kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۲۰۴۸
تاریخ انتشار : ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۳:۵۸

به رئیسی حمله می‌کنند اما صلاح نیست گذشتة روحانی را شخم بزنند!(خبر ویژه)

شبکه دولتی انگلیس می‌گوید مواضع حسن روحانی در گذشته تا همین اواخر مانند مواضع سایر نیروهای انقلاب بوده اما اصلاح‌طلبان از سر مصلحت و به خاطر استفاده از وی، حملاتی را که علیه دیگران مطرح می‌کنند، درباره او مطرح نمی‌کنند.


بی‌بی‌سی در تحلیلی، با اشاره به حملات چندماه اخیر علیه آیت‌الله رئیسی به خاطر اعدام منافقین در سال 67 نوشت: در سابقه روحانی نیز نمونه‌های قابل توجهی وجود دارد. برای نمونه در حالی که دولت روحانی در سال‌های اخیر از تلاش برای لغو مجازات اعدام حمایت کرده، او مردادماه 1359 پیشنهاد کرده بود «توطئه‌گرها را خوب است که در مراسم نمازجمعه بیاورند و به‌دار آویزان کنند تا مردم مشاهده کنند و تاثیرش، تاثیر بیشتری باشد.» او در این دوره به طور فعال درگیر پاکسازی گروه‌های مخالف جمهوری اسلامی بوده است: «مسئله بعدی،  مسئله تصفیه بوده است. ما بحمدالله موفق شدیم دو گروه مفسد منافقین و پیکاری‌ها را در صدا و سیما متلاشی کنیم. همه آنها را شناسایی کردم.  تمام عوامل  مهم آنها دستگیر شدند.»
بی‌بی‌سی می‌افزاید: چنین اظهارنظرهایی از سوی حسن روحانی، صرفا به دهه نخست انقلاب ایران محدود نمی‌شود. او پس از سرکوب دانشجویان معترض در تیرماه 1378، معترضان را شرور، مزدور، وابسته و فاسد خواند و گفت: «اینها خیلی پست‌تر و حقیرتر از آن هستند که بخواهیم نسبت به آنها تعبیر حرکت براندازی را مطرح کنیم... اگر منع مسئولین نبود مردم ما، جوانان مسلمان، غیور و انقلابی ما با این عناصر اوباش به شدیدترین وجه برخورد می‌کردند.» او در بهمن‌ماه سال 1389 هم با ضدانقلابی خواندن تظاهرات جنبش سبز خواستار اقدام قوه قضائیه شد و در دی ماه 1392 راهپیمایی 9 دی که توسط حامیان حکومت علیه معترضان به نتیجه انتخابات انجام شد را نشانه بصیرت دانست و در سال 1394 نیز آن را «روز دفاع ملت ایران از خاندان رسالت، نظام و ولایت‌فقیه و ولی‌فقیه» توصیف کرد.
به عبارت دقیق‌تر، او حدفاصل سال 59 تاکنون به طور معمول از سرکوب معترضان و مخالفان حکومت حمایت کرده است. او در اقدامی دیگر، مصطفی پورمحمدی را به عنوان وزیر دادگستری کابینه خود انتخاب کرد و گفت که از حضور او در کابینه‌اش خوشحال است.
در یک نمونه دیگر، ستایش حسن روحانی از اقدامات خودش در زمینه «طرح اجباری شدن حجاب در ادارات مربوط به ارتش» است. او در کتاب خاطراتش تاکید می‌کند که پس از اجرای موفق این طرح در ستاد ارتش، به اجرای طرح در نیروهای سه‌گانه تحت نظر ارتش می‌پردازد: «به پادگان دوشان تپه رفتم و همه کارمندان زن را که تعداد آنها هم زیاد بود در سالنی جمع و درباره حجاب صحبت کردم. در آنجا زن‌ها خیلی سر و صدا راه انداختند، اما من قاطعانه گفتم: این دستور است و سرپیچی از آن جایز نیست... به دژبان دستور داده‌ایم از فردا هیچ زن بی‌حجابی را به پایگاه راه ندهند.»
آقای روحانی در خاطره دیگری نوشته است که خودش در دوران دبستان در عالم بیداری در حال وضو گرفتن شیئی نورانی مکعب مستطیلی را دیده که «افرادی هم داخل این هودج نورانی نشسته» بودند و به سمت مشهد حرکت می‌کرده است.
بی‌بی‌سی با اشاره به اینکه در موارد مشابه به افراد دیگر حمله می‌شود، می‌نویسد: اصلاح‌طلبان  تمایلی برای برجسته کردن چنین مواردی ندارند. آنها بین مواضع کنونی حسن روحانی و خواسته‌های خودشان هم‌پوشانی بیشتری می‌بینند و شخم زدن گذشته رئیس‌جمهور و یا تاکید بر جنبه‌های خاصی از کارنامه‌ او را ضروری نمی‌یابند. در واقع اصلاح‌طلبان ترجیح می‌دهند از این نمونه علیه طیف اصولگرا بهره‌برداری کنند و تمایلی برای اینکه بازخواست از روحانی مطرح شود، نشان نداده‌اند.
آنها می‌دانند که چنین مباحثی می‌تواند دامن برخی چهره‌های مهم اصلاح‌طلبان را به خاطر اقدامات‌شان در دوران آیت‌الله خمینی بگیرد.
شبکه دولتی انگلیس نوشت: نکته مهم دیگر اما به تغییرات رفتاری و گفتاری حسن روحانی برمی‌گردد او نیز مانند اکبر هاشمی رفسنجانی تغییر کرده است. در ادبیات او اکنون مفاهیمی که معطوف به تامین حقوق شهروندان، آزادی سیاسی و آزادی بیان باشند، برجستگی بیشتری پیدا کرده است.