kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۱۹۲۰
تاریخ انتشار : ۳۰ فروردين ۱۳۹۶ - ۲۱:۴۸
با وجود اجرای کامل تعهدات توسط ایران

ترامپ دستور بازنگری برجام را صادر کرد

با وجود اجرای کامل تعهدات توسط ایران، رئیس‌جمهور آمریکا فرمان بازنگری برجام را صادر کرد.

سرویس سیاسی-

«رکس تیلرسون» وزیر امور خارجه آمریکا روز سه‌شنبه به وقت محلی اعلام کرد که «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا دستور داده است این مسئله را بررسی کنند که آیا لغو تحریم‌های ایران طبق توافق هسته‌ای (برجام) در راستای منافع امنیت ملی آمریکا بوده یا خیر.
روزنامه صهیونیستی «یدیعوت آحارونوت» گزارش کرد، تیلرسون در بیانیه‌ای اعلام کرد که ایران همچنان در قبال تعهداتش مقابل برجام برای کنترل برنامه هسته‌ای خود، سازگار بوده است اما نگرانی‌‌‌هایی در خصوص نقش ایران در حمایت از تروریسم وجود دارد.
طبق این گزارش، تیلرسون در بیانیه‌ای اعلام کرد که دونالد ترامپ قصد دارد به سازمانهای مختلف آمریکا به ریاست شورای امنیت ملی این کشور دستور دهد تا ارزیابی کنند که آیا تعلیق تحریم‌های مرتبط با برجام برای منافع امنیت ملی آمریکا حیاتی بوده یا خیر.
وی ادامه داد: زمانی‌که بازنگری درون سازمانی درباره برجام تکمیل شود، دولت ترامپ قصد دارد در خصوص این موضوع با کنگره وارد همکاری شود.
به گزارش فارس، خبرگزاری اسپوتنیک گزارش کرد که تیلرسون در نامه‌ای به «پائول رایان» رئیس‌مجلس نمایندگان آمریکا گفته است که ترامپ دستور  داده است تا یک نهاد درون سازمانی به ریاست شورای امنیت ملی آمریکا بررسی کند که آیا برجام در راستای منافع امنیت ملی آمریکا بوده است یا خیر.
خزانه‌داری آمریکا: تحریم‌ها را افزایش می‌دهیم
«استیون منوشین» وزیر خزانه‌داری آمریکا گفت که این کشور قصد اعمال تحریم‌های بیشتری علیه ایران دارد.
به گزارش سی‌ان‌بی‌سی، منوشین همچنین برنامه‌های تحریمی را «فوق‌العاده مهم» خواند و گفت اعمال آنها بخشی از شغل وی را تشکیل می‌دهد.
وی گفت: «این برنامه‌های تحریمی فوق‌العاده مهم هستند. آنها یکی از مهم‌ترین بخش‌های شغل من هستند»
ادعای آسوشیتدپرس در خصوص تمدید تعلیق تحریم‌ها
خبرگزاری «آسوشیتدپرس» گزارش کرد که دولت ترامپ تصدیق کرده است که ایران از برجام تبعیت کرده است.
طبق این گزارش، دولت ترامپ به کنگره اطلاع داده است که ایران در حال تبعیت از مفاد توافق هسته‌ای است. این خبرگزاری مدعی شد که آمریکا تعلیق تحریم‌های ایران که طبق برجام معین شده بود را تمدید کرده است.
ادعای آسوشیتدپرس در خصوص تمدید تعلیق تحریم‌ها تنها توسط همین رسانه‌ آمریکایی مطرح شده و منابع دیگر آن را تائید نکرده‌اند. این احتمال وجود دارد که ادعای مزبور ناشی از برداشت خاص آسوشیتدپرس از نامه رکس تیلرسون به رئیس‌مجلس نمایندگان آمریکا باشد.
در نامه‌ای که اواخر روز سه‌شنبه به وقت محلی، «رکس تیلرسون» وزیر امور خارجه آمریکا برای «پائول رایان» رئیس‌مجلس نمایندگان آمریکا ارسال کرده است، آمده بود که ترامپ دستور بازنگری برجام را صادر کرده است.
تیلرسون در نامه خود مدعی شد: «ایران همچنان از طریق تریبون‌ها و روش‌های مختلف، یک کشور پیشرو در حمایت از تروریسم است».
وی ادامه داد که بازنگری برجام توسط یک نهاد درون سازمانی به ریاست شورای امنیت ملی آمریکا قرار است ارزیابی کند که آیا برجام و لغو تحریم‌های ایران در راستای منافع امنیت ملی آمریکا بوده است یا خیر.
آسوشیتدپرس گزارش کرد، در حالیکه ترامپ با یافته‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مبنی بر اینکه ایران بر وعده‌های خود طبق برجام پایبند بوده است، موافق است، اما وی به دنبال راه دیگری برای افزایش فشار بر ایران است.
عدم همکاری نهادهای مالی آمریکا در رفع تحریم‌ها علیه ایران
یک دیپلمات ارشد روسیه از انفعال موسسات مالی آمریکا در رفع تحریم‌های ضد ایرانی انتقاد کرده است.
«ولادیمیر وورونکوف» نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی به خبرگزاری ایتارتاس همچنین گفت که این موضوع جزو محورهای مورد بحث در نشست آتی کمیسیون مشترک برجام خواهد بود.
وورونکوف در ادامه گفت: «اکنون فرایند باز کردن یخ روابط اقتصادی با ایران به عنوان بخشی از فرایند رفع تحریم‌های چندجانبه علیه ایران مطرح است، اما بانک‌های آمریکایی به‌ اندازه کافی فعال نیستند و برای فراهم‌سازی ساز و کارهای مالی این فرایند همکاری نمی‌کنند».
نتیجه بی‌توجهی دولت به اصل همزمان بودن و متناظر بودن تعهدات
در تیرماه 95 و در سالگرد امضای برجام، نیویورک تایمز در گزارشی نوشت: «ایران با وجود انجام همه تعهدات، به خاطر تداوم تحریم‌های آمریکا، هنوز طعم مزایای برجام را نچشیده و اثر مثبت اقتصادی آن را لمس نکرده است». دلسوزان نظام پیش از این بارها تاکید کرده بودند که در برجام، تدبیری برای مقابله با عهدشکنی آمریکا اندیشیده نشده است. علاوه بر این تاکید شده بود که تعهدات طرفین در برجام به هیچ عنوان متناظر و همزمان نیست.
اما با وجود دلایل کارشناسی و دقیق منتقدان، دولت یازدهم بی‌آن که تضمین محکم و غیرقابل تغییری از حریف بگیرد، بسیاری از تعهدات خود را به صورت کاملا یکجانبه و به گونه‌ای که قابل بازگشت نیست، عملیاتی کرد. خروج بیش از 12 هزار سانتریفیوژ از چرخه غنی‌سازی، توقف تحقیق و توسعه برای غنی‌سازی در فردو، بتن‌ریزی در قلب رآکتور اراک و خروج 9700 کیلوگرم از ده‌هزار کیلوگرم اورانیوم غنی شده زیر 5 درصد- که طی ده سال با تلاش دانشمندان هسته‌ای کشورمان به دست آورده بودیم- از کشور از جمله این اقدامات است که هزینه‌های سنگینی را در پی داشت.
با آغاز اجرای تعهدات 1+5 ذیل برجام، نه تنها پولهای بلوکه شده کشورمان آزاد نشد بلکه 2 میلیارد دلار از اموال ملت ایران توسط آمریکا غارت شد. در ادامه نه تنها تحریم‌ها به تاریخ نپیوست بلکه بر تعداد آنها نیز افزوده شد و قانون ضد ایرانی آیسا نیز تمدید شد. عهدشکنی آمریکا به‌گونه‌ای ادامه یافت که نه تنها تحریم سوئیفت- با هدف گسترش مبادلات تجاری ایران- رفع نشد بلکه قانون محدودیت ویزا نیز تصویب شد و در انتها، اوبامای مودب! و باهوش!- به تعبیر مقامات دولت یازدهم- در آخرین روزهای ریاست جمهوری، وضعیت اضطراری آمریکا علیه ایران را تمدید کرد و آخرین لگد را به برجام زد.
با توجه به اینکه برجام محصول تلاش و همفکری هر دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات‌ها بوده و هر دو حزب سرمایه‌گذاری زیادی برای امضاء آن کردند، با روی کارآمدن ترامپ- علی‌رغم ادعای وی مبنی بر پاره کردن برجام- بر حفظ این توافق تاکید شد و کما فی‌السابق فشارها و تحریم‌ها تمام و کمال تشدید شد.
در حقیقت برجام برای آمریکا هدف نبوده و نیست بلکه فقط وسیله‌ای برای نفوذ و تغییر در ارکان نظام جمهوری اسلامی است که تاکنون با روش‌های مختلف تهدید و تحریم و فشارهای سیاسی - رسانه‌ای نتوانسته‌اند به این اهداف برسند.
تعهدات آمریکا روی کاغذ
 باقی خواهد ماند
کارشناسان بر این باورند که برجام از نظر آمریکایی‌ها با اجرای تعهدات ایران تمام شده و تعهدات آمریکا روی کاغذ باقی خواهد ماند و نیازی به پاره شدن ندارد و اگر دولت ایران انتظار وعده نسیه جدیدی! از سوی آمریکا دارد باید امتیاز نقد جدیدی! بدهد .
به گزارش رجا، سیری در تاریخ نشان می‌دهد که این سبک بدعهدی آمریکا سابقه‌ای قدیمی دارد؛ آمریکا و کره‌شمالی در زمینه هسته‌ای توافقی موسم به ای.‌اف را در سال 1994  امضا کردند. این توافق بعدها به خاطر بدعهدی آمریکا نقض شد و از بین رفت اما درباره اجرای تعهدات پیونگ یانگ کافی است که به مصاحبه جالب سرپرست تیم مذاکره‌ کنندگان آمریکایی در این مذاکرات دقت کنیم؛ رابرت گالوکسی در این مصاحبه در پاسخ به این سؤال که آیا کره شمالی اقدامات مدنظر در توافق را اجرا کرده است و یا خیر دوبار پشت سر هم کلمه « کاملا» را تکرار می‌کند. یعنی کره شمالی به تمامی تعهدات خود عمل کرده و آمریکا به هیچ‌کدامش! و این روایت خود آمریکایی‌ها است! 23 سال که جلوتر بیاییم متوجه می‌شویم که در 2017 مجدداً این روایت و تاریخ تکرار می‌شود.
در حال حاضر سیاست انفعالی «حفظ برجام به هر قیمت» توسط دولت یازدهم در مقابل «نقض مکرر برجام» از سوی طرف مقابل موجب شده است تا فشار علیه ایران و افزایش تحریم‌ها و تهدید منافع ملی وارد فاز گسترده‌تری شود.