kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۲۱۸۷
تاریخ انتشار : ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۰:۰۸
با نگاه بومی و مدیریت انقلابی

سپاه در تولید بنزین ایران را خودکفا کرد

با نگاه بومی و مدیریت انقلابی قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) سپاه پاسداران، بزرگترین پروژه پالایشگاهی جهان به لحاظ وسعت آماده افتتاح است.


با افتتاح این پالایشگاه که طی هفته جاری در بندرعباس رقم خواهد خورد کشور به خودکفایی بنزین می‌رسد این در حالی است که طی دولت یازدهم واردات بنزین به کشور 6 برابر شده است.
احداث این پالایشگاه گرچه از سال 1385 و با مشارکت دو شرکت خارجی کلید خورد اما با تنگ شدن حلقه محاصره اقتصادی بر کشور، شرکت‌های خارجی به یکباره عرصه ساخت این پالایشگاه را خالی کردند؛ از این رو در اواخر سال 89 اجرای آن به قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) واگذار گردید و این زمانی بود که طبق برنامه باید پالایشگاه مورد بهره‌برداری قرار می‌گرفت.
قرارگاه خاتم که خود در آن ایام اجرای فاز 13، فازهای 15 و 16 و فازهای 22 و 23 و 24 پارس جنوبی را در دست اجرا داشت به موضوع تهدید میعانات گازی و واردات بنزین کاملاً اشراف داشت و با نیروی انسانی متخصص و متعهد و تجهیزات منحصربه‌فرد خود و نیز تجربیاتی که در شرایط سخت تحریم به دست آورده بود به خوبی می‌دانست که باید با تمام نیرو و در کوتاه‌ترین زمان، این پروژه را به انجام برساند.
 نگاه قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) به توان درون‌زای کشور و بومی‌سازی دانش فنی در این پروژه باعث شد تا 67 درصد این ابرپروژه توسط مهندسی ایرانی به انجام برسد.
در بخش تأمین کالا نیز بیش از 70 درصد کالاهای مورد نیاز پروژه در داخل کشور تولید شد و این امر گام مهمی در جهت خوداتکایی و ایجاد بارقه امید در بین تولیدکنندگان داخلی بود. همچنین 100 درصد این پروژه در حوزه اجرا توسط نیروهای داخلی انجام شده که در مجموع می‌توان گفت میانگین سهم نیروهای داخلی در سه حوزه مهندسی، تأمین کالا و اجرا در پروژه میعانات گازی ستاره خلیج‌فارس 80 درصد می‌باشد.
به گفته سردار عبادالله عبداللهی فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) در شرایط اوج کار تا 17 هزار نفر به طور مستقیم در ساخت پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس مشغول فعالیت بودند.
سرانجام مشعل فاز نخست پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس در 22 اسفندماه 1394 روشن شد و در مهرماه سال 95 نیز تولید در واحد تقطیر فاز نخست این پالایشگاه آغاز گردید.
در حال حاضر نیز محصولاتی چون گازوئیل، نفت سفید و نفتا با کیفیتی مناسب در این پالایشگاه تولید می‌شود و فاز نخست آن آماده رسیدن به رکورد تولید 12 میلیون لیتر بنزین در روز با کیفیت بالاست که این خود گام بلندی در جهت خودکفایی کشور در تولید این محصول و بی‌نیازی از واردات آن می‌باشد.
اگر تولید بنزین کشور را حدود 60 میلیون لیتر در نظر بگیریم، این پالایشگاه با تولید 36 میلیون لیتر بنزین معادل 60 درصد بنزین تولیدی کل پالایشگاه‌های کشور تولید بنزین خواهد داشت و ایران را از واردکننده بنزین به یکی از بزرگترین صادرکنندگان بنزین تبدیل خواهد کرد.
از منظر کیفی، هم در ساخت پالایشگاه و هم در بخش کیفیت فرآورده‌های تولیدی، نتایج آزمایش‌ها و بررسی‌ها نشان‌دهنده کیفیت بالای ساخت و نیز فرآورده‌های این پروژه است که این امر با توجه به معضل آلودگی هوای کلان‌شهرها می‌تواند نوشداروی مؤثری برای آن باشد.  
گفتنی است پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس با ظرفیت پالایش ۳۶۰ هزار بشکه میعانات در روز در قالب سه فاز 120 هزار بشکه‌ای با هدف تولید بنزین، گازوییل، گاز مایع و سوخت جت در 25 کیلومتری بندرعباس به مساحت ۷۰۰ هکتار احداث شده است.
واردات بنزین طی دولت روحانی 6 برابر شد
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس چندی پیش از واردات 6 برابری بنزین در دولت حسن روحانی خبر داد.حسینعلی حاجی‌دلیگانی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، با بیان اینکه در طی 8 سال سهمیه‌بندی و استفاده از کارت سوخت، مصرف بنزین ثابت ماند و سی‌ان‌جی وارد سبد مصرف شد، تاکید کرد: با حفظ کارت سوخت می‌توانیم وابستگی کشور به خارج از مرزها را کاهش دهیم. براساس آمارهای رسمی واردات بنزین از سال 91 تا 95، 6 برابر شده و از روزانه 2 میلیون لیتر در روز به 12 میلیون لیتر افزایش پیدا کرده است.لازم به یادآوری است که چند روز پیش هم در ادامه رکوردشکنی‌های دولت یازدهم در واردات بنزین، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‎های نفتی ایران از کمبود 15 میلیون لیتر تولید بنزین در کشور خبر داد. ریاحی افزود: میانگین مصرف بنزین در بازه زمانی ٢٥ تا ٣٠ اسفندماه پارسال نسبت به دوره مشابه سال پیش از آن 5/3 درصد و مصرف غیر نیروگاهی گازوئیل در ١٣ روز نخست امسال حدود 2/12 درصد رشد داشته است.