kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۱۹۱۳
تاریخ انتشار : ۳۰ فروردين ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۵

شورش سراسری در برزیل علیه اصلاحات جنجالی رئیس‌جمهور

در پی اقدامات رئیس‌جمهور برزیل درخصوص لایحه اصلاحات بازنشستگی اعتراضات گسترده‌ای در شهرهای مختلف این کشور صورت گرفت که نهایتا منجر به حمله معترضان خشمگین به کنگره شد.


«میشل تامر»،‌ رئیس‌جمهور برزیل که به سختی تقلا می‌کند یک لایحه اصلاح قوانین بازنشستگی را به تصویب برساند، روز سه‌شنبه امتیازات جدیدی داد اما این هم نتوانست مانع اعتراض معترضان خشمگین شود و با ریختن به خیابان‌ها اعتراض خود را نشان دادند. این تظاهرات روز گذشته در برازیلیا پایتخت و شهرهای مختلف این کشور برگزار شد.
به گزارش رویترز، برزیلی‌های خشمگین در پایتخت، مقابل ساختمان کنگره تجمع کرده و درب‌ و شیشه‌های ورودی ساختمان کنگره را شکستند و با گاردهای ضد شورش نیز به شدت درگیر شدند.
پلیس نیز برای کنترل اوضاع به استفاده از اسپری فلفل، گاز اشک‌آور و نارنجک بی‌حسی متوسل شد. اما به گفته پلیس، هیچ معترضی بازداشت نشده است. این اعتراضات عمق نارضایتی مردم از اصلاحاتی را نشان می‌دهد که هسته‌ «برنامه ریاضتی» میشل تامر است. تا هر که چند ماهی است قدرت را در برزیل به دست گرفته گفته او، هدفش نجات اقتصاد برزیل از عمیق‌ترین رکود است.
گفتنی است اصلاحات بازنشستگی تبدیل به  مسئله بحث‌برانگیزی در برزیل شده است.
برزیل سخاوتمندانه‌ترین سیستم‌های امنیت اجتماعی را در جهان دارد و متوسط سن بازنشستگی آن ۵۴ سال است.
طبق اصلاحات جدید از مزایای بازنشستگی کاسته می‌شود و سن بازنشستگی هم ۶۵ سال می‌شود. برخی قانونگذاران هم با پیشنهادات جدید میشل تامر مخالف هستند. از سوی دیگر، تردیدهایی هم میان سرمایه‌گذاران ایجاد شده درباره اینکه برزیل چگونه می‌خواهد به هدف اصلی که کم کردن کسری بودجه هنگفت است،‌ برسد.