kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۱۹۰۸
تاریخ انتشار : ۳۰ فروردين ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۴
ساینس مانیتور خبر داد

طرح پادشاه عمان برای انتقال آرام قدرت

یک روزنامه آمریکایی از اقدام پادشاه 76 ساله عمان برای «انتقال محرمانه و آرام قدرت» در این کشور با تضمین حفظ ثبات در کشورش خبر داده است.


عمان در خلیج‌فارس به عنوان کشوری بی‌طرف و میانجی شناخته می‌شود. این کشور همچنین به عنوان یک عضو میانه‌رو در میان کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس شناخته می‌شود. از این رو هرگونه تغییر در هیئت حاکمه این کشور می‌تواند برای منطقه‌ مهم و تاثیرگذار باشد.  در چند سال اخیر اخبار زیادی در مورد بیماری سلطان قابوس پادشاه عمان منتشر شد و همین امر لزوم تعیین جانشین وی را مطرح کرده است.
در همین ارتباط یک روزنامه آمریکایی اعلام کرده که پادشاه عمان به صورت محرمانه در حال مهیا کردن شرایط برای انتقال آرام قدرت است.
 به گزارش ایسنا،‌ روزنامه «کریستین ساینس مانیتور» چاپ آمریکا نوشته، «در حالی که «قابوس بن سعید»، پادشاه عمان در آستانه ۷۶ سالگی قرار دارد و فرزندی ندارد، توجه‌ها به این نکته جلب شده که چه کسی جانشین او خواهد بود به ویژه که کسی نمی‌داند چه کسی جانشین او می‌شود.»
 این روزنامه در ادامه نوشته: «ثبات عمان با توجه به موقعیتش در منطقه خلیج‌فارس و به واسطه نزدیکی‌اش به تنگه هرمز و ایران برای منطقه مسئله‌‌ مهمی است و این دو کشور حفظ امنیت این گذرگاه مهم آبی را که ۲۰ درصد از نفت جهان از آنجا جابه‌جا می‌شود، بر عهده دارند.»
در بخش دیگری از گزارش ساینس مانیتور آمده: «سلطان قابوس که پس از چند دهه تنش و کودتاها در داخل کاخ پادشاهی در جریان انقلاب سفید به قدرت رسید، در طول حکومت تقریبا ۵۰ ساله‌اش در راستای تحقق ثبات کشور مقدم بر هر امر دیگری تلاش کرد.»
این روزنامه تاکید می‌کند: «وی برای جلوگیری از کودتاهای داخلی در کاخ و دخالت‌های خارجی طرف‌های منطقه‌ای و یا درگیری‌های داخلی میان قبایل این کشور،‌ طرح‌های جانشینی‌اش را مبهم نگه داشته است.  تحلیلگران و ناظران معتقدند که پیچیدگی و محرمانه بودن روند تعیین جانشین به دلیل آن است که سلطان قابوس می‌خواهد ثبات نیز به عنوان بخشی از قدرتش به حکومت آتی منتقل شود.  همه تحلیلگران بر این باورند که پادشاه بعدی برای موفقیت باید افکار عمومی عمان را که کسی جز سلطان قابوس را نمی‌شناسد با خود همسو سازد و از آن استفاده کند. مسئله پرچالش در آینده مدیریت اقتصاد عمان خواهد بود که مبتنی بر درآمدهای نفتی این امر غیرقابل اجتناب است.»