حفاظت، احیاء و مدیریت تالاب‌های کشور مصوب کردند که لطمه‌زنندگان به محیط زیست 3 تا 5 برابر خسارت وارده جریمه شوند.
خبر دیگر این که سؤال نماینده مردم مرند و جلفا از وزیر نیرو درباره علت اقدامات خلاف منافع ملی و مغایر سیاست‌های کلان اقتصاد مقاومتی در این وزارتخانه نیز اعلام وصول شد.
تعدادی از نمایندگان نیز در تذکری به رئیس‌جمهور خواستار نظارت دقیق‌تر بر نحوه هزینه‌کرد اعتبارات ستاد احیا و نجات دریاچه ارومیه شدند.
محمدرضا عارف نماینده تهران نیز در نطق میان دستور خود گفت: برجام موفقیت بزرگ تمام ارکان نظام است از تخریب آن و همچنین از معرفی آ‌ن به عنوان تنها نسخه شفابخش باید پرهیز شود و با تدابیر خردمندانه مورد رصد و مدیریت قرار گیرد.
سیدحسین نقوی حسینی نماینده ورامین نیز در نطق میان دستور خود گفت: وزیری در دولت یازدهم طبق گفته خودش 780 میلیارد تومان ثروت دارد که یک وزارتخانه باید ثروت این ‌آقا را مدیریت کند و وزیری در این دولت در جلسات و مذاکرات رسمی در یک ساعت جلسه نیم ساعت آن را خواب است و باید آن را بیدار کرد.