kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۱۹۲۷
تاریخ انتشار : ۳۰ فروردين ۱۳۹۶ - ۲۱:۴۹
تشریح برنامه‌های کاروان ورزشی ایران در باکو

هدف گذاری ایران حفظ جایگاه دومی در بازی‌های کشورهای اسلامی است

دبیرکل کمیته ملی المپیک برنامه‌های کاروان ورزش ایران در بازیهای کشورهای اسلامی که به میزبانی باکو برگزار می‌شود را تشریح کرد.


شاهرخ شهنازی سرپرست کاروان ایران در این دوره از مسابقات با اشاره به تاریخچه این رقابتها عنوان کرد: اولین دوره از بازیهای کشورهای اسلامی در سال ٢٠٠٥ در عربستان برگزار شد که ایران با ١٣٠ ورزشکار در ١٣ رشته شرکت کرد و با ١٠ طلا، ٩ نقره و ١١ برنز به جایگاه چهارم رسید. قرار بود دومین دوره این رقابتها در ایران برگزار شود که با کارشکنی‌ها به ایران نرسید. در سال ٢٠١٣ سومین دوره این مسابقات در اندونزی برگزار شد که ایران با ٨٨ ورزشکار ، ٣٠ طلا ، ١٧ نقره و ١٢ برنز به رتبه دوم دست پیدا کرد.
چه رشته‌هایی از ایران حضور دارند؟
وی افزود: کشتی(فرنگی - آزاد)، زورخانه ای، جودو و دوومیدانی(نابینایان)، بوکس، تنیس، والیبال، ژیمناستیک، کاراته، تیراندازی، وزنه برداری، ووشو، جودو، شنا شیرجه و واترپلو، تنیس روی میز، دوومیدانی وتکواندو رشته‌های اعزامی ایران به این مسابقات هستند. وی با اشاره به زمان اعزام تیم‌های ورزشی کاروان ایران به این رقابتها تصریح کرد: اعزام‌ها از ١٨ اردیبهشت با رشته والیبال آغاز خواهد شد. مسابقات والیبال نیز ٢١ اردیبهشت آغاز می‌شود. رشته‌های تنیس، بوکس و ژیمناستیک نیز ١٩ اردیبهشت اعزام خواهند شد و مسابقات آنها از ٢٢ و ٢٣ اردیبهشت آغاز می‌شود. شنا، شیرجه و واترپلو- کاراته- جودو- جودو نابینایان- تیراندازی و وزنه برداری ٢٠ اردیبهشت اعزام می‌شوند و مسابقات آنها ٢٢ و ٢٣ همان ماه آغاز می‌شود. تکواندو، دوومیدانی و دوومیدانی نابینایان نیز نیز ٢٣ اعزام خواهند شد و مسابقات آنها از ٢٦ اردیبهشت آغاز می‌شود. گروه ششم نیز تنیس روی میز و کشتی فرنگی و آزاد هستند که ٢٥ اردیبهشت اعزام می‌شوند ومسابقات آنها ٢٨ و ٢٩ همان ماه برگزار می‌شود. گروه آخر نیز تیم‌های زورخانه‌ای و ووشو هستند که ٢٧ اردیبهشت اعزام خواهند شد.
تعداد اعضای کاروان ورزش ایران
سرپرست کاروان ایران در بازیهای همبستگی کشورهای اسلامی با بیان اینکه هیچ مشکلی در خصوص بلیط و پرواز وجود ندارد و هماهنگی‌ها با سه شرکت هواپیمایی انجام شده افزود: کاروان ما ٢٧٥ تا ٢٨٠ نفر است و شامل ١٣٠ مرد و ٣١ تا ٣٥ بانو و ١٠٠ تا ١٠٦ همراه خواهد بود. کارتهای شناسایی و ثبت نام‌ها نیز همگی انجام شده و هیچ مشکلی وجود ندارد.
یک بانو پرچم دار کاروان ایران می‌شود
سرپرست کاروان ایران در بازیهای کشورهای اسلامی عنوان کرد: در نظر داریم ترجیحا یکی از خانم‌های شرکت‌کننده که هم از لحاظ مدال آوری و هم حجاب نماد خوبی برای جمهوری اسلامی باشد به عنوان پرچم دار کاروان ایران معرفی شود.
تصور نمی‌کردیم کشتی پهلوانی حذف شود
شهنازی در پاسخ به این دلیل که علت اصلی حذف کشتی پهلوانی از بازی‌های کشورهای اسلامی چیست؟ گفت: به هر حال این رشته علیرغم فعالیت در آسیا خیلی سازمان یافته نیست. فدراسیون بین‌المللی ما نیز پیگیری‌های زیادی در این خصوص کرد. ما تصور حذف رشته را نداشتیم که ناگهان اعلام شد. به نظرم آذربایجان به خواسته اش رسید. آنها خیلی علاقه‌مند بودند که باستانی در ٤ رشته اصلی اش برگزار شود که این اتفاق افتاد.نمی توانم بگویم این اتفاق به صرف اختلاف سلیقه بود.
هدف گذاری ما حفظ جایگاه دومی در بازی هاست
شهنازی در پاسخ به این سؤال که چه نتیجه‌ای را برای کاروان ایران مطلوب می‌داند گفت: آذربایجان به شدت دنبال این است که با فاصله اول شود و هدف گذاری باید به صورتی باشد که جایگاهمان را حفظ کنیم.