kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۱۹۲۴
تاریخ انتشار : ۳۰ فروردين ۱۳۹۶ - ۲۱:۴۸
قاضی عسکر در جلسه غیرعلنی مجلس:

مراسم برائت از مشرکین در حج امسال برگزار می‌شود

جلسه غیرعلنی دیروز مجلس شورای اسلامی با حضور سیدرضا صالحی‌ امیری و قاضی ‌عسکر سرپرست حجاج و نماینده ولی‌فقیه در امور حج برگزار شد. قاضی عسکر در این جلسه با تاکید بر اینکه برائت از مشرکین همانند گذشته در حج امسال برگزار می‌شود گفت: مذاکرات با طرف سعودی برای دیه شهدای منا ادامه دارد.



اکبر رنجبرزاده عضو هیئت‌رئیسه مجلس در جمع خبرنگاران و در تشریح جزئیات جلسه غیرعلنی صبح نمایندگان گفت: مطابق همیشه وزارت حج عربستان سعودی نامه‌ای به ایران ارسال کرده مبنی بر اینکه در صورت آمادگی ایران این دولت می‌تواند پذیرای حجاج ایرانی باشد و جمهوری اسلامی ایران نیز در پاسخی مکتوب اعلام کرده است که اعزام حجاج همچنان برای ما میسر نیست و ابتدائاً هیئتی باید برای مذاکره با طرف سعودی اعزام شود تا ضمانت‌های لازم برای حفظ سلامت زائران ایرانی و عزت آنان در مراسم حج داده شود.
رنجبرزاده گفت: عربستان ابتدائاً اعلام کرد که ایران مانند دیگر کشورها حجاج خود را اعزام کند و ما نیز پذیرای آنان هستیم، اما جمهوری اسلامی ایران این موضوع را نپذیرفت و در نهایت عربستان شروط ما را برای اعزام حجاج پذیرفت.
وی ادامه داد: شروط جمهوری اسلامی برای اعزام حجاج، حفظ سلامت، عزت و امنیت زائران و پرهیز از هر نوع برخورد نامناسب و ناشایست با آنان است؛ چراکه ایران در عربستان سفارت ندارد، ازاین‌رو این کشور به‌طور حقوقی و نیز کتبی پذیرفت که از موعد ورود حجاج ایرانی به فرودگاه‌هایش تا پایان حضور آنان به‌طور صد درصدی سلامت آنان را ضمانت کند.
عضو هیئت‌رئیسه مجلس در ادامه تشریح جزئیات جلسه غیرعلنی صبح دیروز مجلس گفت: تنها شرط عربستان برای زوار ایرانی این بود که مراسم دعای کمیل به دلیل رعایت مسائل امنیتی و خطر داعش لغو شود؛ چراکه نگران بودند مشکلی برای حجاج ایرانی پیش آید، بنابراین تصمیم گرفته شد که دعای کمیل در فضای دربسته همچون سالن‌های هتل‌های محل اقامت زائران قرائت شود و سایر مراسم‌ها ازجمله مراسم برائت از مشرکین همچون گذشته و بدون تغییر انجام خواهد شد.
وی افزود: برگزاری حج عمره منوط به موفقیت‌آمیز بودن برگزاری حج تمتع است؛ حج تمتع واجب است و بدون دلیل شرعی نمی‌توان از برگزاری آن جلوگیری کرد لذا برگزار می‌شود اما برپایی حج عمره در صورت مشروط به پایبندی عربستان سعودی به تعهدات خود در حج تمتع است.
نماینده اسدآباد درباره بحث پرداخت دیه زوار شهید ایرانی در حج دو سال پیش گفت: دیه شهدای حادثه جرثقیل در مسجد حرام پرداخت شده است اما ایران اعلام کرده دیه شهدای فاجعه منا نیز باید همزمان پرداخت می‌شد که این درخواست مورد پذیرش عربستان واقع نشده است؛ چراکه تقبل پرداخت دیه برای شهدای منا به معنای پذیرش قصورات آنان در این فاجعه خواهد بود.
وی تصریح کرد: ما مستندات فراوانی در اختیار داریم و با 800 نفر از زائران نیز مذاکره کرده‌ایم و گزارش‌ و اسناد متعدد داریم که در این حادثه قصور از سوی سعودی‌ها بوده است.
عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: مقرر شد عربستان در این باره تحقیقات لازم را به عمل بیاورد، از این‌رو مذاکرات ما با آنان در این باره ادامه دارد.
برائت از مشرکین
 برگزار خواهد شد
محمد علی پورمختار نماینده بهار و کبودرآهنگ نیز در گفت‌و‌گو با فارس با اشاره به جلسه غیرعلنی دیروز مجلس، گفت: در این جلسه وزیر ارشاد، رئیس ‌سازمان حج و نماینده ولی فقیه در امور حج توضیحاتی را در مورد هماهنگی‌هایی که با وزارت حج عربستان و توافقاتی که در مورد حج امسال صورت گرفته، ارائه کردند.
وی افزود: براساس توضیحات میهمانان جلسه غیرعلنی اطمینان‌هایی که باید در بحث امنیت زائران و آسایش و راحتی آنان با حفظ جایگاه و کرامتشان گرفته می‌شد، انجام شده است و توافقات انجام شده وزارت ارشاد، رئیس‌ سازمان حج و بعثه رهبر معظم انقلاب را به این نتیجه رسانده که طرف سعودی این توافقات را رعایت خواهد کرد.
نماینده بهار و کبودر آهنگ اظهار داشت: طبق توضیحاتی که نماینده ولی فقیه در امور حج ارائه کرد طبق توافق انجام شده با طرف سعودی مراسم برائت از مشرکین مانند سال‌های گذشته انجام خواهد شد.
پورمختار خاطرنشان کرد: قاضی عسکر رئیس‌ سازمان حج گفت طبق توافق انجام شده با طرف سعودی، امسال استثنائاً و به منظور رعایت مسائل امنیتی دعای کمیل داخل هتل‌ها برگزار خواهد شد.
محمداسماعیل سعیدی، نماینده تبریز نیز با اشاره به جلسه غیرعلنی دیروز مجلس گفت: در این جلسه سیدرضا صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به مذاکرات انجام شده برای حج تمتع امسال با عربستان، عنوان کرد که سیاست وزارت ارشاد این بود که این حج ابراهیمی تعطیل نشود و انتظارات مردم در این باره لحاظ شود.
وزارت نفت از اجرای قانون استنکاف کرده است
گزارش کمیسیون عمران درباره نحوه اجرای ماده 70 قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت، صبح دیروز در صحن علنی مجلس قرائت شد.
به گزارش فارس، در بخشی از ماده 70 این قانون آمده است: «به منظور نگهداری راه‌های کشور و تلاش در جهت تثبیت تعرفه حق دسترسی شبکه ریلی و کمک به احداث، توسعه ظرفیت و بهسازی خطوط، ناوگان و شبکه حمل و نقل ریلی برون‌شهری و نگاهداری راه‌های کشور با هدف صرفه‌جویی در مصرف سوخت، کاهش آلایندگی محیط زیست و کاهش تلفات ناشی از تصادفات جاده‌ای، 20 درصد قیمت نفت گاز (گازوئیل) به استثنای مصارف بخش کشاورزی به عنوان عوارض توسط شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران محاسبه و دریافت می‌شود.»
در جمع‌بندی نهایی گزارش مذکور که توسط صدیف بدری سخنگوی کمیسیون عمران مجلس قرائت شد تصریح شده است: با توجه به اینکه تخلفات محرز شده، از تاریخ تصویب تا زمان اجرای کامل قانون نیازمند بررسی و اقدام می‌باشد، مراتب به عنوان مصادیق استنکاف وزارت نفت از اجرای قانون و سوءعملکرد سازمان بازرسی کل کشور در نظارت بر حسن اجرای قانون جهت اتخاذ تصمیم تقدیم مجلس شورای اسلامی می‌شود.
بر اساس این گزارش وزارت نفت از موعد تصویب قانون و بدون آنکه دارای اختیار در نحوه اجرا و نیازمند اخذ مجوز از مقام و مرجع دیگری باشد، از اجرای حکم ماده 70 قانون ذکرشده استنکاف ورزیده است.
در این گزارش همچنین آمده است: ‌سازمان بازرسی کل کشور که مکلف به نظارت بر حکم اجرای قانون است اقدام مؤثری ننموده و با توجه به عدم ارائه گزارش مستند و مستدل، فاقد عملکرد مطلوب تشخیص داده می‌شود.
مصوبات، نطق‌ها و تذکرات نمایندگان
نمایندگان مجلس در مصوبه‌ای، هر گونه بهره‌برداری و اقدامی که منجر به تخریب و آلودگی غیرقابل جبران تالاب‌ها شود را ممنوع کردند. مجلسی‌ها همچنین کلیات طرح تنقیح قوانین مالیاتی کشور و ماده واحده این طرح را به تصویب رساندند.
حسن نوروزی نماینده رباط کریم و بهارستان در مجلس در تذکری با بیان اینکه در حق ما ظلم می‌شود، گفت: نظارت بر انتخابات شوراها در بهارستان و رباط کریم شائبه دارد.
حسینعلی حاجی‌دلیگانی نماینده شاهین‌شهر نیز به وزیر اقتصاد ضرورت نظارت و رسیدگی به نابسامانی‌های موجود در گمرک جمهوری اسلامی ایران و به رئیس‌جمهور ضرورت رسیدگی به وضعیت نابسامان سپرده‌گذاران مؤسسه مالی و اعتباری کاسپین در راستای منشور حقوق شهروندی را متذکر شد.
خبر دیگر این که مهرداد بائوج لاهوتی نماینده لنگرود با انتقاد از تغییر کاربری در اراضی چای تأکید کرد: متأسفانه بسیاری از کشاورزان سرایدار شدند.
محمد حسن‌نژاد نماینده مرند و جلفا نیز در نطق میان دستور خود گفت: منطقه آزاد ارس که قرار بود ناجی اقتصاد شمالغرب کشور باشد، در سایه مدیریت ضعیف و ناکارآمد، خودش در باتلاقی از مشکلات گرفتار آمده است.
خبر دیگر این که بیش از ۲۰۰ نفر از نمایندگان مجلس در بیانیه‌ای با اشاره به بهره‌برداری از فازهای جدید منطقه گازی پارس جنوبی، این امر را نماد تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی عنوان کردند.