kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۱۹۲۵
تاریخ انتشار : ۳۰ فروردين ۱۳۹۶ - ۲۱:۴۹
نگاهی به دیروزنامه‌های زنجیره‌ای

اینکه می‌گویند اشتغال ایجاد نشده عوام‌فریبی است!


سرویس سیاسی -
روزنامه زنجیره‌ای بهار در سر مقاله خود با عنوان «پایانی بر توهم همه توانی» این بار دلیل ناکارآمدی و عدم تحقق وعده‌ها از سوی رئیس‌جمهور را داشتن ایده‌ وهم‌آلود «همه توانی رئیس‌جمهور» توسط مردم و تکرار شعار نخ‌نمای «نگذاشتند رئیس‌جمهور کار کند» عنوان کرد و نوشت : « [باید] در گام اول از خود سؤال کنیم که «ما دقیقاً از روحانی - در حوزه‌های مختلف سیاسی و اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی- چه می‌خواهیم؟»، و سپس امکان حداقلی و حداکثری مانور و بازی فرد رئیس‌جمهور را در سپهر نظم سیاسیِ پیدا و پنهان ِمستقر برآورد و محاسبه ‌نماییم، و بعداً با توجه به تقسیم‌بندی اهداف ممکن و ناممکن؛ و بررسی جمیع شرایط، از خود بپرسیم آیا وعده‌ای بود که روحانی می‌توانست عملیاتی‌اش کند و نکرد؟ و از آن مهم‌تر آیا اساساً آن وعده قابل عملیاتی شدن توسط شخص رئیس‌جمهور است یا نه؟ و در گام بعدی اگر وعده‌ای قابل اجرا شدن است و نشده است، آیا بهتر نیست که فرصتی دیگر در اختیار «روحانی» بگذاریم تا امور را بیشتر به‌سامان کند».
نگارنده البته فراموش کرده که این سؤالات را نیز به سؤال‌های مطرح شده اضافه کند که آقای رئیس‌جمهور که به قول خودشان از ابتدای انقلاب تاکنون در سطوح عالی مدیریتی کشور قرار داشته‌اند آیا از میزان قدرت مانور رئیس‌جمهور اطلاع نداشته‌اند؟ آیا طرح وعده‌های غیرقابل تحقق از سوی وی نوعی عوام فریبی و صرفا برای کسب رای نبوده؟ چرا رئیس‌جمهور وعده‌هایی داده که عملیاتی شدن آن در توان و حیطه اختیاراتش نیست؟ و اساسا رئیس‌جمهوری که طی 4 ساله گذشته از بی‌سابقه‌ترین اختیارات در بین روسای‌جمهور گذشته در مذاکره مستقیم با آمریکا، توافق با غرب و تعلیق و بتن‌ریزی در دستاوردهای هسته‌ای و ... برخوردار بوده دیگری چه اختیاراتی برای عمل به وعده‌های خود می‌خواسته که نداشته است؟
 روزنامه ایران ارگان دولت در سر مقاله خود با عنوان «آزادی، حلقه وصل دانشگاه و جامعه» تلاش کرده سیاست انتخاباتی رئیس‌جمهور در فرار از مسائل اقتصادی، تغییر زمین بازی و پررنگ کردن مسائلی چون آزادی جوانان، دسترسی آزاد به اطلاعات، حقوق شهروندی و... را دنبال کند. این روزنامه نوشت: « در مقاطعی از درون انقلاب اصلاحات [دانشگاه] گاه تا حد عقل نقاد جامعه ارتفاع گرفته و گاه در دورانی نظیر دولت پیشین تا مرحله نهادی منفعل و در خود فرو رفته تنزل یافته است....تجربه نشان داده است که حلقه وصل میان دانشگاه، جامعه و سیاست عنصر آزادی و احساس امنیت در دانشگاه است....خوشبختانه دولت اعتدال توانست بخشی از این شرایط ذهنی و عینی را بهبود بخشد».
تلاش جریان تشکیلاتی و رسانه‌ای حامی دولت برای انحراف افکار عمومی جامعه از مطالبات به حق خود از روحانی در حوزه اقتصاد به اقدامات دولت وی در حوزه فرهنگ و دانشگاه در حالی است که، تدبیر و امیدی‌ها در این حوزه نیز کارنامه چندان موفق و درخشانی نداشته‌اند.
لغو ده‌ها سخنرانی نقادانه در دانشگاه‌ها از سوی دولت، سكوت و انفعال حاكم بر فضاي دانشگاه‌‌ها در ایام بسیار مهم انتخابات و ممنوعیت حضور و سخنرانی نمایندگان بزرگترین و مهم‌ترین تشکل‌های دانشجویی منتقد دولت در مراسمات مهمی چون 16 آذر نشان می‌دهد که دولت یازدهم، فضاي دانشگاه‌ها را در جهت دلخواه خود بسته است و ادعاي بازتر شدن فضاهاي دانشجويي، در عمل كاملاً وارونه است.
توهین روزنامه زنجیره‌ای به هاشمی رفسنجانی
روزنامه زنجیره‌ای شرق در گزارشی با عنوان «هاشمی به روایت زیباکلام و جلایی‌پور» نکاتی را مطرح کرد که توهین به آن مرحوم تلقی می‌شود.
بر اساس گزارش این روزنامه زنجیره‌ای زیباکلام گفته است: هاشمی با اندک زیادی تسامح، لیبرال بود؛ نه به این معنا که تعلق به مشرب جان استوارت میل داشت یا به مکتب نئولیبرال‌ها، یقینا او با این مکاتب آشنایی نداشت؛ اما وقتی تجربه شخصی با چنین کسانی داشته باشیم و آنان را از نزدیک ببینیم و با آنان سخن بگویم، می‌بینید که من چندان بیراه نمی‌گویم.
فارغ از این که لیبرال خواندن مرحوم هاشمی توهین به ایشان تلقی می‌شود توهین دیگر زیباکلام ناآشنا خواندن هاشمی به مکاتب سیاسی است، از نظر وی هر چند هاشمی اطلاعی از نظریات سیاسی اندیشمندان لیبرال و ...نداشت ولی در عمل بر همان مسیر و مرام حرکت می‌کرد.
جالب است بدانیم که آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در خطبه‌های نماز جمعه 12 تیر 1360 خود لیبرال‌هایی را که خود را مسلمان می‌خواندند دروغگو خوانده و گفته بود: این نفاق است که لیبرال‌ها می‌گویند ما مسلمانیم اما تفاوت این است که اسلام آنها هم از نظر فکری و عملی فاصله دارد. این دو جریان نفاق کاملا متضادند یکی در اقتصادش مارکسیسم است و یکی سرمایه‌داری که در دنیا کاملا مقابل هم هستند ولی در ایران موقتا با هم متحدند.
سؤالی که شرق به آن پاسخ نداد
روزنامه زنجیره‌ای شرق در شماره دیروز خود به نامه‌های حجت‌الاسلام رئیسی به روحانی و رئیس‌صدا و سیما پرداخت و نوشت: حسن روحانی رئیس‌جمهور است. یک رئیس‌جمهور علاوه بر اینکه به حکم قانون وظایفی برعهده دارد، در عرف این سمت نیز کارهایی را باید انجام دهد.
در ادامه این گزارش که به توجیه پخش برنامه‌های تبلیغاتی روحانی در صدا و سیما پرداخته آمده است: اینها کارهایی است که حسن روحانی یا هر رئیس‌جمهور دیگري باید انجام دهد و باید اخبار آن برای اطلاع داخلی و خصوصا خارجی منتشر شود. اگر رئیس‌جمهور چنین می‌کند و صداوسیما نیز اخبار آن را منتشر می‌کند، آن را باید به اقتضای منافع ملی ضروری دانست و نمی‌توان آن را در شمار تبلیغات محسوب کرد. شأن ریاست‌جمهور، مستقل از نام افراد است.
شرق به این سؤال پاسخ نداد که اگر اقدامات اخیر رئیس‌جمهور که به شدت در روزهای انتخابات افزایش یافته است وظایف طبیعی روحانی و هر رئیس‌جمهور دیگری است چرا در چهار سال گذشته این‌گونه نبوده و روحانی این حجم از سفر استانی و همچنین افتتاح پروژه‌ها را نداشته است؟!
روحانی تنها است!
روزنامه زنجیره‌ای قانون در گزارشی روحانی را تنها خوانده و نوشت: شايد بتوان روحاني را اين روزها تنها‌ترين رئيس‌جمهور دانست. مردي كه به تنهايي براي انتخابات به وزارت كشور آمد و به تنهايي قصد دارد در برابر ده‌ها كانديداي رقيب بايستد.
ادعای قانون در‌باره تنها بودن رئیس‌جمهور در حالی است که برنامه‌های تبلیغاتی وی به صورت تمام وقت و پیش از آغاز رسمی و قانونی تبلیغات از صدا و سیما پخش می‌شود و از سوی دیگر مشخص نیست که روحانی در برابر کدامین دهها رقیب در مناظره‌ها و تبلیغات انتخاباتی پاسخگو خواهد بود؟ شاید منظور روزنامه زنجیره‌ای قانون همه ثبت نام‌کننده‌های انتخابات ریاست جمهوری هستند که برخی حتی سواد خواندن و نوشتن نیز نداشتند و روزنامه حامی دولت نگران حضور آنان و خطری است که شاید متوجه دولت و رای آوری روحانی کنند!
بی انضباطی مالی دولت یازدهم، تقصیر دولت قبل است!
روزنامه آفتاب یزد در گزارشی نوشت: «افزایش قابل توجه بدهی‌های دولت در سال‌های اخیر نتیجه رفتار دولت‌های نهم و دهم در عدم تقید به منابع و مصارف و نگاه صندوق‌محورانه به منابع بانک‌ها‌ است که نتیجه آن بلوکه شدن بخش قابل توجهی از منابع بانک‌ها در قالب بدهی‌های دولت بوده است».
گفتنی است مجموع رشد بدهی در دولت‌های نهم و دهم 17/2 درصد رشد کرده است، اما در دولت یازدهم طی سه سال و 11 ماه، بدهی دولت به بانک مرکزی 157/3 درصد افزایش داشته که این پدیده یک رکورد منفی محسوب می‌شود.
اینکه می‌گویند اشتغال ایجاد نشده، عوام‌فریبی است
روزنامه آفتاب یزد در مطلبی با اشاره به اظهارات «اسماعیل شجاعی» سخنگوی حزب اعتدال و توسعه نوشت: «می‌گویند اشتغال ایجاد نشده است؟ این حرف عوام‌فریبی است. در شرایطی که در سال سوم این دولت، برداشته شدن تحریم‌ها به‌صورت تدریجی شروع شده است، غیرممکن بوده که امکان ایجاد اشتغال وجود داشته باشد».
این روزنامه مدعی شده است که در سال سوم دولت، برداشته شدن تحریم‌ها به صورت تدریجی شروع شده است. در این باره باید گفت اولا مقامات ارشد دولت یازدهم تاکید کردند که در روز اجرای برجام -دی ماه 94- تمامی تحریم‌ها لغو خواهد شد و نه تعلیق. ثانیا روزنامه‌های زنجیره‌ای در تیرماه 94، پس از امضای برجام تاکید کردند که تحریم‌ها به تاریخ پیوست. ثالثا پس از امضا و اجرای برجام تاکنون آمریکا به دفعات تحریم‌های جدیدی را علیه ایران تصویب و اجرا کرده است و قوانین تحریمی سابق را نیز تمدید کرده است.
علاوه بر این جدیدترین آمار صندوق بین‌المللی نشان می‌دهد وضعیت ایران به لحاظ بیکاری در جهان در سال‌های ۹۲ تا ۹۵ با ۱۳ پله‌ نزول بدتر شده و رتبه کشورمان از ۲۹ به ۱۶ رسیده. مدعیان اصلاحات در حالی موضوع اشتغال را به تحریم‌ها گره می‌زنند که پیش از این، سوءمدیریت را منشا اصلی معضل بیکاری می‌دانستند.