kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۲۱۸۲
تاریخ انتشار : ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۰:۰۷

بانک مرکزی: هزینه‌های دولت یازدهم 73 درصد رشد کرده است

بر اساس آمار‌های بانک مرکزی هزینه‌های جاری دولت روحانی که به نوعی ریخت‌و‌پاش‌های دولت محسوب می‌شود، حدود 73 درصد رشد کرده است.


گروه اقتصادی-

طی سال‌های اخیر بسیار شنیده‌ایم که مسئولان دولت یازدهم از کمبود منابع مالی برای پرداخت یارانه، فعالیت‌های عمرانی و کمک به بخش تولید سخن گفته‌اند.
به عنوان نمونه چنانچه تسنیم گزارش داده است، اخیراً حسین عبده‌تبریزی یکی از مشاوران اقتصادی دولت یازدهم که برای دفاع از عملکرد دولت آقای روحانی در تلویزیون سخن می‌گفت، در توجیه دلایل رکود اقتصادی گفته بود که «این دولت پولی نداشته که خرج اقتصاد کند».
علی‌رغم اینکه مسئولان شعار بی‌پولی سر می‌دهند و به‌عوض دولت‌های گذشته را به خرج‌های بی‌حساب و کتاب متهم می‌کنند، نماگرهای اقتصادی بانک مرکزی حکایت دیگری از رشد هزینه‌های جاری در دولت‌های مختلف دارد.
بر اساس نماگر بانک مرکزی، هزینه‌های جاری در دولت نهم از 59‌هزار و 775 میلیارد تومان در پایان سال 84 (به عنوان نخستین سال کاری دولت نهم)، با 2/5 درصد کاهش به 58 هزار و 272 میلیارد تومان در پایان سال 87 (به عنوان آخرین سال کاری دولت نهم)، کاهش پیدا کرد.
همچنین نرخ رشد هزینه‌های جاری در دولت دهم از 59 هزار و 378 میلیارد تومان در پایان سال 88 نیز (به عنوان نخستین سال کاری دولت دهم) با 49/8 درصد افزایش به 89 هزار میلیارد تومان در پایان سال 91 (به عنوان آخرین سال کاری دولت دهم)، افزایش پیدا کرد. به عبارت دیگر هزینه‌های جاری در ابتدای دولت نهم از 59 هزار میلیارد تومان به 89 هزار میلیارد تومان در پایان دولت دهم که معادل 50 درصد افزایش می‌شود، رشد نمود.
البته در این زمینه گفتنی است که طبق آمار بانک مرکزی میانگین رشد سالیانه هزینه‌های جاری در دولت نهم 15 درصد و در دولت دهم نیز نزدیک به 12 درصد رشد کرده که طی هشت سال میانگین رشد سالیانه دو دولت نهم و دهم 13/5 درصد می‌شود. حال بررسی آمار مربوط به دولت یازدهم (دولت حسن روحانی) نشان می‌دهد هزینه‌های جاری در سال 92 (به عنوان نخستین سال کاری این دولت) از نزدیک به 120 هزار میلیارد تومان با 73 درصد افزایش به 208 هزار میلیارد تومان در سال 95 (به عنوان آخرین سال کاری دولت یازدهم) افزایش پیدا کرده است.همچنین طبق آمار بانک مرکزی میانگین رشد سالیانه هزینه‌های جاری در دولت یازدهم حدود 24 درصد می‌شود.
حال، مقایسه آمار‌های موجود به خوبی نشان می‌دهد که دولت فعلی در زمینه هزینه‌های جاری نسبت به دولت قبل بی‌انضباط‌تر بوده و ریخت و پاش بیشتری داشته است، چه اینکه هم میانگین سالیانه رشد هزینه‌های جاری از 13/5 درصد در دولت قبل به 24 درصد افزایش داشته و هم نسبتی که نشان می‌دهد هر دولت چقدر هزینه‌های جاری را نسبت به ابتدای تصدی‌گری خود افزایش داده از منفی 2/5 درصد در دولت نهم به 73 درصد در دولت یازدهم افزایش پیدا کرده است. ضمن اینکه صندوق بین‌المللی پول نیز چندی پیش در گزارش اخیر خود دولت یازدهم را رکورددار ریخت و پاش هزینه‌ای در ایران معرفی و اعلام کرد این دولت نسبت به دولت قبل از خود دو برابر خرج کرده است در حالی که وضعیت اشتغال و درآمد مردم بدتر شده است. بررسی آمارهای منتشر شده از سوی صندوق بین‌المللی پول نشان می‌دهد دولت یازدهم پرخرج‌ترین دولت ایران بوده است و در چهار ساله فعالیت خود 74 هزار میلیارد تومان هزینه داشته است. با وجود گسترش بیکاری و رکود و کاهش سطح درآمدی مردم در چهار ساله فعالیت دولت یازدهم، هزینه کرد این دولت نسبت به دولت قبل تقریبا دو برابر بوده است. در چهار ساله 2009 تا 2012 که برابر با دوره فعالیت دولت دهم است. هزینه کرد دولت بالغ بر 39 هزار میلیارد تومان گزارش شده بود.
ضمن اینکه بر خلاف سخنان عبده تبریزی که گفته بود دولت پولی ندارد که خرج کند و پاسخ داده شد که اگر دولت پولی نداشته خرج کند پس چگونه این همه بر میزان و رشد هزینه‌های جاری خود (که به نوعی ریخت و پاش‌های دولت محسوب می‌شود) افزوده است؟ باز هم آمار‌های صندوق بین‌المللی پول گواه دیگری بر وضعیت نسبتا مناسب دولت فعلی در زمینه درآمد‌ها می‌باشد.
بر اساس گزارش صندوق بین‌المللی پول، درآمد‌های دولت یازدهم، طی چهار سال فعالیت خود با 63 درصد افزایش نسبت به دولت دهم که 408 هزار میلیارد تومان درآمد داشت به 668 هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است.