kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۱۹۰۶
تاریخ انتشار : ۳۰ فروردين ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۰

کوتاه از سراسر جهان


فلسطین
الیوم السابع : جنبش جهانی دفاع از کودکان، اسناد و مدارکی از 161 مورد بازداشت و محاکمه کودکان و نوجوانان فلسطینی را در دادگاه‌های نظامی رژیم صهیونیستی به دست آورده که در 25 مورد کودکان فلسطینی به بهانه تحقیقات و بازجویی به طور متوسط به مدت 16 روز در زندان انفرادی بسر برده‌اند. این درحالی است که طولانی‌ترین مدت بازداشت انفرادی در سال 2016 در زندان‌های رژیم صهیونیستی به مدت 29 روز بوده است. رژیم اشغالگر صهیونیستی تنها رژیمی در جهان است که به طور منظم هر سال بین 500 تا 700 کودک را در دادگاه‌های نظامی محاکمه می‌کند.
اندونزی
ایسنا: میلیون‌ها تن از ساکنان «جاکارتا» پایتخت اندونزی روز گذشته برای انتخاب فرماندار این کلانشهر پای صندوق‌های رای رفتند، تا در یکی از اصلی‌ترین میدان‌های رقابت اندونزی و انتخابات جنجالی شرکت کنند. «باسوکی تجاهاجا پورناما» معروف به «آهوک» فرماندار مسیحی کنونی مقابل یک رقیب مسلمان با سابقه هدایت وزارت آموزش این کشور به میدان آمده است. این انتخابات از آنجایی که می‌تواند نقش مهمی در سکوی پرش انتخابات ریاست جمهوری اندونزی در سال 2019 باشد از اهمیت خاصی برخوردار است.
آمریکا
صدا و سیما: رئیس‌جمهور آمریکا، سازمان جهانی تجارت و پیمان نفتا را یک «فاجعه» خوانده و بر اجرای جدی قوانین خرید کالای آمریکایی تاکید کرد. ترامپ در سخنانی در ویسکانسین گفته «ما داستان ناتو را تمام کرده‌ایم به این معنا که آنها باید پول قبض‌هایشان را خودشان بدهند! درباره نظام مالیات هم باید عرض کنم که در حال تدوین برنامه اصلاحات مالیاتی هستیم تا اقتصاد کشورمان رقابتی‌تر شود و میدان منصفانه‌ای برای کارگرانمان پیدا کنیم.»
اسپانیا
خبرگزاری فرانسه: دادگاهی در مادرید، ماریانوراخوی نخست‌وزیر این کشور را برای شهادت در دادگاه فساد بزرگ فرا خواند. این اولین بار در تاریخ است که یک نخست‌وزیر اسپانیایی به عنوان شاهد به دادگاه احضار می‌شود. این دادگاه روی شبکه ارتشاء گسترده‌ای تمرکز دارد که ظاهرا اعضای سابق حزب «مردمی» ماریانو راخوی، نخست‌وزیر اسپانیا در آن دخیل هستند. این حزب به دلیل تکرار اتهاماتی درباره فساد ضعیف شده است. راخوی ۶۲ ساله شخصا متهم نیست و سمت او به عنوان رئیس‌حزب که از سال ۲۰۰۴ آن را در دست دارد، بدین معناست که او می‌تواند شهادت‌های ارزشمندی بدهد.
پاکستان
ایرنا: حکم دادگاه عالی پاکستان درمورد اتهام فساد مالی نخست وزیر و فرزندانش امروز صادر می‌شود. سال گذشته یک موسسه پانامایی بیش از 11 میلیون مورد اوراق و اسناد را در خصوص بیش از 214 هزار شرکت مختلف و شخصیت‌ها و مقام‌های شناخته شده از کشورهای گوناگون جهان منتشر کرد و مدعی شد که اسناد افشا شده حکایت از دست داشتن این شرکت‌ها و شخصیت‌ها در پولشویی و تخلفات مالی گسترده دارد. در فهرست فاش شده نام3 نفر از فرزندان محمد نواز شریف نخست وزیر پاکستان هم دیده می‌شود.