kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۱۹۴۶
تاریخ انتشار : ۳۰ فروردين ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۱
کدخدایی:

اخبار منتشر شده درباره صلاحیت نامزدها نادرست و کذب است

سخنگوی شورای نگهبان با انتقاد از انتشار خبرهای کذب در خصوص انتخابات و بررسی صلاحیت‌ها تاکید کرد: این خبرها هیچ‌کدام صحت نداشته و دستور جلسه رسمی روز چهارشنبه شورای نگهبان بررسی صلاحیت داوطلبان ریاست جمهوری بود.


به گزارش ایسنا، عباسعلی کدخدایی در صفحه شخصی خود نوشت: ملاقات‌های متعدد، حضور در مجلس و دیدار با جمعی از نمایندگان محترم، بررسی برخی از پرونده‌ها، و نهایتا مصاحبه زنده در شبکه العالم بخشی از کارهای روز گذشته بود. البته مجددا خبرهای کذب دیگری در خصوص انتخابات و بررسی صلاحیت‌ها منتشر شد که هیچ کدام صحت نداشت.
وی درباره جلسه عمومی دیروز شورای نگهبان نیز نوشت: روز چهارشنبه ۳۰ فروردین ماه جلسه عمومی شورای نگهبان برقرار بود و دستور جلسه نیز بررسی صلاحیت داوطلبان ریاست جمهوری است. اولین فرصت قانونی اعلام نظر نیز پنج‌شنبه ۳۱ است.
شورای نگهبان در مورد داوطلبان هنوز هیچ تصمیمی نگرفته است
نجات‌الله ابراهیمیان عضو حقوقدان شورای نگهبان نیز در گفت‌و‌گو با میزان با تاکید بر این نکته که شورای نگهبان در مورد داوطلبان هنوز هیچ تصمیمی نگرفته است از ورود به بحث صلاحیت‌ها در روز چهارشنبه خبر داد.
وی اظهار داشت: قبلا جلسات مقدماتی داشتیم ولی روز چهارشنبه [دیروز] روزی است که وارد بحث می‌شویم؛ ما باید در جلسات رسمی تصمیم‌گیری کنیم. ابراهیمیان در پاسخ به این سؤال که «اگر شورای نگهبان بخواهد صلاحیت 1636 نفر از نامزدهای انتخابات را بررسی کند وقت زیادی از این شورا گرفته خواهد شد؛ آیا شورای نگهبان در مهلت پیش‌بینی شده می‌تواند نتایج بررسی صلاحیت‌ها را اعلام کند؟» گفت: قطعا آدمی که سواد ندارد و برای انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کرده، وقت زیادی از شورای نگهبان نخواهد گرفت.
 وی افزود: عده‌ای که روشن است صلاحیتشان موجود نیست، خیلی وقت ما را نخواهند گرفت. ابراهیمیان در پاسخ به این سؤال که «آیا شورای نگهبان قبل از اعلام عمومی به داوطلبان شاخصی که صلاحیتشان در این شورا احراز نمی‌شود خبر می‌دهد تا خود آنها پیش از اعلام عمومی، از انتخابات ریاست جمهوری انصراف دهند یا خیر» گفت: در مورد اینکه ]شورای نگهبان‌[ خبر بدهد یا ندهد، قبول بشود یا رد بشود، بررسی‌های مقدماتی را انجام داده‌ایم ولی هنوز هیچ تصمیم قانونی اداری قابل ابلاغی را نگرفته‌ایم.
تشکیل کمیته بررسی تخلفات انتخاباتی در وزارت کشور
وزیر کشور گفت: کمیته بررسی تخلفات انتخاباتی به منظور بررسی تبلیغات و فعالیت‌های انتخاباتی در وزارت کشور تشکیل شد. عبدالرضا رحمانی ‌فضلی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این‌که «ما در وزارت کشور همانند دوره‌های قبل انتخابات، کمیته بررسی تخلفات انتخاباتی را تشکیل دادیم» اظهار کرد: این کمیته مخصوص بررسی تبلیغات و فعالیت‌های نامزدهای انتخابات، حامیان آنها و احزاب و گروه‌های سیاسی در رسانه‌های مکتوب و مجازی است. وی در پاسخ به این پرسش که آیا تخلفی هم تاکنون گزارش شده است تصریح کرد: بله گزارش‌های متعددی از سوی نامزدها و ستادهای آنها به ما رسیده است و دوستان ما هم در حال بررسی این گزارش‌ها هستند. وزیر کشور در پایان افزود: اگر در بررسی‌های خود به این نتیجه برسیم که تخلفی از قانون انجام شده است، حتما گزارش آن را به کمیته بررسی تخلفات انتخاباتی در قوه قضاییه ارجاع می‌دهیم.  پیش از این نیز سخنگوی شورای نگهبان از وزارت کشور خواسته بود که کمیته بررسی تخلفات انتخاباتی را تشکیل دهد.  کدخدایی در این زمینه به ایسنا گفته بود: «گزارش‌های متعددی در خصوص تبلیغات زودهنگام و تخریب نامزدهای احتمالی به شورای نگهبان ارسال شده است. شورای نگهبان با دقت فعالیت‌ها را رصد می‌کند و این موارد را در بررسی صلاحیت‌ها مد نظر قرار خواهد داد. انتظار داریم همه رسانه‌ها اعم از صدا و سیما، رسانه‌های مکتوب و همچنین رسانه‌های مجازی بر اساس قانون عمل کنند و از تبلیغ له یا علیه افراد خودداری کنند. همانطور که طبق قانون استفاده از بیت‌المال در تبلیغات انتخاباتی منع شده است و هیچ یک از افراد نباید از امکانات بیت‌المال استفاده کنند، شورای نگهبان این رفتار‌ها را مد نظر قرار خواهد داد. وزارت کشور با تشکیل هر چه سریع‌تر کمیسیون بررسی تبلیغات انتخابات، اقدامات لازم را انجام دهد.»