kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۲۱۹
تاریخ انتشار : ۲۷ فروردين ۱۳۹۳ - ۲۱:۵۳

اسرائیل: قورباغه به آمریکا بخورانیم بهتر از تحریک خرس روسی است (خبر ویژه)

تنش بر سر ماجرای اوکراین و الحاق کریمه به روسیه، به تنش در روابط آمریکا و رژیم صهیونیستی منجر شده است.
روزنامه صهیونیستی هاآرتص گزارش داد آمریکا به خاطر خودداری دولت اسرائیل از حمایت از موضع غرب بر سر بحران اوکراین و الحاق شبه جزیره «کریمه» به روسیه، ناخشنود است. اسرائیل در رای‌گیری مجمع عمومی سازمان ملل متحد درخصوص بحران کریمه، رای ممتنع داد و از موضع آمریکا حمایت نکرد.
هاآرتص می‌نویسد: در هفته‌های اخیر ناخشنودی و خشم کاخ‌سفید و وزارت امور خارجه آمریکا از بی‌طرفی اسرائیل در ماجرای اوکراین عمیق‌تر شده است. یک مقام ارشد آمریکایی تاکید کرد واشنگتن از بی‌طرفی اسرائیل در رخدادهای اوکراین و عدم حمایت از غرب، شگفت‌زده شده است. چرا که در اکثر رای‌گیری‌ها در سازمان‌ملل میان اسرائیل و آمریکا هماهنگی کامل وجود دارد و نحوه رای‌دهی آمریکا رای دادن اسرائیل را نیز تعیین می‌کند اما این‌بار اسرائیل تمرد کرده است.
هاآرتص افزود: مقامات وزارت خارجه اسرائیل گفته بودند، دلیل عدم حمایت از قطعنامه سازمان‌ملل در خصوص حفظ تمامیت ارضی اوکراین، اعتصاب وزارت امور خارجه اسرائیل بود که به مدت دو هفته در جریان بود و امکان رایزنی بر سر این بحران سیاسی جهانی را فراهم نکرده بود اما آمریکا این توضیح اسرائیل را رد کرده و گفته است، اسرائیل حتی به هیئت نمایندگی آمریکا در سازمان ملل نگفته بود که رای ممتنع خواهد داد.
لیبرمن وزیر رژیم صهیونیستی که خود زاده جمهوری‌های شوروی پیشین است، در مصاحبه با شبکه تلویزیون دولتی روس‌زبان‌های اسرائیل گفته بود «دلیلی نمی‌بینیم که به موضع‌گیری درباره این نزاع میان روسیه و آمریکا بر سر اوکراین کشانده شویم».
هاآرتص نوشت: اسرائیل نگران است که موضع‌گیری علیه روسیه در ماجرای اوکراین، موجب واکنش تند روسیه شده و به منافع مهم‌تر اسرائیل لطمه بزند».
هاآرتص به قدرت روسیه در دخالت و اثرگذاری در پرونده هسته‌ای ایران و سرنوشت حکومت سوریه اشاره کرده و نوشته است، برای اسرائیل اهمیت زیادی دارد که احتیاط کرده و موجب خشم روسیه نشود.
یک دیپلمات صهیونیست می‌گوید: برای ما آسان‌تر است که به آمریکایی‌ها قورباغه بخورانیم تا اینکه خشم خرس روسی را تحریک کنیم.
از سوی دیگر، تنشی که میان آمریکا و اسرائیل بر سر ماجرای اوکراین بوجود آمده است، موجب شد که نتانیاهو برای جلوگیری از خشم بیشتر آمریکا، سفر برنامه‌ریزی شده خود به روسیه را لغو کند.