kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۱۹۱۵
تاریخ انتشار : ۳۰ فروردين ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۵
گزارش خبری کیهان

تحرکات تازه غرب و ارتجاع عرب علیه سوریه /از تهدید به حمله نظامی تا خط و نشان برای اسد

رئیس جمهور آمریکا علی‌رغم وعده‌هایی که درباره جنگ علیه داعش در سوریه داده بود گویا خواب‌های تازه‌ای را برای دولت دمشق و مردم سوریه دیده است. برخی کشورهای مرتجع عربی و انگلیس نیز در این توطئه‌ها نقش دارند.


سرویس خارجی-

رویکرد «دونالد ترامپ» نسبت به سوریه روز به روز موذیانه‌تر از قبل می‌شود و هر چه زمان می‌گذرد، انسان بیشتر از قبل به تردید می‌افتد که آیا این همان ترامپ شب انتخابات است که از هزینه‌های لشکرکشی رئیس‌جمهور وقت (باراک اوباما) می‌نالید!
پیش از این گفته می‌شد که ترامپ نه روباه صفت است و نه شیر صفت، اما همین چند ماهی که بر اریکه قدرت در کاخ سفید تکیه زده، اوضاع و احوال و شرایط و مشاورانش به او فهمانده‌اند که موجودیت آمریکا در جهان و غرب آسیا به رویکردهای مکارانه و روباه صفتی وابسته است.
طی روزهای اخیر ترامپ در همین مسیر خیز برداشته و مثل سلف خود (اوباما)، قصد دارد با نام مبارزه با داعش، توطئه‌های خطرناکی را علیه ملت سوریه و «بشار اسد» رئیس‌جمهور این کشور به اجرا درآورد.
ترامپ و دستیارانش در کلام و اظهارات خود، مدعی هستند که اولویت اول آمریکا در سوریه، مبارزه با داعش است؛ ولی در عرصه میدانی و عمل تحرکات مشکوکی را ما در عرصه سوریه شاهد هستیم که همه آنها نظام حاکم و یکپارچکی این کشور را نشانه رفته‌اند.
اکنون حدوداً دو هفته‌ای از ماجرای موشکباران پایگاه هوایی «الشعیرات» در استان «حمص» سوریه می‌گذرد. آمریکا این تجاوز موشکی را به بهانه واکنش به انفجار شیمیایی «خان شیخون» انجام داده بود.
ماجرای حمله به الشعیرات، حمایت آشکار ترامپ از «داعش» به حساب می‌آید، چرا که ارتش سوریه از این پایگاه برای حمله به داعش در اطراف «تدمر» و دیگر مناطق استفاده می‌کرده است.
در حال حاضر نیز ترامپ شیطنت‌های چند وجهی را برای سوریه در حال اجرا دارد که همگی آنها به طور مستقیم و یا غیرمستقیم، متوجه «بشار اسد» و دولت قانونی او هستند.
طرح 4 مرحله‌ای ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا از طرفی، یک طرح چهار مرحله‌ای درباره بحران سوریه ارائه کرده که مهمترین مرحله آن، تکرار همان خواسته اوباما طی شش سال اخیر است؛ یعنی کنار رفتن بشار اسد از قدرت.
ترامپ از طرف دیگر، طی روزهای گذشته کارشناسان خود را به همراه کارشناسان انگلیسی، مخفیانه روانه جنوب سوریه کرده است، تا زمینه‌ساز «اتاق جنگی» باشند که نظامیان اردنی آن را فرماندهی می‌کنند و هدف این تحرکات نیز «جداسازی مناطق جنوبی سوریه از کل این کشور» عنوان شده است.
البته «مناطق ثبات موقت» که ترامپ در طرح چهار مرحله‌ای خود از آن حرف زده، ممکن است استان جنوبی «حماه» یکی از این مناطق باشد.
به هر حال، این خیز ترامپ علیه دولت سوریه (به جای داعش) کاملاً محسوس است و اظهارات جدید «بوریس جانسون» وزیر خارجه انگلیس، که گفته «لندن، واشنگتن را در حملات آتی به سوریه همراهی می‌کند»، مؤید همین حالت تهاجمی علیه دولت سوریه است.
فوعه و کفریا
دیروز اما 45 دستگاه اتوبوس 3000 نفر از اهالی دو شهرک شیعه‌نشین و تحت محاصره «فوعه» و «کفریا» را از این دو شهرک خارج کردند و به منطقه «الراشدین» در غرب «حلب» بردند تا از آنجا نیز به شهر حلب منتقل شوند.
در مقابل، 11 اتوبوس نیز شماری از تروریست‌ها و خانواده‌های آنها را از شهرک‌های «الزبدانی»، «مضایا»، و «اجبل شرقی» خارج کردند و به «ادلب» بردند. بدین ترتیب، مبادله 8000 نفر از فوعه و کفریا با 3800 فرد مسلح و خانواده آنها از شهرک‌های ذکر شده، کامل شد.
شنبه گذشته و در نخستین روزهای اجرای طرح مبادله، یک تروریست در منطقه «الراشدین» با انفجار خودروی بمب‌گذاری شده، بیش از 120 تن از اهالی فوعه و کفریا را شهید کرد. این انفجار بیش از 200 مجروح نیز برجای گذاشت. واقعه خونین فوق، عملاً نشان داد که تروریست‌ها حتی به پیمان‌هایی که خود امضاء کرده‌اند، وفادار نیستند.