kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۲۰۸۵
تاریخ انتشار : ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۱:۴۶

آغاز انتخابات سرنوشت‌ساز فرانسه در سایه تدابیر شدید امنیتی

انتخابات ریاست جمهوری فرانسه تحت شدیدترین تدابیر امنیتی امروز در حالی برگزار می‌شود که به دنبال حادثه تروریستی پنج‌شنبه گذشته نظرسنجی‌ها از افزایش بخت و اقبال نامزد حزب راست یعنی «ماری لوپن» حکایت دارد. «لوپن به دنبال خروج از اتحادیه اروپاست.»


سرویس خارجی -

 انتخابات ریاست جمهوری فرانسه در سایه حوادث تروریستی دو سال اخیر و همچنین حادثه پنج‌شنبه گذشته شانزلیزه و اقبال رو به افزایش فرانسوی‌ها به نامزد حزب راست می‌تواند پایانی بر دستاوردهای نیم قرن گذشته اتحادیه اروپا باشد.
فرانسه کشور مهمی در اتحادیه اروپا محسوب می‌شود و اگر بعد از خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، فرانسوی‌ها به ماری لوپن «اروپا‌گریز» رای بدهند او نیز زمینه خروج فرانسه از اتحادیه اروپا را فراهم کرده و احتمالا آخرین میخ را بر پیکر اروپای متحد خواهد زد.
امروز 11 نامزد برگزیده احزاب و جنبش‌های مستقل فرانسه خود را در معرض رای مردم قرار می‌دهند. بر اساس گزارش‌ها 5 نفر از بین 11 نامزد بخت بیشتری برای پیروزی دارند. در پایان دور اول، دو نامزدی که بیشترین آرا را کسب کنند در مرحله دوم به رقابت برای کسب پست ریاست جمهوری می‌پردازند که زمان رای‌گیری آن، 17 اردیبهشت خواهد بود.
اهمیت انتخاب بیست و پنجمین انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه علاوه بر تاثیرپذیری از «برگزیت»، متاثر از حوادث داخلی این کشور است که در دو سال گذشته منجر به کشته شدن بیش از 240 نفر در حملات تروریستی شده است. در این راستا «مارین لوپن» توانسته با استفاده از نگرانی فرانسوی‌ها در رقابت‌های درون حزبی با اقبال بیشتری روبرو شود؛ تا جایی که اکنون سیاستمداران فرانسه نگران موفقیت او در ورود به دور دوم انتخابات هستند.
لوپن با شعار «خروج فرانسه از اتحادیه اروپا و مخالفت با ورود مهاجران» تلاش کرده راهکاری برای دومین دغدغه مردم کشورش که بحث بیکاری است ارائه دهد. نظرسنجی موسسه «ایفوپ»  به عنوان معتبرترین موسسه نظرسنجی فرانسه نشان می‌دهد معضل بیکاری از دید 63 درصد فرانسوی‌ها، پس از مسئله مبارزه با تروریسم با 64 درصد، در رده دوم مطالبات آنها قرار دارد. از دید «لوپن» راهکار ارتقا جایگاه اقتصادی و سیاسی فرانسه، کاستن از شمار بیکاران و پایان دادن به حوادث تروریستی در تحقق «برگزیت»، استفاده دوباره از واحد پولی فرانک و بستن مرزها به روی مهاجران است.
حادثه روز پنج شنبه گذشته در «شانزلیزه» پاریس که باعث جان باختن یک افسر پلیس و زخمی شدن سه تن شد،  نه تنها وضعیت فرانسه بلکه وضعیت اتحادیه اروپا را متاثر کرده است، زیرا در آخرین نظرسنجی انجام شده توسط موسسه «ایفوپ» 51 درصد نیروهای پلیس فرانسه به لوپن رای خواهند داد که قول داده در صورت پیروزی علاوه بر اجرای سیاست‌های ضدمهاجرتی، 15 هزار پلیس جدید استخدام کند.
رویترز نیز گزارش داد ، نظرسنجی موسسه «اودوکسا» که روز جمعه در نشریه «لوپوینت» منتشر شده نشان می‌دهد که میزان محبوبیت مارین لوپن رهبر جبهه ملی فرانسه پس از حمله اخیر پاریس با افزایش روبرو شده ولی« امانوئل ماکرون» نامزد میانه‌رو و مستقل ریاست جمهوری همچنان می‌تواند لوپن را در دور نخست و همین طور رقابت نهایی دور دوم شکست دهد. براساس گزارش‌ها بیش از 50 هزار پلیس و 7 هزار نیروی نظامی وظیفه تامین امنیت انتخابات را برعهده دارند.